Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grotere Ortlieb - Forum Wereldfietser

Grotere Ortlieb

Wie zit daar nu op te wachten? :wink:
Bert van Sprang schreef:Wie zit daar nu op te wachten? :wink:
Die zijn er genoeg Bert. Of het verstandig is om zulke tassen te kopen is natuurlijk wat anders. Tassen gaan namelijk meestal helemaal vol en dan heb je veel gewicht achterop. In dit geval zal het zomaar té veel kunnen zijn.
En de tassen wegen zelf ook al 2,35 kilo, dat is even veel als een prima frame van een vakantiefiets.
Heb de tassen gezien en het lijken mij geen handige tassen - veel en veel te groot.

Zeg ik die zeker weer teveel mee gaat nemen :wink: .
Voor de supermarktboodschappen lijkt het me wel wat
En dan op een goede degelijke Hollandse fiets :wink:
vraag mij af of de haken wel sterk genoeg zijn. Ortlieb kan er beter 3 paar haken aan monteren

mario
Ik kan mij voorstellen dat het voor tandemrijders wel interessant is, of niet?
Ook dan lijkt het me wel heel erg veel gewicht achterop. Zou dan liever voor een one wheel of bobyak kiezen.
Precies, dit is een tandem tas lijkt me, of voor gezinsgebruiik. Zelf vond ik een tweewiel kar daarvoor fijner, maar wie tassen wil zit soms aan zulke grote tassen vast. Hoewel, op de tandem binnen Europa moet het toch ook lukken met een stel gewone grote achtertassen en een stel kleine voortassen, plus de tent achterop de drager. Anders wordt die tandem toch ook onhanteerbaar.
Het zou mooi zijn als Ortlieb eens de lichtere kant uit ging experimenteren.
Mee eens Wim. De tijd van zwaar materiaal ligt al een tijdje achter ons.
Ze zien er te hoog uit. Juist op fietsen moet het zwaarste punt zo laag mogelijk liggen. En die hoge tassen gaan de bagagedrager ook makkelijker wrikken.
Mwah, ik gebruik mijn groene Karrimor-tassen uit 1977 nog steeds.
IK heb ook nog een setje groene Karrimors uit 1977. De haken waren waardeloos, de rode versteviging geeft af, ze lekken als een mandje, maar ze waren lekker licht. En ze zijn natuurlijk o zo retro kool old school.
Wim schreef:IK heb ook nog een setje groene Karrimors uit 1977. De haken waren waardeloos, de rode versteviging geeft af, ze lekken als een mandje, maar ze waren lekker licht. En ze zijn natuurlijk o zo retro kool old school.
Lekken als een mandje? Trek gewoon grijze vuilniszakken eroverheen. De haken hangen er nog steeds aan, maar voor de zekerheid een riem onder het handvat door en rondom de bagagedrager vastbinden.

Afbeelding
Wim schreef:Precies, dit is een tandem tas lijkt me, of voor gezinsgebruiik. Zelf vond ik een tweewiel kar daarvoor fijner, maar wie tassen wil zit soms aan zulke grote tassen vast. Hoewel, op de tandem binnen Europa moet het toch ook lukken met een stel gewone grote achtertassen en een stel kleine voortassen, plus de tent achterop de drager. Anders wordt die tandem toch ook onhanteerbaar.
Het zou mooi zijn als Ortlieb eens de lichtere kant uit ging experimenteren.
Voor wat het waard is: met grote voortassen vind ik een tandem ook prima sturen. Maar misschien hadden wel wel teveel bij ons :wink:

Afbeelding
Ik weet het niet; mijn Ortliebs zijn pas 15 jaar oud en dus nog niet aan vervanging toe, maar als dat wel zou zijn zijn die grotere tassen misschien een alternatief voor het huidige formaat + de inhoud van mijn kanotas op mijn bagagedrager. Dan komt het zwaartepunt toch weer lager.
Het is contra-intuïtief, maar bij een fiets geldt dat een hoger zwaartepunt beter is. Vandaar dat een lage ligfiets moeilijker te berijden valt. Dat geheel terzijde.

Zo'n tassen lijken me prima voor wie met een degelijke, loodzware fiets boodschappen wil doen. Of voor wie veel lichte spullen wil meenemen.
Ik neem aan dat Ortlieb ook zijn huiswerk maakte. Lees: marktonderzoek deed.
CapoJan schreef:Het is contra-intuïtief, maar bij een fiets geldt dat een hoger zwaartepunt beter is. Vandaar dat een lage ligfiets moeilijker te berijden valt. Dat geheel terzijde.
Dit geldt eigenlijk voornamelijk tijdens het fietsen, waarbij de zijwaartse tilt bij een hoger centraal zwaartepunt gemakkelijker te balanceren zou zijn. De natuurkunde en achter laat ik over aan anderen :p.

Bij stil staan zou dit voordeel echter komen te vervallen, en fungeert het hogere zwaartepunt als niets anders dan een verlenging van je hefboom. Waardoor je meer tegenkracht moet leveren om de stilstaande fiets overeind te houden. Of dit vervelend is e.d. is uiteindelijk allemaal erg persoonlijk.


Persoonlijk zie ik wel nut voor een ruimere tas. Niet zozeer om extra gewicht te kunnen dragen, maar wegens het ruimere volume dat geboden wordt. Met mijn huidige ortliebs komt een pak brood altijd zo plat gewalst tevoorschijn :lol:. Dit geldt eigenlijk voor vele lichtgewicht producten, zoals bijv. een zak rucola, chips, etc.
Georg schreef:Voor de supermarktboodschappen lijkt het me wel wat
Dat denk ik ook.
arnob schreef:misschien een alternatief voor het huidige formaat + de inhoud van mijn kanotas op mijn bagagedrager
Ik heb ook al gefietst met twee achtertassen en een Ortlieb Rack-Pack er boven op. Twee grotere tassen zijn dan volgens mij geen slechtere optie.

Renaat
CapoJan schreef:Het is contra-intuïtief, maar bij een fiets geldt dat een hoger zwaartepunt beter is.
Ik denk dat de enige mogelijkheid om deze discussie, die al in meerdere eeuwen heeft gewoed, te beeindigen is om het in extremo uit te proberen.
Misschien dat ik dit dit jaar nog ga doen.