Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Video: Grande Traversee du Massif Central - Forum Wereldfietser

Video: Grande Traversee du Massif Central

Afgelopen juni fietste ik met een mede offroadie de GTMC in Frankrijk. Op dat moment zaten er meer WFers op de route - ze waren iets eerder vertrokken.
In ongeveer 7 fietsdagen van Clermont-Ferrand naar Treves en vanaf hier over de weg naar Millau. De route loopt eigenlijk tot Montpellier/Sete.

Mijn filmpje is vooral leuk voor degenen die de route hebben gereden, of van plan zijn om deze te rijden en misschien een beetje saai voor een ander. Ik moet nog wat leren spelen met verschillende point of views. Met andere woorden: ik ben op zo'n fietsdag wat lui om steeds af te stappen om de camera neer te zetten - langs te fietsen - en daarna de camera ophalen.

Ik ben ook benieuwd naar de foto's van andere collega's op deze route. Ik zal mijn foto's nog posten.

Gr,
Patrick
Dit prachtige gebied heb ik in diverse richtingen doorkruist. Het mooie zit hem misschien niet in de schoonheid van de mooiste punten, maar in de rust en uitgestrektheid van het hele gebied. De Margeride staat (nu weer) hoog op mijn verlanglijstje.
Jammer dat het op de top van de Aigoual niet zo'n mooi weer was. Dat was het ook niet toen ik er was. Die mooie uitzichtroos is er gelukkig nog.

Voor de videoexperts iets dat ik me ook wel eens afvraag:
Is er aan het getril van het beeld niet softwarematig iets te doen, zonder (nog) al te veel afbreuk te doen aan de kwaliteit van het beeld?
Voor wat betreft dat laatste: ja, dat is mogelijk, maar ik denk ook weer niet dat je er wonderen van mag verwachten.

Garmin levert de mogelijkheid met zijn Virb, dacht ik te weten, maar dat heeft tot raar effect (of kán tot effect hebben), dat de graphics van snelheid en traject die over de opname worden geprojecteerd op en neer bewegen terwijl de video stilstaat. Dat was ook weer niet de bedoeling :wink: .
Travelmaster schreef:... raar effect (of kán tot effect hebben), dat de graphics van snelheid en traject die over de opname worden geprojecteerd op en neer bewegen terwijl de video stilstaat. Dat was ook weer niet de bedoeling :wink: .
Nee, ik bedoel dan ook een oplossing die je toepast vóórdat je tekst toevoegt aan je film, maar wel nadat je thuis bent gekomen met de opnamen.
Je kan kiezen voor twee soorten stabilisatie.

- Een in je camera/lens. Zet deze optie wel uit zodra je op statief werkt want dat levert dan weer rare effecten op.
- En een tijdens het monteren in je montage programma. Tekst en grahics zijn in de meeste montage programma's losse sporen en worden dus niet beïnvloed.
Wit schreef:je montage programma
Ik denk dat daar mijn pijnpunt zit.
Welk montageprogramma zou je aanraden voor iemand die ook wel eens een filmpje zou willen monteren, maar daarin zeker nog niet erg ver (gecompliceerd, zwaar voor de computer, duur?) wil gaan?
Leon schreef: Welk montageprogramma zou je aanraden voor iemand die ook wel eens een filmpje zou willen monteren, maar daarin zeker nog niet erg ver (gecompliceerd, zwaar voor de computer, duur?) wil gaan?
Hier te lezen in een artikel van mij Leon >>> What makes a good bicycle travel video?
Wit schreef:
Leon schreef: Welk montageprogramma zou je aanraden voor iemand die ook wel eens een filmpje zou willen monteren, maar daarin zeker nog niet erg ver (gecompliceerd, zwaar voor de computer, duur?) wil gaan?
Hier te lezen in een artikel van mij Leon >>> What makes a good bicycle travel video?
Dan hou ik het voorlopig maar bij foto's want het werken met het "standard video-editing program" dat je noemt vind ik toch wel teleurstellend.
Dat kan aan de kracht van je computer liggen maar ook aan het feit dat het leren werken met een montageprogramma en het denken in bewegend beeld nou eenmaal best wel wat tijd vraagt. Naast de 'knoppenhandigheid' moet je ook een bepaalde vorm van verhalen-vertellen-in- bewegend-beeld leren, voor het monteren en zelfs voor het filmen. Ikzelf werk al jaren met FCP X en Motion. Ondanks diverse studies leer ik nog elke keer nieuwe dingen. Op dit moment staat audio design op het menu. Het filmvak bestaat nou eenmaal uit legio disciplines. En schijnbaar eenvoudige korte filmpjes hebben vaak een legio aan disciplines en mensen als maker. Dus verkijk je daar als leek niet op. Doe wat je leuk vind maar verwacht niet het onmogelijke van jezelf door hetzelfde eindresultaat te willen als profs. Jouw studie fotografie zal ook meerdere jaren geduurd hebben niet?

