Additionally, paste this code immediately after the opening tag: idworx 26" spatborden op Pioneer: wat zijn de voordelen? - Forum Wereldfietser

idworx 26" spatborden op Pioneer: wat zijn de voordelen?

Na vijf jaar begaf het SKS-achterspatbord van mijn 26" Van Nicholas Pioneer het.
Afgebroken. Helemaal rouwig was ik hier niet om, bij oneffenheden zwabberde met name het voorspatbord hinderlijk tegen mijn band op, zeker als ik met één hand aan m'n stuur fietste. Okee, ik heb vrij overdreven dikke tubelssready MTB banden (Vredestein BlackPanther) maar dat rijdt zo fenomenaal comfortabel én licht.

PRIJS
Gezien de prijs van de zwarte spatborden die Idworx op hun Off Rohler monteert (ca. € 80,--) twijfelde ik of die zou proberen. Zouden die echt zoveel meer geld waard zijn dan een normale versie van SKS?
Volgens Eric waren ze wel wat steviger, dus toch maar geprobeerd.

STEVIGER & BREDER
Ik rijd er nu alweer een half jaar mee en ja hoor, ik ben er blij mee.
Behalve stevigere spatborden én bevestigingen werd ik blij verrast met nóg een voordeel: ze zijn nog een halve centimeter breder dan wat er origineel op mijn Van Nicholas gemonteerd zat! Voor zover ik heb kunnen nagaan is dat uniek aan de Idworx-spatborden, standaard SKS gaat niet zo breed. Nu passen mijn dikke tubelessready's net even ruimer en kan ik ook met soepele, nieuwe banden direct al op de voorgeschreven bandenspanning rijden. In mijn geval was de meerprijs dus alleen al daarom absoluut de moeite waard.

De voordelen van die Idworx-spatborden wat mijn persoonlijke geval betreft op een rij:
1) ze zijn 5 mm breder dan de standaard breedste SKS (TR-band beter mogelijk)
2) ze zijn ook stijver
3) en bovendien zijn de ophangbeugels stijver en slimmer ontworpen: kortere armen, stevigere beugel achteraan.

Enige modificatie die ik heb toegepast:
de zware rubberen flap achterop het achterspatbord heb ik verwijderd.
Op mijn oude spatbord zat ook zo'n zwaar rubberen spatstuk, en volgens mij heeft dat de levensduur van het spatbord aanmerkelijk verkort en is de zaak afgebroken.
Zonder die spatflap heb ik evengoed geen enkele last van spatwater.
Aan mijn voorspatbord heb ik 'm wel laten zitten: daar heeft hij nut en zit hij bovendien veel dichter bij de ophangbeugel waardoor het spatbord niet zo snel zal vermoeien en afbreken.

Wat een verhaal hè, over iets als een stel spatbordjes...
SKS heeft ook de P65 chromoplastics, die volgens mij even breed moeten zijn als de idworx spatborden.

De stevigere/slankere bevestiging van de idworx spatborden lijkt mij wel een voordeel, alhoewel ik geen problemen heb mijn mijn huidige 60mm Bleumels. Het grote nadeel aan de bevestiging van die Bleumels (en chromoplastics?) is dat het boutje de beperkende factor is, omdat die een paar millimeter uitsteekt aan de binnenkant. Maar dit kan je verminderen door het boutje om te draaien.

Hoe breed worden die Vredestein banden in echte millimeters?

En: De rubber flap op je achterspatbord is prettig voor andere fietsers die achter je fietsen, vooral als je noppenbanden gebruikt :).
Dag Erik,

Mijn Vredesteinbanden zijn het breedst op de noppen aan de zijkanten: met de schuifmaat meet ik 55 mm bij een spanning van 2.8, zeg 3.0 Bar.

De Idworx-spatborden variëren iets in breedte, afhankelijk van waar ik meet tussen de 67 en 70 mm. Maar omdat de noppen in het spatbord steken is de vrije ruimte natuurlijk minder. (Hiervoor zaten er zilveren P65 spatborden op van SKS en die waren volgens dezelfde schuifmaat inderdaad 65 mm).

Het punt waar de noppen van mijn banden het eerst aanlopen tegen het spatbord ligt bij de achterbrug, aan de rechterkant waar ook de drijfriem zit. Ik kan daar noch aan het spatbord, noch aan het wiel iets stellen en het past echt nog maar nét. Maar het past, daar gaat het om! En omdat het spatbord op die plaats uitstekend gefixeerd zit gaat het goed.

