Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (USB) Fietsachterlicht - Forum Wereldfietser

(USB) Fietsachterlicht

Ik doe even een beroep op de kenners van fietsverlichting... Voor mijn woonwerkMTB ben ik op zoek naar een goed zichtbaar, fel achterlicht, en liefst oplaadbaar met USB (of gewoon aan het stroomnet mag ook). Ik maak nu gebruik van die Action-dingen, en die beginnen fel maar hebben na een week of twee hun kracht eigenlijk alweer verloren. En nadat ik van m'n fiets ben gereden, drie weken terug, wil ik zeker weten dat ik hoed zichtbaar ben. Ik heb een Sigma Powerled voorop, van die armbanden met LEDs om m'n bovenarmen, reflecterend spul... en nu dus op zoek naar een kick-ass achterlicht.

Ik las al wat over de Bontrager Flare?
Ik heb een Lezyne Strip Drive Pro. Duur, maar hij past op de niet-ronde zadelpen van mijn racefiets.
Is behoorlijk goed.
Heeft een stand die "wieltjeszuigers" op een afstand lijkt te houden.
Daarvoor heb ik hem natuurlijk niet gekocht, maar het ding knippert dan zo hard en zo irritant dat je d'r hoofdpijn van krijgt. Deze stand is zelfs vrij goed zichtbaar bij valavond, als de meeste achterlichten het toch wel laten afweten.
Heb een tijdje een Sigma Mono gekocht. Is volgens de blurp vanaf 400 meter zichtbaar. Als ik langs een etalageruit fiets, zie ik in ieder geval zeer duidelijk dat ik een achterlicht heb.

http://www.rosebikes.nl/artikel/sigma- ... oCOUPw_wcB
Als je er van uitgaat dat gezien worden minstens zo belangrijk is als zien dan mogen beiden dus ook ongeveer evenveel kosten:
Lupine Rotlicht
Een ongelooflijke prijs voor een ongelooflijke bak licht. Ca 50 gram, spatwaterdicht en oplaadbaar over mini USB.
Brandt feller wanneer er licht op schijnt (achterop komenden auto's) en bij remmen.
Op Youtube vindt je filmpjes met de verschillenden functies.

Frank
Nog niet direct beschikbaar (maar al wel in productie) is het "intelligente" achterlicht van See.Sense:

Afbeelding

Zie ook Hands-on with See.Sense ICON Smart Bike Lights
Zoals al wel vaker gemeld, http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_en.html, als hier niet tussenstaat waar een goed licht aan moet voldoen, weet ik het ook niet. Daarnaast houdt je altijd mensen die wel kijken maar niets zien, dus dan maakt het niet uit hoe erg je opvalt.
Mijn felste achterlicht is een klassiek achterlicht met oorsronkelijk een gloeilampje, maar nu met een speciaal led lampje: http://www.reflectalite.com/LEDpage.html Als basis zou ik een B&M gloeilamp achterlicht nemen, dan heb je tenminste een goede reflector.
http://www.decathlon.nl/fietsverlichtin ... 15426.html

Decathlon <€8,-
Werkt prima als achterlicht op m'n racefiets.
Had eerst de lezyne op m'n verlanglijstje staan maar deze is wat mij betreft ook prima. Vooral gezien de prijs
Michaël schreef:http://www.decathlon.nl/fietsverlichtin ... 15426.html

Decathlon <€8,-
Werkt prima als achterlicht op m'n racefiets.
Had eerst de lezyne op m'n verlanglijstje staan maar deze is wat mij betreft ook prima. Vooral gezien de prijs
In die prijsklasse, en zelfs nog een flink stuk goedkoper zijn er ook de lampjes van de Hema 5 Euro voor twee en goed uit de test.
Een achterlicht moet voldoende fel zijn, maar de drang om een schijnwerper naar achter te richten die ik bij sommige fietsers tegenwoordig zie, is hoogst irritant om achter te rijden, zeker bij regenweer. (al heb ik als brildrager daar ongetwijfeld nog meer last van dan mensen zonder bril)

In de VS pakt de ene na de andere fabrikant uit met steeds fellere achterlichten, misschien in autoland te verdedigen, maar in een fietsland lijkt er me een gezonde middenweg te moeten worden gekozen.