Ben heel benieuwd naar je werk! Deel je het met me Leon?
Wit schreef:Ben heel benieuwd naar je werk! Deel je het met me Leon?
Je zult moet wachten want ik moet toch eerst iets redelijks vinden tussen iets dat nauwelijks werkt, iets dat 300 euro kost + een nieuwe applecomputer en iets dat ik niet kan vinden. (Het woord motion komt in vrijwel elke tekst over video voor...)
En daarna durf ik nauwelijks aan te komen met iets als ik films van jou heb gezien.
De Gopro zat vooral op het stuur, tegenwoordig ook een chestmount en dit geeft veel meer rust en nagenoeg geen trillingen meer.
Pat schreef:De Gopro zat vooral op het stuur, tegenwoordig ook een chestmount en dit geeft veel meer rust en nagenoeg geen trillingen meer.
Je zou hyperlapse eens kunnen proberen om software matig te stabiliseren:
http://research.microsoft.com/en-us/um/ ... lapseapps/

Zie ook dit demo filmpje van de software bij aankondiging:
https://www.youtube.com/watch?v=SOpwHaQnRSY
Pat schreef:De Gopro zat vooral op het stuur, tegenwoordig ook een chestmount en dit geeft veel meer rust en nagenoeg geen trillingen meer.
Je kunt trillingen inderdaad beter voorkomen dan genezen. Daarom plaats ik mijn Gopro bij voorkeur op mijn helm. Van alles is je hoofd het meest trillingsvrij. Ook bestaan er tussen verschillende camera's grote verschillen in interne stabilisatie. De Gopro is hierin de absolute meester.
Oplossing tegen trillen is om niet al fietsend te filmen natuurlijk :idea:
Smaken verschillen uiteraard. Maar ikzelf vind filmen terwijl je aan het fietsen bent niet de meest spannende vorm van filmen. Een enkele keer kan maar pas het niet teveel toe in je videos. Stap af en film jezelf al fietsend door het landschap. Uiteraard met nog heel veel andere soorten beeld gecombineerd. Laat je fantasie op hol slaan en probeer zoveel mogelijke standpunten. Kijk wat werkt voor jou maar heb vooral heel veel plezier. Je zult zien je filmpjes zullen er een stuk pittiger van worden. Maar zoals Patrick ook aangeeft, het kost wel wat meer moeite en tijd. En af en toe heb je daar geen zin in - herkenbaar.

Enne alle mooie resultaten zijn welkom op WorldCycle Videos!
Ik vind het wel apart om ook eens al net-niet-nitwit mee te maken om een gerichte vraag te stellen en vervolgens met de beste bedoelingen alle kanten op geadviseerd te worden. Ik heb nu even geen zin om als een soort van verdediging uit te leggen waarom en hoe ik die kanten grotendeels geprobeerd heb.
Leon schreef:Ik vind het wel apart om ook eens al net-niet-nitwit mee te maken om een gerichte vraag te stellen en vervolgens met de beste bedoelingen alle kanten op geadviseerd te worden. Ik heb nu even geen zin om als een soort van verdediging uit te leggen waarom en hoe ik die kanten grotendeels geprobeerd heb.
Volgens mij heeft niemand hier je gevraagd om jezelf te verdedigen of een nit-wit genoemd. Je vraagt om advies, krijgt een paar adviezen waaruit jij dat advies kan kiezen dat voor jou werkt. Ik ben het niet met je eens dat de adviezen hier alle kanten op gaan. Het zijn gewoon een paar technische en niet technische mogelijkheden om 'het trilprobleem' op te lossen.

_____

Laten we terugkeren naar het onderwerp - de video van Patrick! :wink:

@wit en Leon: Bedankt voor de tips. Op de route lang en veel offroad gereden - ik was nogal vermoeid - dus veel vanaf het stuur gefilmd. Ik heb het filmpje vrij lang gelaten, ruim 9 min; vooral voor mezelf, voor het nagenieten van de tocht.

Hier de foto's van de tocht:
https://goo.gl/photos/aZ8Q9wLtXM5mTGQ66

Patrick
Hee Patrick,

Je hoeft je niet te verklaren hoor. Ik ken je gevoel, het is nu eenmaal veel werk vooral als je moe op de fiets zit. De door mij gegeven tips zijn niet als kritiek aan jouw adres en filmpje bedoeld - maar de antwoorden op Leons vraag. Ik zal wel de laatste zijn om iemands filmwerk negatief te beoordelen omdat ik weet hoeveel werk erachter steekt. Iedereen moet vooral doen waar hij zin en lol in heeft - het plezier staat voorop. 8) En het feit dat jij hier je plezier in vorm van film en foto's deelt zodat anderen ook inspiratie voor weer een mooie nieuwe tocht krijgen, is al ontzettend leuk. Dank je - het lijkt me een erg mooie tocht dus die gaat ook op mijn lijstje. Wordt je lid van WorldCycle Videos?

Fiets en film ze! - Blanche
Hoe bevielen de fargo's met hun dropbar en vaste vork? Made for the job?