Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS33, TPA zit muurvast - Forum Wereldfietser

Magura HS33, TPA zit muurvast

Nadat ik door slijtage van de remblokjes al enkele weken lang met alleen maar met de voorrem kon remmen (en ik heb net geleerd dat dat degene is die je het meeste moet gebruiken, dus dat treft) vond het ik het vandaag tijd worden om nou dan toch eindelijk de remblokjes maar eens te vervangen. Nou heb ik dat wel vaker gedaan, dus ik zag het vooral als een routineklusje.
Blijkt het rode stelknopje aan de handel (eigenlijk Turbo Pad-wear Adjuster, ofwel TPA geheten) muurvast te zitten. Mijn eerste ingeving was om de handel er af te halen, maar ik weet niet heel zeker wat ik me dan op de hals haal, dus toch hier maar even de vraag of mensen die hier ervaring mee hebben de juiste richting willen wijzen. Ik ben van nature wat aan de voorzichtige kant, ik had al visioenen van spuitende oliefonteinen, en bovendien moet ik de fiets maandag weer voor het woon-werkverkeer gebruiken, dus een meerdaagse reparatieperiode is niet wenselijk.

Afijn, heel verhaal, maar korte samenvatting: hoe krijg ik mijn TPA weer in beweging.
Als je de TPA te ver aandraait, dan draai je naar het einde van de schroefdraad en loop je het risico dat het rode tonnetje niet meer recht op de schroefdraad zit, maar er gekanteld op zit.

Als je het 2005-model hebt (zoals ik heb), dan is verwijderen simpel en zonder risico. Slechts de inbusbout losdraaien en dan heb je de hendel en de TPA los. Vervolgens een beetje kruipolie ertussen en voorzichtig heen en weer draaien. Goed kijken of de stelbout recht voor de rode wartel zit. Desnoods even recht ervoor zetten met een tangetje. Zo heb ik ze meerdere keren weer los gekregen. De kans bestaat dat je de TPA toch zult willen/moeten vervangen, maar die kosten maar een paar euro.

[toevoeging]

Het kunststof systeem is wat zwak qua constructie. Er bestaan ook aluminium alternatieven die sterker zijn. Zelf red ik het met de originele kunststof delen, maar als ik ze nog eens zou moeten vervangen dan gaan er betere in.
Hartstikke bedankt voor je snelle reactie. Het was net het zetje dat ik nodig had. Spul zit weer goed, en remblokjes vervangen, ik kan er weer een poosje tegen!
Top!
al enkele weken lang met alleen maar met de voorrem kon remmen (en ik heb net geleerd dat dat degene is die je het meeste moet gebruiken, dus dat treft)
Ik zou je het omgekeerde leren...
Als je beheerst rechtuit remt gaat het meestal wel goed, maar een paniekstop met alleen de voorrem kan toch een behoorlijke buiteling betekenen. In een bocht met wat steentjes of zo op de weg gaat het gegarandeerd mis als je de voorrem gebruikt.
De voorrem dien je inderdaad het meeste te gebruiken (circa 95%), omdat je daar de meeste remkracht mee kunt ontwikkelen. Op slechte of gladde ondergronden rem je meer met achter, al is het maar om te controleren hoe snel je grip verliest. In volle vaart op een bocht af stieren en dàn pas gaan remmen is natuurlijk sowieso onverstandig.

Leer het van meester Sheldon Brown:

http://sheldonbrown.com/brakturn.html

Of lees het topic hier op werelfietser nog eens door:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5674
Het wieltje moet dus opnieuw uitgevonden geworden.
Het is me gelukt. Ik ben weer een blije fietser. Hartelijk dank voor de goede adviezen.
:D