Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS tracks Noorwegen - Forum Wereldfietser

GPS tracks Noorwegen

Beste mensen,

Een van de opties komende zomer is fietsen in Noorwegen. Ik zou dan een rondje van ongeveer 1500 km willen doen, startend en eindigend in Oslo.
Voor mijn planning zoek ik altijd gps routes zodat ik in MapSource/Basecamp lekker kan gaan zitten puzzelen. Afgezien van de NSCR kan ik weinig tracks vinden. Zoeken op het forum levert veel dode links op. In de wiki zijn wel reisverslagen maar de oudere hebben vaak geen GPS tracks.

Dus als je me kunt helpen aan (linkjes naar) GPS tracks van (mooie) routes in Noorwegen dan ben ik je dankbaar.
Hans, heb je http://www.biroto.eu/en/cycle-route-retrieval al geprobeerd? Om de routes ook te kunnen downloaden moet je je wel even registreren.

Overigens niet alleen voor Noorwegen.
De nationale fietsroutes staan aangegeven in OFM, dat geeft al best een aantal goede opties om mee te puzzelen. Tracks heb ik destijds helaas ook niet kunnen vinden, zelf intekenen dan maar.
Niet helemaal wat je vraagt misschien, maar dit was een onderdeel van onze geplande route afgelopen jaar dat we helaas hebben moeten schrappen: de Kystriksveien, de kustweg van Trondheim naar Bodo, wonderschoon en uitermate afwisselend http://www.kystriksveien.no/docs/rhb2014_en.pdf.
De route loopt eigenlijk gelijk met de EV1. Helaas heb ik geen track meer maar ik kan me herinneren dat ik daar niet meer dan een uurtje voor nodig had.
Ons plan was bij Bodo nog een stukje Lofoten te doen van Moskenes naar Stamsund.
Trondheim-Oslo is per trein te doen ene zou dan met de Hurtigruten kunnen terugkomen.
Wij fietsten in 2014 twee weken in Noorwegen.
Ik heb de gereden track even in dropbox gezet.
Zie ook het reisverslag, de foto's en Uitgave 2 van magazine ViaVelo.
Veel plezier met de voorbereiding!

Afbeelding
Peter, bedankt voor de site met GPS tracks. Die kende ik nog niet en kan ik zeker (ook voor andere tochtjes) een hoop inspirati euit halen.

De Trage, bedankt voor je suggestie.

Arno, dit deel had inderdaad al mijn aandacht getrokken. Dank voor de extra info.

Willem, prachtige foto's en een mooi reisverslag. Lijkt me wel pittig fietsen, als ik de hoogtemeters zie.
Heb je ter inspiratie de route van de buitenlandtocht (georganiseerd door Jim) van 2010 al? Bij deze: http://www.bikemap.net/en/route/676376-noorwegen-2010/

Veel voorpret!
Hoi Hans,

wij hebben afgelopen zomer 3 weken door Noorwegen gefietst. De route en gps tracks heeft mijn man gemaakt nav de route die wij hebben gemaakt mbv het boekje Norwegen per Rad. We zijn begonnen en geëindigd bij vliegveld Gardermoen. De op één na laatste dag hebben we Oslo aangedaan.
Als je belangstelling hebt voor onze gps tracks dan kunnen we die mailen.
Noorwegen is echt een aanrader! wij hebben genoten van onze route :D, en zouden hem zo weer fietsen!

groet, Corine.
Op cycling.waymarkedtrails.org kan je de fietsroutes van OSM downloaden als GPX file.
Hans, misschien heb je wat aan de tracks van onze tocht in 2014. Deze was deels gepland en deels ter plekke geïmproviseerd om te vermijden dat we dagenlang in de regen rond de Hardangervidda zouden fietsen (later hebben we een hittegolf doorstaan tijdens de beklimming van de Sognefjell). Op de terugweg zijn we een stuk met de trein naar Oslo gereisd.
Info van deze tocht is te vinden op de site van Op Pad. Een reportage stond in de papieren Op Pad (nr. 4 van 2015). Wil je meer weten, dan hoor ik het wel. Succes met puzzelen!

Afbeelding
HansvanderVeeke schreef:Willem, prachtige foto's en een mooi reisverslag. Lijkt me wel pittig fietsen, als ik de hoogtemeters zie.
Het waren wel veel hoogtemeters, en het is even schrikken als je het hoogteprofiel ziet, maar toch valt het mee. In Noorwegen heb je natuurlijk in de zomer lang daglicht, waardoor je best veel tijd hebt om een pas op te rijden. Bovendien is het vooorzieningenniveau in Zuid-Noorwegen zodanig dat je elke dag wel ergens boodschappen kunt doen; voortassen kunnen thuisblijven. (En dan zeulden wij nog spiegelreflexcamera's en verpakkingsmateriaal voor vliegtuigtransport mee.) Het is dus eigenlijk best relaxt rijden.

Afbeelding
Hoi Hans,

Mocht je geïnteresseerd zijn dan kan ik je onze track wel mailen van ons rondje Zuid Noorwegen, zie http://www.wikno.nl/2013
Stuur dan maar een PB.
Beste mensen,

Allemaal hartelijk bedankt voor de tips en de tracks die ik toegezonden kreeg. Om je een idee te geven, dit heb ik nu aan tracks 8)

Afbeelding


Hieruit heb ik ook al een eerste alternatief gedestilleerd. Deze is ongeveer 1700 km lang en ziet er zo uit:

Afbeelding

Nu is het lastig om te zien waar we precies langs gaan, maar wat er in elk geval in zit: Rallarvegen, Sognefjord, Preikastul, treintje bij Flam, stuk van de westkust, een stuk van de zuidkust en Oslo.
En hij staat nog open voor aanpassingen, dus als denkt dat we beter stukjes anders kunnen doen en het past binnen ons kilometerbudget (<1700 km), hou je dan niet in.
En heb je nog tips van dingen die in de buurt liggen van deze route en die we volgens jou niet moeten missen, dan hoor ik het ook graag.

Overigens kan ik me herinneren dat hier op het forum eens een site werd genoemd waarop de tunnels en hun toegankelijkheid (voor fietsers) werd genoemd. Ik heb al gezocht op noorwegen+tunnel maar ik heb hem (nog) niet zo kunnen vinden. Als je hem zo weet, vertel het me dan even.
HansvanderVeeke schreef: Overigens kan ik me herinneren dat hier op het forum eens een site werd genoemd waarop de tunnels en hun toegankelijkheid (voor fietsers) werd genoemd. Ik heb al gezocht op noorwegen+tunnel maar ik heb hem (nog) niet zo kunnen vinden. Als je hem zo weet, vertel het me dan even.
je bedoelt deze?

http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml


ik kan niet helemaal goed zien hoe je route loopt, maar vanaf Stavanger zou ik zeker het Lysefjord in gaan naar Lysebotn.

Afbeelding

Kan je de Preikestolen bezoeken en de Kjerag.
luddo schreef:
je bedoelt deze?

http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml
Ja. Thanks!
luddo schreef: ik kan niet helemaal goed zien hoe je route loopt, maar vanaf Stavanger zou ik zeker het Lysefjord in gaan naar Lysebotn..
Ja, die zit in de route. Evengoed bedankt voor de bevestiging.