Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gevraagd bij aankoop vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Hulp gevraagd bij aankoop vakantiefiets

Sinds 2009 doe ik fietsvakanties. In het begin Luxemburg/Frankrijk, maar nu voornamelijk Oost-Europa. Ik fiets behoorlijk lange afstanden. In Oost-Europa meestal 70 - 100 kilometer, tijdens een losse zaterdag in Duitsland 130 kilometer. Hoewel ik streef naar zoveel mogelijk asfalt, zijn onverharde wegen in Oost-Europa onvermijdelijk.

Ik gebruikte een gewone Batavus tourfiets met Shimano-componenten uit series die zo goedkoop zijn dat je ze op dit forum dit eens tegen komt. Deze gebruik ik nog steeds, ook al zijn mijn vakanties veel intensiever geworden. Ik wil wat meer kwaliteit.

Er zijn enorm lange topics over fietskeuze. Ik heb wat gelezen, maar het is te veel om door de bomen het bos te zien. Daarom heb ik dit topic gemaakt.



Als ik op onverharde wegen kom dan gaat het niet om kleine bospaadjes, maar wel (doorgaande) wegen waar ook auto's rijden. Soms zelfs stukken van tientallen kilometers.

Bijvoorbeeld:

Afbeelding
(Oekraïne zomer 2014)

Afbeelding
(Estland zomer 2015)

Ik begin met de vragenlijst die ik uit een andere topic heb geplukt. Algemene tips naar aanleiding daarvan zijn welkom. Daarna stel ik wat specifieke vragen die ik heb. Ik loop namelijk met mijn huidige fiets tegen problemen aan die ik met een nieuwe fiets niet wil.

De vragenlijst:

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
- Fietsvakanties
- Regelmatig een zaterdag weg. Meestal Duitsland.

Bij zowel de fietsvakanties als de losse zaterdagen neem ik de fiets mee in de trein.

* Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
De fiets zal zeker veel gebruikt worden. Ik ga al sinds 2009 op fietsvakantie met een simpele toerfiets. Ik wil nu wat meer kwaliteit.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik denk dat ik met 22 km/uur redelijk relaxed de tijd neem.

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Vind ik lastig. Meer rechtop denk ik.

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Regelmatig. Ik haal mijn bestemming niet altijd met daglicht. Maar hele lange tochten zullen dat niet zijn.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Grotendeels verhard. Maar in landen als Roemenië en Oekraïne is onverhard onvermijdelijk. De fiets moet daar tegen kunnen. Het zijn echter geen extreme paden, maar wegen waar ook autoverkeer overheen rijdt.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Heel Europa, voornamelijk Oost-Europa.

* Wat voor vakanties worden dat?
Vakanties waarbij ik elke nacht in een hotel of pension overnacht. Geen kamperen dus. Wel heb ik aardig wat bagage mee, kleding maar ook laptop bijvoorbeeld.

* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
1.88m, 95kg, normaal.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Ik heb de bagage nooit gewogen. Ik denk een kilo of 20. Ik wil fietstassen achter gebruiken, niet voor. Voor kleine dingen zoals een camera heb ik een stuurtas.

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Nederland. Lijt mij niet zo relevant, want ik fiets nooit in Nederland (behalve van huis naar treinstation en van treinstation naar Duitse grens).

* Wat is je budget?

Rond de 1500 euro.

* Welke fietservaring heb je?
Veel.

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
130 kilometer.

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik kan er niet veel van. Ik heb een fietsenmaker in het dorp.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Nee

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
De fietsenmaker bij mij in het dorp raadt een Jan Janssen aan.

*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet nodig.

*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Korte termijn. Januari/februari 2016.





Specifieke vragen:

1. Waar kan ik het beste zo'n fiets kopen? Ik heb een fietsenmaker in het dorp (zelfstandige) die mijn huidige fiets onderhoudt. Ik ben daar naartoe gegaan omdat ik het idee heb dat in de standaard fietsenzaken onvoldoende deskundigheid is, men is erg gericht op standaard Nederlandse stadsfietsen. Mijn fietsenmaker raadt Jan Janssen aan die hij kan leveren. Dat merk zie ik op dit forum ook wel voorbij komen. Is een speciaalzaak op het gebied van fietsvakanties (zoals de Vakantiefietser in Amsterdam) een must of kan het ook zo?

Het lastige vind ik dat ik geen proefrit kan maken. Volgens mijn fietsenmaker omdat die dingen op bestelling en op maat geleverd worden. Dit zal volgens mij ook gelden voor de fietsenzaken. Kopen jullie dit soort fietsen zonder proefrit?