PS: de decathlon usb lampjes zijn niet slecht, maar erg lang gaan ze niet mee (4 uur ongeveer) en van de drie achterlichtjes (en twee voorlichtjes) is er eentje dat al snel niet meer wilde opladen. De andere doen het wel nog goed.
EnriceV schreef:Een achterlicht moet voldoende fel zijn, maar de drang om een schijnwerper naar achter te richten die ik bij sommige fietsers tegenwoordig zie, is hoogst irritant om achter te rijden, zeker bij regenweer.
Volledig met eens. (En ook langst voren is een bak licht enkel ok als de lichtstraal aan de bovenzijde voldoende begrensd is.)

Met USB-oplaadbare lampjes heb ik nog niet veel ervaring (ik verkies batterijlampjes), maar goede achterlichtjes zijn in mijn ervaring eerder zeldzaam.
Het Wowow 254-achterlichtje (http://www.hardloopshop.nl/wowow-wo254-3.html) dat ik ooit heb gewonnen is behoorlijk prijzig maar voldoen naar mijn gevoel niet aan de verwachting

- Het geeft een behoorlijk fel licht, maar de lichtstraal is niet begrens en kan volgens mij erg storend zijn voor achterliggers. Het feit dat de reflector van het voorlicht en het achterlicht identiek is en dat de lichten voorzien zijn om zowel verticaal als horizontaal op te hangen geeft sowieso de garantie op een niet ideale lichtbundel.

- De lamp is wel fel maar houdt er ook plots met op en dat zonder enige aankondiging.

- Waterdichtheid lijkt tot nu toe in orde (een probleem bij menig achterlicht, zeker als men zonder spatbord en in alle weersomstandigheden fietst). Het rubbertje dat de micro-usb moet afdekken is echter waardeloos (erg onhandig en erg kwetsbaar). Deze aansluiting zal dus op niet al te lange termijn problemen geven.

- De knop is niet handig te bedienen. Met dikke handschoenen of wanten is bediening onmogelijk.

- In het donker is het onmogelijk te weten te komen of de verlichting op automatisch staat (dus automatisch aan als het donker is) of op vast aan.

- Ik vind een systeem om een lamp te bevestigen met een 'elastiekje' sowieso niet optimaal. Mijn voorkeur gaat uit naar een vaste lamp (diefstalbestendiger) of een houdertje waar de lamp snel op en af te halen is. In theorie kan men de lamp ook van het houdertje schuiven, maar in de praktijk is dat zo goed als onmogelijk.

- De accu lijkt onvervangbaar. Een versleten accu betekent dus dat men de lamp moet vervangen. Voor zo'n dure lamp met led die vele duizenden uren mee kunnen gaan is dat wel erg zonde.

Eindconclusie: Leuk als 'gekregen paard', maar veel te veel ontwerpfouten en nadelen om 25 euro waard te zijn.

Renaat
Wat ik liggen heb voor noodgevallen (er zit namelijk een naafdynamo in alle fietsen), is een Fibre Flare achterlicht. Niet erg sterk, maar wel een groot verlicht oppervlak. Het is ook flexibel.
Werkt op batterijen, maar die gaan tientallen uren mee.

Heb ik nog op de zadelpen van de vouwfiets gebruikt en als achterlicht op de velomobiel.
Goeie tips allemaal. Mij is bekend dat feller niet altijd beter is, maar ik kijk ook naar iets dat niet alleen recht naar achteren schijnt, maar ook aan de zijkanten te zien is. Er staan wel een paar bruikbare tussen. Heb deze vraag ook op het forum van mountainbike.nl gesteld, daar kreeg ik ook een groot aantal bruikbare tips. Ik kan er zeker wel wat mee!
Travelmaster schreef:Goeie tips allemaal. Mij is bekend dat feller niet altijd beter is, maar ik kijk ook naar iets dat niet alleen recht naar achteren schijnt, maar ook aan de zijkanten te zien is.
Ik meen te begrijpen dat in Duitsland de regels daarvoor uitgebreid zijn. Rose.nl biedt dan ook tamelijk veel variatie aan in die zin.
(Zelf heb ik nauwelijks ervaring omdat ik alleen incidenteel in het donker fiets. Het 4 uur mee gaan van de lampjes/batterijen is dan geen punt.)
Volgens mij ook: ik kijk vaak bij bike-components.de, daar lees je ook in de teksten bij de lampjes welke zijn toegelaten.
Ik heb het Sigma Stereo achterlampje. Bevalt prima.

Hij is via usb oplaadbaar.
Hij brand 36 uur continu.
Er zitten 2 verwisselbare oplaadbare batterijen in.
Het aan uit knopje geeft aan hoe vol de batterij nog is. Boven de 50% brand het aan uit knopje niet. Onder de 50% brand het knopje groen. Minder dan 10% brand het knopje rood.
Daar hoor ik wel meer goede verhalen over...!