Sinds 2009 doe ik fietsvakanties. In het begin Luxemburg/Frankrijk, maar nu voornamelijk Oost-Europa. Ik fiets behoorlijk lange afstanden. In Oost-Europa meestal 70 - 100 kilometer, tijdens een losse zaterdag in Duitsland 130 kilometer. Hoewel ik streef naar zoveel mogelijk asfalt, zijn onverharde wegen in Oost-Europa onvermijdelijk.
Ik gebruikte een gewone Batavus tourfiets met Shimano-componenten uit series die zo goedkoop zijn dat je ze op dit forum dit eens tegen komt. Deze gebruik ik nog steeds, ook al zijn mijn vakanties veel intensiever geworden. Ik wil wat meer kwaliteit.
Er zijn enorm lange topics over fietskeuze. Ik heb wat gelezen, maar het is te veel om door de bomen het bos te zien. Daarom heb ik dit topic gemaakt.
Als ik op onverharde wegen kom dan gaat het niet om kleine bospaadjes, maar wel (doorgaande) wegen waar ook auto's rijden. Soms zelfs stukken van tientallen kilometers.
Bijvoorbeeld:
![Afbeelding](http://i1085.photobucket.com/albums/j423/SvMp2/Zomer2014%20deel%201/20140715-16.jpg~original)
(Oekraïne zomer 2014)
![Afbeelding](http://i1085.photobucket.com/albums/j423/SvMp2/Zomer%202015%20deel%203/foto13-04.jpg~original)
(Estland zomer 2015)
Ik begin met de vragenlijst die ik uit een andere topic heb geplukt. Algemene tips naar aanleiding daarvan zijn welkom. Daarna stel ik wat specifieke vragen die ik heb. Ik loop namelijk met mijn huidige fiets tegen problemen aan die ik met een nieuwe fiets niet wil.
De vragenlijst:
* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
- Fietsvakanties
- Regelmatig een zaterdag weg. Meestal Duitsland.
Bij zowel de fietsvakanties als de losse zaterdagen neem ik de fiets mee in de trein.
* Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
De fiets zal zeker veel gebruikt worden. Ik ga al sinds 2009 op fietsvakantie met een simpele toerfiets. Ik wil nu wat meer kwaliteit.
* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik denk dat ik met 22 km/uur redelijk relaxed de tijd neem.
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Vind ik lastig. Meer rechtop denk ik.
* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Regelmatig. Ik haal mijn bestemming niet altijd met daglicht. Maar hele lange tochten zullen dat niet zijn.
* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Grotendeels verhard. Maar in landen als Roemenië en Oekraïne is onverhard onvermijdelijk. De fiets moet daar tegen kunnen. Het zijn echter geen extreme paden, maar wegen waar ook autoverkeer overheen rijdt.
* Waar gaan de vakanties naar toe?
Heel Europa, voornamelijk Oost-Europa.
* Wat voor vakanties worden dat?
Vakanties waarbij ik elke nacht in een hotel of pension overnacht. Geen kamperen dus. Wel heb ik aardig wat bagage mee, kleding maar ook laptop bijvoorbeeld.
* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
1.88m, 95kg, normaal.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Ik heb de bagage nooit gewogen. Ik denk een kilo of 20. Ik wil fietstassen achter gebruiken, niet voor. Voor kleine dingen zoals een camera heb ik een stuurtas.
* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Nederland. Lijt mij niet zo relevant, want ik fiets nooit in Nederland (behalve van huis naar treinstation en van treinstation naar Duitse grens).
* Wat is je budget?
Rond de 1500 euro.
* Welke fietservaring heb je?
Veel.
* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
130 kilometer.
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik kan er niet veel van. Ik heb een fietsenmaker in het dorp.
* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Nee
* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
De fietsenmaker bij mij in het dorp raadt een Jan Janssen aan.
*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet nodig.
*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Korte termijn. Januari/februari 2016.