2. Ik neem de fiets altijd mee in de trein. Dat gaat soms behoorlijk ruig door het ontbreken van goede faciliteiten. Mensen gooien er andere fietsen tegenaan of de fiets kan omvallen. Soms ben je aanwezen op het personeel en mag je zelf de fiets niet in de trein zetten. Dan kan er van alles gebeuren. Soms hou ik mijn hart vast. Waar moet ik rekening mee houden om een fiets te kiezen die tegen een stootje kan?

3. Ik merk dat mijn dagelijkse kilometerlimiet vooral wordt bepaald door zadelpijn en rugpijn, en niet zozeer door vermoeidheid. Hoe kan ik dat voorkomen? Een fiets op maat is duur en lijkt mij ook niet echt praktisch.

4. Ik heb mijn bagage achterop. Dat wil ik zo houden. Op de bagagedrager van mijn huidige fiets staat "Max 10 kg". Daar zit ik ver overheen. Ik vind veel vakantiefietsen er op het oog niet stevig uit zien. Kan de bagagedrager van een vakantiefiets genoeg hebben? Ik denk dat ik zo'n 20 kg bagage meeneem tijdens lange reizen, al heb ik het nooit gewogen.

5. Een spaakbreuk achter onderweg is voor mij een ramp. Ik kan deze niet repareren en door de bepakking kun je ook niet lang doorfietsen. Ik lees wel eens over wielen met extra stevige spaken? Is dat zinvol? Ik lees op dit forum soms dat mensen spaakbreuken normaal vinden, maar ik lees ook wel eens dat het niet hoort te gebeuren. Nummer 1 prioriteit is spaakbreuken voorkomen.

6. Op de eerste foto, eerder in dit topic, staat een weg vol gaten. Dit komt in Oost-Europa veel voor. Hetzelfde heb je als je in een stad wegens het verkeer over de stoep moet fietsen, die zitten ook vol gaten en onregelmatigheden. Helaas klap ik wel eens in zo'n gat. Ik ontwijk ze wel, maar het gaat wel eens fout. Hoe voorkom ik schade aan de fiets? Waar moet ik aan denken? Zowel qua banden als qua wielen/spaken. Het liefst heb ik een fiets waar ik zonder al te veel zorgen over zo'n weg vol gaten kan fietsen.

7. Sinds een jaar heb ik een stuurtasje. Ik vind dat heel handig, omdat kleine dingen zoals tablet en camera binnen handbereik zijn. Ik wil dit zo houden. Probleem is echter dat ik nu al twee keer onderweg met een kapotte versnellingskabel te maken heb gehad (buitenkabel gescheurd). Met een stukje houd of een stapeltje muntjes tegen het derailleur kan ik dan doorfietsen met één tandwiel. De snelheid is er dan wel uit. Ik denk dat dit komt door die tas, want die drukt de kabel opzij. Is dat te voorkomen? Of komt het doordat mijn huidige fiets opgebouwd is uit heel goedkoop spul?

8. Momenteel gebruik ik verlichting op batterijen. Bevalt goed. Gaat nooit stuk. Maar ik lees opvallend veel over naafdynamo's. Dat is een keuzeoptie bij een nieuwe fiets. Waarom gebruikt men een naafdynamo? Het kan kapot, slijt, toch wat wrijving.

Dit zijn tot nu toe alle vragen doe ik mij kan bedenken.

Budget ca. 1500 euro.
Misschien is zo'n Santos Travelmaster "Special" met Deore afmontage iets?

Santos staat bekend om de stevige wielen, de fiets is snel leverbaar en past (bijna :wink: ) binnen je budget...
Jan Jansen maakt prima fietsen. Heb zelf een jaar of acht een Nemo met Shimano 105. ( semi race ) De millennium met deore Lx en magura Hs 11 zou ikzelf graag hebben als vakantie fiets. ( volgens mij rond de 1500 euro)
Wel met een alu voorvork. En een fietsenmaker vlak in de buurt heeft zo zijn voordelen. Schwalbe marathon plus voldoen prima op verharde en onverharde wegen. Succes ! :
Hoi,
Bedankt voor de vele info die je meteen geeft.

De wegen op de foto's zijn van prioma kwaliteit, mits je de gaten kunt ontwijken natuurlijk.

Omdat je budget niet groot is kun je kiezen voor losse lampen.

>1.88m, 95kg, normaal.
Bij veel fietsenmerken kom je dan met een frame Large en de goede afstelling heel ver, mits goed uitgevoerd.

>* Waar woon je?
> Lijkt mij niet zo relevant
Dat is om je een fietsenmaker aan te kunnen bevelen zonder meteen 350 km enkele reis te moet rijden.

