Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Denemarken; Van koolzaad naar heide, deel V - Forum Wereldfietser

Fietsen in Denemarken; Van koolzaad naar heide, deel V

De laatste loodjes van onze trip langs de Baltische Zee: van Göteborg naar huis.
Mezelf min of meer citerend:
Terugkijken op uitsluitend de laatste veertien dagen zijn onze gevoelens gemengd: het eerste deel, het Noorden van Denemarken is wonderschoon. Het nogal eentonige landschap in Noord Duitsland, in combinatie met de heftige wind tegen die met ons meedraaide op het moment dat wij ons naar het Westen hebben gewend vormde wel een anticlimax met het prachtige voorafgaande deel van onze lange vakantie.
http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... langs.html
Leuk om te lezen. Het stuk in noord-Duitsland hebben wij ook gedaan en is herkenbaar. Het stuk langs de Deense kust is nog in optie en je verhaal geeft er een goed beeld van. Nog maar eens even over nadenken, zeker als je in zuidelijke richting wilt fietsen.
Bedankt voor het delen.
Aan de route te zien heb je voornamelijk de kust gevolgd. Wat mij vooral op viel van de Jutlandroute in Duitsland was de hoeveelheid aan wegen met een heg er langs, die zorgt ervoor, zeker op een ligfiets, dat je weinig last (en voordeel :cry: ) van de wind hebt. Er waren maar een paar stukken zonder en dan merk je dat het er, net als hier, best kan waaien. Getuige ook het grote aantal windmolens, zowel in Duitsland als Denemarken.
@_Peter_: de kustroute, wij volgden min of meer de EV12, is boven Esbjerg erg mooi. Al moet worden gezegd dat we daar zonnig weer hadden en de natuur in volle bloei stond. Rustige paden, wel redelijk veel half verhard. Het noordelijke nationale park Thy bestaat uit 2oo km2 kustgebied. Geen heg gezien ...
Na Esbjeg wordt het wat minder, wij fietsen toen in ieder geval door landbouwgebieden en dat is toch minder spannend
Arno, Ik denk dat je een heel mooi stukje hebt overgeslagen, en wel het stuk tussen Frederikshavn, Skagen en Hirtshals, als je hier eind augustus bent en het zonnetje schijnt een beetje lijkt het net alsof je door de heidehoning heen fietst. De geur is soms net iets te sterk. Overigens lijkt Denemarken van wat ik er van heb gezien op een hele grote boerderij, met ontzettend veel graan (niet zoals hier veel mais). De Jutlandroute is ook veel halfverhard, en denk ik mede daarom ook erg rustig, de meeste Denen waren al weer aan het werk.
Ik ben er vrij zeker van dat we onderweg nog veel meer heel mooie stukjes hebben gemist. Iets dat me na elke vakantie opnieuw treft, wat me soms ook spijt. Maar och, ik woon nu 35 jaar in dezelfde stad en zelfs hier doe ik nog nieuwe ontdekkingen. We verzamelen herinneringen, maar geen verzameling zal ooit compleet zijn (ik collectioneer onder andere kabouters ...)