Specifieke vragen:
1. Waar kan ik het beste zo'n fiets kopen? Ik heb een fietsenmaker in het dorp (zelfstandige) die mijn huidige fiets onderhoudt. Ik ben daar naartoe gegaan omdat ik het idee heb dat in de standaard fietsenzaken onvoldoende deskundigheid is, men is erg gericht op standaard Nederlandse stadsfietsen. Mijn fietsenmaker raadt Jan Janssen aan die hij kan leveren. Dat merk zie ik op dit forum ook wel voorbij komen. Is een speciaalzaak op het gebied van fietsvakanties (zoals de Vakantiefietser in Amsterdam) een must of kan het ook zo?
Het lastige vind ik dat ik geen proefrit kan maken. Volgens mijn fietsenmaker omdat die dingen op bestelling en op maat geleverd worden. Dit zal volgens mij ook gelden voor de fietsenzaken. Kopen jullie dit soort fietsen zonder proefrit?
2. Ik neem de fiets altijd mee in de trein. Dat gaat soms behoorlijk ruig door het ontbreken van goede faciliteiten. Mensen gooien er andere fietsen tegenaan of de fiets kan omvallen. Soms ben je aanwezen op het personeel en mag je zelf de fiets niet in de trein zetten. Dan kan er van alles gebeuren. Soms hou ik mijn hart vast. Waar moet ik rekening mee houden om een fiets te kiezen die tegen een stootje kan?
3. Ik merk dat mijn dagelijkse kilometerlimiet vooral wordt bepaald door zadelpijn en rugpijn, en niet zozeer door vermoeidheid. Hoe kan ik dat voorkomen? Een fiets op maat is duur en lijkt mij ook niet echt praktisch.
4. Ik heb mijn bagage achterop. Dat wil ik zo houden. Op de bagagedrager van mijn huidige fiets staat "Max 10 kg". Daar zit ik ver overheen. Ik vind veel vakantiefietsen er op het oog niet stevig uit zien. Kan de bagagedrager van een vakantiefiets genoeg hebben? Ik denk dat ik zo'n 20 kg bagage meeneem tijdens lange reizen, al heb ik het nooit gewogen.
5. Een spaakbreuk achter onderweg is voor mij een ramp. Ik kan deze niet repareren en door de bepakking kun je ook niet lang doorfietsen. Ik lees wel eens over wielen met extra stevige spaken? Is dat zinvol? Ik lees op dit forum soms dat mensen spaakbreuken normaal vinden, maar ik lees ook wel eens dat het niet hoort te gebeuren. Nummer 1 prioriteit is spaakbreuken voorkomen.
6. Op de eerste foto, eerder in dit topic, staat een weg vol gaten. Dit komt in Oost-Europa veel voor. Hetzelfde heb je als je in een stad wegens het verkeer over de stoep moet fietsen, die zitten ook vol gaten en onregelmatigheden. Helaas klap ik wel eens in zo'n gat. Ik ontwijk ze wel, maar het gaat wel eens fout. Hoe voorkom ik schade aan de fiets? Waar moet ik aan denken? Zowel qua banden als qua wielen/spaken. Het liefst heb ik een fiets waar ik zonder al te veel zorgen over zo'n weg vol gaten kan fietsen.
7. Sinds een jaar heb ik een stuurtasje. Ik vind dat heel handig, omdat kleine dingen zoals tablet en camera binnen handbereik zijn. Ik wil dit zo houden. Probleem is echter dat ik nu al twee keer onderweg met een kapotte versnellingskabel te maken heb gehad (buitenkabel gescheurd). Met een stukje houd of een stapeltje muntjes tegen het derailleur kan ik dan doorfietsen met één tandwiel. De snelheid is er dan wel uit. Ik denk dat dit komt door die tas, want die drukt de kabel opzij. Is dat te voorkomen? Of komt het doordat mijn huidige fiets opgebouwd is uit heel goedkoop spul?
8. Momenteel gebruik ik verlichting op batterijen. Bevalt goed. Gaat nooit stuk. Maar ik lees opvallend veel over naafdynamo's. Dat is een keuzeoptie bij een nieuwe fiets. Waarom gebruikt men een naafdynamo? Het kan kapot, slijt, toch wat wrijving.