>* Wat is je budget?
>Rond de 1500 euro.
> Tweedehands
> Nee

Dat wordt een fiets met derailleurs. Dat is niet het leest luxe, maar kwaliteit gaat voor mij voor.

> * Heb je bepaalde fietsen op het oog?
> De fietsenmaker bij mij in het dorp raadt een Jan Janssen aan.
Dat is mogelijk niet helemaal verkeerd.

> *Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
> Korte termijn. Januari/februari 2016.
Dat is heel erg snel dus.

>1. Waar kan ik het beste zo'n fiets kopen?
Bij een zaak die veel vakantiefietsen verkoopt.

> Is een speciaalzaak op het gebied van fietsvakanties
> een must of kan het ook zo?
Het kan ook zo, maar veel forumleden hebben slechte ervaringen met de lokale fietsenman.

>Kopen jullie dit soort fietsen zonder proefrit?
De betere winkels hebben pasfietsen zodat je als je fiets klaar is precies de goede zit hebt.
Als je een gerenommeerde vakantiefiets koopt is de kans maar heel erg klein
Dat die niet goed rijdt met bagage.

> Waar moet ik rekening mee houden om een fiets te kiezen
> die tegen een stootje kan?
Niet erg veel. Weinig plastic frutsels erop?

>3. Ik merk dat mijn dagelijkse kilometerlimiet vooral wordt
> bepaald door zadelpijn en rugpijn, en niet zozeer door
> vermoeidheid. Hoe kan ik dat voorkomen?
> Een fiets op maat is duur en lijkt mij ook niet echt praktisch.
Het kopen van een zadel moet je los zien van het kopen van een fiets.
Velen nemen hun zadel van de vorige fiets mee naar de volgende.
Rugpijn is qua fiets vooral te voorkomen door een goede afstelling.

> Op de bagagedrager van mijn huidige fiets staat "Max 10 kg".
Haha, dat stelt niet veel voor. Een gebäckträger heet dat in het Duits.

>Kan de bagagedrager van een vakantiefiets genoeg hebben?
De stevigere Tubusdragers mogen geloof ik tot 45 kilo dragen.
Ik heb eigenlijk nog nooit een kapotte versie daarvan gezien.

> 5. Een spaakbreuk achter onderweg is voor mij een ramp.
> Ik kan deze niet repareren
> Ik lees wel eens over wielen met extra stevige spaken? Is dat zinvol?
Nee. Je hebt gewoon een wiel nodig dat goed gebouwd is door een vakman.
Spaakbreuken zijn niet meer normaal.
Dat neem niet weg dat het verstandig is een reservespaak te kunnen plaatsen.
De betere vakantiefietsen hebben allemaal wielen die goed gebouwd zijn.
Jouw gewichten zijn hier niet te hoog voor, ook niet als je flink over die onverharde wegen gaat raggen.

>Helaas klap ik wel eens in zo'n gat. Ik ontwijk ze wel,
> maar het gaat wel eens fout. Hoe voorkom ik schade
> aan de fiets? Waar moet ik aan denken?
Om de gaten heen rijden is toch wel punt nr. 1.
Maar de gaten op de foto vind ik niet indrukwekkend.

> Probleem is echter dat ik nu al twee keer onderweg met een kapotte
> versnellingskabel te maken heb gehad (buitenkabel gescheurd).
Dat was dan slecht onderhoud. Remkabels moet je eens in de zoveel tijd
gewoon een keer preventief vervangen. Dat kost niet veel.

> Met een stukje houd of een stapeltje muntjes tegen
> het derailleur kan ik dan doorfietsen met één tandwiel.
Dat is behoorlijk inventief!

> Ik denk dat dit komt door die tas, want die drukt de kabel opzij.
> Is dat te voorkomen?
De kabels lopen zo te lopen dat er geen extreme knik in zit.

> Of komt het doordat mijn huidige fiets opgebouwd is
> uit heel goedkoop spul?
In dit geval denk ik niet.


> Momenteel gebruik ik verlichting op batterijen. Bevalt goed.
> Gaat nooit stuk. Maar ik lees opvallend veel over naafdynamo's.
> Dat is een keuzeoptie bij een nieuwe fiets. Waarom
> gebruikt men een naafdynamo? Het kan kapot, slijt, toch wat wrijving.
Ze gaan zelden kapot, ik zou niet weten wat er aan slijt, de wrijving is heel klein en ze doen het net zo goed bij nattigheid, kou en ijs.
Alleen de betere zijn duur en de goedkopere zwaar. (tot zelfs 600 g extra)

> Budget ca. 1500 euro
Daar is denk ik best een mooie fiets voor te kopen, alleen moet je niet veel bijzonderheden willen.
Bedenk dat de goedkoopste modellen van de betere merken er weliswaar heel eenvoudig uitzien, maar wel het goede frame hebben, heel veel goede eigenschappen bevatten en door hun eenvoud juist betrouwbaar zijn ten opzichte van zogeheten luxe versies van merken die eigenlijk niet gespecialiseerd zijn in vakantiefietsen.