Ik heb geen last van boutjes: onderaan bij de trapas zit het achterspatbord met een heel plat RVS-imbusboutje bevestigd. Verder zitten de beugels met kunststof blokjes aan de spatborden vast, behalve bij het achterlicht. Die kunststof blokjes waren bij mijn SKS-spatborden vooral bij het zwabberende voorspatbord een beperkende factor, maar daar heb ik bij de Idworx'en dus geen last meer van. Bij het achterlicht zit het spatbord vast met een metalen beugel, die om de binnenranden heengevouwen zit en zo voldoende ruimte biedt.

Wat de rubberflap voor de andere fietsers betreft: excuus! Ik rijd in de praktijk altijd alleen, en als ik iemand inhaal duurt dat doorgaans slechts een ogenblik. Ik zie met name in de tijd van de koolcampangne dat er inderdaad wat bagger op de buitenkant van mijn spatbord terechtkomt, maar ach, da's alleen op de onderste 15 centimeter. Het zou best kunnen dat ik een triomfantelijk nevelfonteintje achter me opwerp, daar kon je wel eens gelijk in hebben ja.
Mooi om te weten. Ik heb 53 mm brede Compass Rat Trap banden klaarliggen (met gladde wangen), en zit te wachten op 60 mm brede Gilles Berthoud spatborden. Die zijn behoorlijk stijf, en de beugels gaan buitenom, dus ik heb goede hoop. Het is inderdaad een punt dat het met de steeds bredere banden passen en meten wordt, bij de spatborden, maar soms ook bij het frame: ik heb maar 59 mm tussen de vorkkroon. In de hoogte zijn er gelukkig geen problemen. Er zal ook geknutseld moeten worden tussen de HS 66 remmen, en mijn ringslot zal er vermoedelijk aan moeten geloven.
Dat zijn mooie banden Wim! Stijlvol hoor.
Wat het ringslot betreft: ik kon mijn AXA-Defender nog handhaven hoor. Het past precies om die grote spatborden heen. Wel zit mijn slot niet direct op mijn frame gemonteerd, daar moest nog een montageplaat tussen.
De brede Gilles Berthoud spatborden zijn gemonteerd, net als de Rat Trap (niet de extralichte versie) banden. Vooralsnog zijn ze 50 mm breed, maar ze schijnen nog wat te gaan groeien. Ik heb al een ritje gemaakt, en ben erg tevreden. Op glad asfalt zijn ze snel, maar dat maakt niet veel verschil. Het grote verschil komt op gravel en zo. Dan rijd je ineens heel veel comfortabeler dan voorheen, en ook flink comfortabeler dan even brede Big Apples, en ook echt veel sneller. Mijn bestaande ringslot paste helaas niet meer, en ik heb nu een extra brede van Trelock.
Of het je dat waard is is natuurlijk een ander verhaal. Ze zullen minder lang mee gaan, en eerder lek rijden. In de modder moet je deze gladde banden ook niet gebruiken. En ze zijn echt duur. Maar geraffineerd is het wel.
Wim, dan heb je https://www.compasscycle.com/shop/compo ... re-wipers/ natuurlijk ook gemonteerd. 8)
Ben overigens wel benieuwd naar het verschil tussen deze "slick" als je het zo mag noemen en een Kojak of Sportcontact van dezelfde breedte. (en dan hebben we het niet over de prijs)
Wim schreef:Vooralsnog zijn ze 50 mm breed, maar ze schijnen nog wat te gaan groeien. Ik heb al een ritje gemaakt, en ben erg tevreden.
Op wat voor velgen liggen ze om als 50mm breed te vallen?
Met zowel Kojak als Big Apple op de plank, met de winterbanden nu gemonteerd, lijkt me dit een mooie vooruitgang in een combinatie van beide voor als ik toch bij 26" blijf...
De velgen zijn de voor dit doel een beetje smalle maar oerdegelijke Exal SP19. Als de velgen versleten zijn ben ik van plan wat bredere en lichtere velgen te kiezen.
Gisteren heb ik weer een ritje gemaakt, en het viel me op dat de rolweerstand toch ook op glad asfalt wel echt minder was dan met de eerdere combinatie van Compass 26x1.75 voor en Pasela TG achter. En dat vond ik al zo vlot. Maar zoals gezegd, het verschil is het grootst als het wegdek echt slechter is.
Ik vermoed dat deze banden toch wel echt sneller zijn dan een Kojak, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Je kunt nu eenmaal niet alle banden zelf uitproberen, als je zo ook nog moet verslijten :D Ik heb wel ooit met 26x1.6 Conti Sportcontacts gereden, en daar was ik niet erg happy mee. Ze waren wel glad, maar ook vrij stug. Dus je moest ze hard oppompen om een beetje lagere rolweerstand te hebben. Ze gingen ook makkelijk lek, ondanks een antileklaag. Er bleef een hoop rommel aan het loopvlak kleven.