Dit zijn tot nu toe alle vragen doe ik mij kan bedenken.
Budget ca. 1500 euro.
Ik gebruikte een gewone Batavus tourfiets met Shimano-componenten uit series die zo goedkoop zijn dat je ze op dit forum dit eens tegen komt. Deze gebruik ik nog steeds, ook al zijn mijn vakanties veel intensiever geworden. Ik wil wat meer kwaliteit.
Er zijn enorm lange topics over fietskeuze. Ik heb wat gelezen, maar het is te veel om door de bomen het bos te zien. Daarom heb ik dit topic gemaakt.
Als ik op onverharde wegen kom dan gaat het niet om kleine bospaadjes, maar wel (doorgaande) wegen waar ook auto's rijden. Soms zelfs stukken van tientallen kilometers.
Bijvoorbeeld:
![Afbeelding](http://i1085.photobucket.com/albums/j423/SvMp2/Zomer2014%20deel%201/20140715-16.jpg~original)
(Oekraïne zomer 2014)
![Afbeelding](http://i1085.photobucket.com/albums/j423/SvMp2/Zomer%202015%20deel%203/foto13-04.jpg~original)
(Estland zomer 2015)
Ik begin met de vragenlijst die ik uit een andere topic heb geplukt. Algemene tips naar aanleiding daarvan zijn welkom. Daarna stel ik wat specifieke vragen die ik heb. Ik loop namelijk met mijn huidige fiets tegen problemen aan die ik met een nieuwe fiets niet wil.
De vragenlijst:
* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
- Fietsvakanties
- Regelmatig een zaterdag weg. Meestal Duitsland.
Bij zowel de fietsvakanties als de losse zaterdagen neem ik de fiets mee in de trein.
* Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
De fiets zal zeker veel gebruikt worden. Ik ga al sinds 2009 op fietsvakantie met een simpele toerfiets. Ik wil nu wat meer kwaliteit.
* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik denk dat ik met 22 km/uur redelijk relaxed de tijd neem.
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Vind ik lastig. Meer rechtop denk ik.
* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Regelmatig. Ik haal mijn bestemming niet altijd met daglicht. Maar hele lange tochten zullen dat niet zijn.
* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Grotendeels verhard. Maar in landen als Roemenië en Oekraïne is onverhard onvermijdelijk. De fiets moet daar tegen kunnen. Het zijn echter geen extreme paden, maar wegen waar ook autoverkeer overheen rijdt.
* Waar gaan de vakanties naar toe?
Heel Europa, voornamelijk Oost-Europa.
* Wat voor vakanties worden dat?
Vakanties waarbij ik elke nacht in een hotel of pension overnacht. Geen kamperen dus. Wel heb ik aardig wat bagage mee, kleding maar ook laptop bijvoorbeeld.
* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
1.88m, 95kg, normaal.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Ik heb de bagage nooit gewogen. Ik denk een kilo of 20. Ik wil fietstassen achter gebruiken, niet voor. Voor kleine dingen zoals een camera heb ik een stuurtas.
* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Nederland. Lijt mij niet zo relevant, want ik fiets nooit in Nederland (behalve van huis naar treinstation en van treinstation naar Duitse grens).
* Wat is je budget?
Rond de 1500 euro.
* Welke fietservaring heb je?
Veel.
* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
130 kilometer.
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik kan er niet veel van. Ik heb een fietsenmaker in het dorp.
* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Nee
* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
De fietsenmaker bij mij in het dorp raadt een Jan Janssen aan.
*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet nodig.
*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Korte termijn. Januari/februari 2016.