Tip: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3644
Laat je nog een paar dingen weg ziols de voordrager dan kan er nog wat van de prijs af vind ik.
SvMp schreef:Het lastige vind ik dat ik geen proefrit kan maken. Volgens mijn fietsenmaker omdat die dingen op bestelling en op maat geleverd worden. Dit zal volgens mij ook gelden voor de fietsenzaken. Kopen jullie dit soort fietsen zonder proefrit?
Neen, nooit. Een beetje fietsenboer - zoals die in de link hierboven - kan je op fietsen van verschillende merken zetten die op jouw maten zijn afgesteld en waarbij ook rekening wordt gehouden met je rugklacht.
Misschien zijn deze wat?

http://link.marktplaats.nl/m973608677

http://link.marktplaats.nl/m1000965127

Wel allebei gebruikt, maar wel bij een betrouwbare winkel.

Of anders misschien iets overjarigs, zoals bijvoorbeeld hier:

http://www.vakantiefietser.nl/uitverkoop
Ik ben het wel met Leon eens, al zou ik eerder aan de versie met 26 inch wielen van die Avaghon denken. Dit is schat ik wel het scherpst geprijsde aanbod van een echte vakantiefiets met een goed frame en handgebouwde wielen. Laat de voordrager inderdaad weg.
Als je last van je rug hebt zijn zo breed mogelijke banden een goed plan. Zelf zit ik om de zelfde reden ook liever niet te rechtop.
Persoonlijk heb ik mede daarom een voorliefde voor klassieke randonneurs met racestuur zoals de Surly Long Haul Trucker.
Lees voor de gedachtenbepaling dit nog: http://wiki.vakantiefietser.be/images/c ... kantie.pdf
Daar zat ik ook aan te denken ivm budget een Surley de Long haul of disc trucker. maar misschien is de Troll (of world Troll) ook een optie.

En avaghon ook een goede keuze.
Wim schreef:Zelf zit ik om de zelfde reden ook liever niet te rechtop.
Wim, Ik neem aan dat je bedoelt dat je vanwege niet te rechtop zit om zadelpijn te voorkomen. Ik zin dat weer niet te diep om rugpijn te voorkomen.
Dat geeft ook precies aan dat mensen verschillen en dus verschillend op hun fiets willen zitten.
is dit wat voor je http://www.vakantiefietser.nl/vakantiefietsen/santos/
de santos tm 2.6
gr marcel
Op de Santos en Avaghon uit de links van 1699,- kun je de hele wereld over. Grootste pluspunt is dat deze specialisten je op een pasfiets zetten om je zithouding te berekenen. Dus ik zou mijn budget ietsiepietsie uitrekken. :D
gios schreef:Op de Santos en Avaghon uit de links van 1699,- kun je de hele wereld over. Grootste pluspunt is dat deze specialisten je op een pasfiets zetten om je zithouding te berekenen. Dus ik zou mijn budget ietsiepietsie uitrekken. :D
Vergeet niet dat er nog wel wat zaken ontbreken aan deze kale fiets: in ieder geval verlichting, bidonhouders en een slot. Je zit dus maar zo op € 1.800 voor de meest simpele complete uitvoering. Dat is al 20% boven het budget. Vervang je een van de onderdelen door een iets duurdere variant (Magura, naafdynamo, zadel), dan zit je al op € 2.000 en zit je 33% boven het budget.