Specifieke vragen:
1. Waar kan ik het beste zo'n fiets kopen? Ik heb een fietsenmaker in het dorp (zelfstandige) die mijn huidige fiets onderhoudt. Ik ben daar naartoe gegaan omdat ik het idee heb dat in de standaard fietsenzaken onvoldoende deskundigheid is, men is erg gericht op standaard Nederlandse stadsfietsen. Mijn fietsenmaker raadt Jan Janssen aan die hij kan leveren. Dat merk zie ik op dit forum ook wel voorbij komen. Is een speciaalzaak op het gebied van fietsvakanties (zoals de Vakantiefietser in Amsterdam) een must of kan het ook zo?
Het lastige vind ik dat ik geen proefrit kan maken. Volgens mijn fietsenmaker omdat die dingen op bestelling en op maat geleverd worden. Dit zal volgens mij ook gelden voor de fietsenzaken. Kopen jullie dit soort fietsen zonder proefrit?
2. Ik neem de fiets altijd mee in de trein. Dat gaat soms behoorlijk ruig door het ontbreken van goede faciliteiten. Mensen gooien er andere fietsen tegenaan of de fiets kan omvallen. Soms ben je aanwezen op het personeel en mag je zelf de fiets niet in de trein zetten. Dan kan er van alles gebeuren. Soms hou ik mijn hart vast. Waar moet ik rekening mee houden om een fiets te kiezen die tegen een stootje kan?
3. Ik merk dat mijn dagelijkse kilometerlimiet vooral wordt bepaald door zadelpijn en rugpijn, en niet zozeer door vermoeidheid. Hoe kan ik dat voorkomen? Een fiets op maat is duur en lijkt mij ook niet echt praktisch.
4. Ik heb mijn bagage achterop. Dat wil ik zo houden. Op de bagagedrager van mijn huidige fiets staat "Max 10 kg". Daar zit ik ver overheen. Ik vind veel vakantiefietsen er op het oog niet stevig uit zien. Kan de bagagedrager van een vakantiefiets genoeg hebben? Ik denk dat ik zo'n 20 kg bagage meeneem tijdens lange reizen, al heb ik het nooit gewogen.
5. Een spaakbreuk achter onderweg is voor mij een ramp. Ik kan deze niet repareren en door de bepakking kun je ook niet lang doorfietsen. Ik lees wel eens over wielen met extra stevige spaken? Is dat zinvol? Ik lees op dit forum soms dat mensen spaakbreuken normaal vinden, maar ik lees ook wel eens dat het niet hoort te gebeuren. Nummer 1 prioriteit is spaakbreuken voorkomen.
6. Op de eerste foto, eerder in dit topic, staat een weg vol gaten. Dit komt in Oost-Europa veel voor. Hetzelfde heb je als je in een stad wegens het verkeer over de stoep moet fietsen, die zitten ook vol gaten en onregelmatigheden. Helaas klap ik wel eens in zo'n gat. Ik ontwijk ze wel, maar het gaat wel eens fout. Hoe voorkom ik schade aan de fiets? Waar moet ik aan denken? Zowel qua banden als qua wielen/spaken. Het liefst heb ik een fiets waar ik zonder al te veel zorgen over zo'n weg vol gaten kan fietsen.
7. Sinds een jaar heb ik een stuurtasje. Ik vind dat heel handig, omdat kleine dingen zoals tablet en camera binnen handbereik zijn. Ik wil dit zo houden. Probleem is echter dat ik nu al twee keer onderweg met een kapotte versnellingskabel te maken heb gehad (buitenkabel gescheurd). Met een stukje houd of een stapeltje muntjes tegen het derailleur kan ik dan doorfietsen met één tandwiel. De snelheid is er dan wel uit. Ik denk dat dit komt door die tas, want die drukt de kabel opzij. Is dat te voorkomen? Of komt het doordat mijn huidige fiets opgebouwd is uit heel goedkoop spul?
8. Momenteel gebruik ik verlichting op batterijen. Bevalt goed. Gaat nooit stuk. Maar ik lees opvallend veel over naafdynamo's. Dat is een keuzeoptie bij een nieuwe fiets. Waarom gebruikt men een naafdynamo? Het kan kapot, slijt, toch wat wrijving.
Dit zijn tot nu toe alle vragen doe ik mij kan bedenken.
Budget ca. 1500 euro.