Ik heb zelf een Stevens Randonneur Disc gekocht voor € 1.050 (bij Mantel in Arnhem). Inclusief slot en bidonhouders € 1.100. Dat is misschien geen fiets om de hele wereld mee rond te trekken, maar ik denk dat die binnen Europa op verharde en semi-verharde wegen prima gaat voldoen.
SvMp schreef: 6. Op de eerste foto, eerder in dit topic, staat een weg vol gaten. Dit komt in Oost-Europa veel voor. Hetzelfde heb je als je in een stad wegens het verkeer over de stoep moet fietsen, die zitten ook vol gaten en onregelmatigheden. Helaas klap ik wel eens in zo'n gat. Ik ontwijk ze wel, maar het gaat wel eens fout. Hoe voorkom ik schade aan de fiets? Waar moet ik aan denken? Zowel qua banden als qua wielen/spaken. Het liefst heb ik een fiets waar ik zonder al te veel zorgen over zo'n weg vol gaten kan fietsen.
Brede banden (50 mm of zo) die je niet snoeihard oppompt zodat ze oneffenheden kunnen absorberen. Verder wat Leon zegt: handgespaakte wielen van een vakman. Overigens ben ik het met Leon eens dat de gaten op de foto niet heel erg lijken. Waarschijnlijk zijn gaten in asfalt (met scherpere randen) gevaarlijker wat betreft het veroorzaken van schade.
Ik heb zo'n TM 2.6 Special. Geen greintje spijt van, en biedt ook echt nog wel wat te kiezen, zoals banden, zadel, grips. Any color, as long as it's black :wink: .
FransD schreef:
gios schreef:Op de Santos en Avaghon uit de links van 1699,- kun je de hele wereld over. Grootste pluspunt is dat deze specialisten je op een pasfiets zetten om je zithouding te berekenen. Dus ik zou mijn budget ietsiepietsie uitrekken. :D
Vergeet niet dat er nog wel wat zaken ontbreken aan deze kale fiets: in ieder geval verlichting, bidonhouders en een slot. Je zit dus maar zo op € 1.800 voor de meest simpele complete uitvoering.
Dat klopt, dat had ik niet gelezen.
Maar toch. Verlichting voor iemand die alleen in voorkomende gevallen in het donker fietst hoeft niet veel te kosten (ik hou het zelf op mijn Petzl koplamp en een heel simpel achterlampje in de reflector voor die ene keer in de twee jaar of zo); de simpele bidonhouders van mijn eerste reisfiets uit 1993 ben ik nog steeds aan het proberen te verslijten (dit model ongeveer); een slot dat aan de fiets zit neem ik toch al niet mee en misschien wil SvMp nog wel een paar onderdelen van zin vorige fiets meenemen. Bij een merk als Avaghon die alle fietsen vanaf het frame zelf opbouwen is dat geen bezwaar.
Er duurdere dingen aanhangen kan altijd nog, daarvoor gaat het frame lang genoeg mee.
Ik ben het niet eens met de "Rohloff-maffia"-theorie die onlangs op dit forum werd geopperd, maar als ik de suggesties in dit draadje zo eens bekijk, begrijp ik wel waar die zijn oorsprong vindt.
Ik heb ook sinds 2009 zo'n TM 2.6 in zijn simpelste vorm (zij het met verende voorvork) en ben er geheel tevreden mee, alleen zou ik nu geen verende voorvork meer kiezen. Aan spatborden, verlichting en een slot heb ik nog nooit behoefte gehad. Een paar lampjes van de Action à 0,95 € volstaan en een simpel kabelslot heb je sowieso nog wel ergens liggen (het is geen fiets om zomaar ergens te parkeren). Bidonhouders heb ik van mijn vorige fiets overgezet, evenals zadel en Tubus Fly bagagedrager. Leverde weer een beetje korting op. Neemt niet weg dat er vast wel goedkopere gelijkwaardige fietsen te vinden zijn.
De euro is minder waard en dus zijn veel componenten duurder geworden. De sweet spot is dus ook duurder geworden. Je kunt hier wel onder gaan zitten, maar dan heb je snel veel mindere kwaliteit. Goedkoper kan wel, in Duitsland bij Meilenweit: http://www.meilenweit.net/radD/intec/In ... 14_559.pdf
Mijn basisfiets zou een fiets zijn met een net stalen frame met ruimte voor dikke banden, Deore afmontage, met Sugino XD cranks op de juiste lengte met UN 55 vierkante as, handgebouwde wielen met LX naven, zadelpen met twee bouten, Tubus Cargo. Dit is een fiets waarop je een echt lange tocht kunt maken. Goedkopere onderdelen bespaart niet veel, maar de kwaliteit is ineens wel minder.
Ik ben het niet eens met de "Rohloff-maffia"-theorie die onlangs op dit forum werd geopperd, maar als ik de suggesties in dit draadje zo eens bekijk, begrijp ik wel waar die zijn oorsprong vindt.
- Alien dat vraagt wat mij betreft om verduidelijking.

Volgens mij worden hier serieuze en goede adviezen gegeven aan de topic starter waarbij budget en mogelijkheden goed in de gaten worden gehouden.
Mijn voorkeur voor een racestuur heeft te maken met mijn rugklachten: als je wat meer voorover zit scharniert je bekken als er een hobbel is, terwijl als je rechtop zit krijgt je de klap voluit in je rug.