Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen naar Nice - route door de Franse Alpen - Forum Wereldfietser

fietsen naar Nice - route door de Franse Alpen

Wij hebben het plan om komende zomer vanuit Nederland naar Nice te fietsen. Ik heb mijn oog laten vallen op de route door de Franse Alpen.
Ik heb een route gepland met fietsrouteplanner.eu , Het eerste stuk de groen weg naar het Zuiden, het laatste stuk , grofweg van Annecy naar Nice wordt dan aangegeven met de routebeschrijving „Südost-Frankreich per Rad“ door Stefan Pfeiffer. Is er iemand die dit wel eens geddan heeft? Ik heb een voorbeeld gezien van het boekje bij de uitgever (Ketttler Verlag) en vraag me af of daar wel mee te fietsen is.
Arie63 schreef:Wij hebben het plan om komende zomer vanuit Nederland naar Nice te fietsen. Ik heb mijn oog laten vallen op de route door de Franse Alpen.
Ik heb een route gepland met fietsrouteplanner.eu , Het eerste stuk de groen weg naar het Zuiden, het laatste stuk , grofweg van Annecy naar Nice wordt dan aangegeven met de routebeschrijving „Südost-Frankreich per Rad“ door Stefan Pfeiffer. Is er iemand die dit wel eens geddan heeft? Ik heb een voorbeeld gezien van het boekje bij de uitgever (Ketttler Verlag) en vraag me af of daar wel mee te fietsen is.
We hebben dit jaar vanaf Geneve een rondtocht gemaakt door Zuidoost Frankrijk en daarbij was het tweede deel grofweg van Grasse naar Geneve via Grenoble/Annecy. Wij hadden ook dat boekje gekocht. Het is wel een leuk boekje met aardige, maar je hebt daarnaast wel een (michelin) kaart nodig om de routes te fietsen.

Zelf zijn we regelmatig van de routes afgeweken, maar dat is ook omdat we het leuk vinden om de allerkleinste weggetjes op te zoeken die soms wel meer over bergen/heuvels gaan.
Bedankt voor jullie reactie, was de route zwaar voor wat betreft het klimwerk of kun je relatief veel door dalen fietsen? Zou het lek vinden als je daar nog iets over kwijt wilt.
Twee tips voor deze route:

1) de col de Tende (colle di Tenda) een deels onverharde klim met prachtig uitzicht
http://www.klimgeiten.nl/overzicht/tende/tende.htm
http://www.horizon-taal.nl/verhalen/col ... /cdt1.html

2) strada dell'assietta (in Italie, net over de grens).
De strada dell' Assietta (weg SP 173) is een 36 kilometer lange onverharde bergweg tussen Sestriere en Susa in Italië. Hij verbond vroeger Italiaanse verdedigingswerken (tegen de Fransen) met elkaar en loopt over de bergkam waarbij hij vijf cols van circa 2500 meter met elkaar verbindt. De weg gaat over in de Strada della Finestre (SP 172), 21 kilometer lang, die gedeelte onverhard is. Totale lengte onverharde weg, circa 45 km; hoogste punt Monte Gran Costa, 2615 meter. Vanuit Susa naar het zuiden is deze klim wel zwaar: 19 km tegen gemiddeld 9,2 procent, met de laatste 8 km onverhard. Wel erg mooi.
http://www.cycling-challenge.com/strada ... -finestre/
https://www.youtube.com/watch?v=qTCvWuwN1mM
Afbakenen van de scope kan zinvol zijn...

Kan de TS aangeven of hij graag klimt of liever niet. Een route uitzetten door de Alpen veronderstelt 'graag klimmen', maar het tweede bericht suggereert 'liever niet'.

Ik kan je adviezen geven over prachtige bergpassen, en de suggesties van Peter lijken mij echt supergaaf, maar dan moet je het dus wel leuk vinden om (veel) te klimmen.
Citaat uit wereldfietserforum in 2013

"Er is een fietsroute van Henk Eikelboom Hoek van Holland - Geneve de GR5 volgend naar de Franse Alpen en een tweede deel Geneve - Nice - Geneve de GR5 volgend IN de Franse Alpen.
Uitgegeven door Henk Eikelboom en de Fietskaart Informatie Stichting, tegenwoordig Europafietser.
Jaar van uitgave 1987.
Monenteel ben ik deze route aan het reconstrueren op basis van Route You als GPS track. Het eerste deel tot aan Geneve is daar al te vinden.
Eventuele verdere inlichtingen; fredxanten@hotmail.com
"

Ik weet niet of het betreffende boekje nog ergens te verkrijgen is. Heb indertijd deze route door de Alpen naar Nice wel gefietst en was er zeer over te spreken. Misschien is in de tussentijd de GPS-track gereed gekomen.
Arie63 schreef:Bedankt voor jullie reactie, was de route zwaar voor wat betreft het klimwerk of kun je relatief veel door dalen fietsen? Zou het lek vinden als je daar nog iets over kwijt wilt.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Hierboven link voor de route.

Er zit wel wat klimwerk in, maar dat zijn juiste de mooiste stukken van de route. Zwaar vinden we het daardoor niet, juiste op de zwaarste stukken van deze route (langere stukken met >10%, rondom Gorges du Verdon) fietste het het makkelijkste doordat er zoveel moois te zien was. De dalen in de Alpen zijn over het algemeen druk met allerlei verkeer. Wel hebben we niet de allerhoogste cols opgezocht, 1650m was volgens mij de max.
Beste mensen,

Bedankt voor alle leuke reacties tot nu toe. Ik maak maar voor het gemak 1 combi reactie.
Willem N, inderdaad, een beetje dubbel door de Alpen en misschien iets minder fanatiek klimmen.vrienden van ons hebben een paar jaar geleden een tocht naar Nice gemaakt, maar die zijn vanaf Basel via de route Onbegrensd fietsen naar de Rivièra van Paul Benjaminse gegaan. Het leek mij leuk om via de Frankrijk route te gaan. Klimmen is op zich ok maar het moet niet te gek worden

Ik ben daarom blij met de routesuggestie van M&A.

Bedankt voor jullie mooie route. Ik heb die ingeladen op de website van http://www.bikemap.net/
Ik heb jullie route gedownload als KML bestand en hem bij bikemap,net weer geupload. Ik begrijp dat jullie en rondje gemaakt hebben. Ik wil eigenlijk van Nederland naar Nice en dan erugvliegen of treinen.
Maar goed, jullie route is volgens mij ongeveer 1370 km geweest met 19400 hoogtemeters. gemiddeld dus ongeveer 15 klimmeters per km. Als ik dit vergelijk met onze tocht van twee jaar geleden (Praag-Venetie) zaten de klimstukken daar iets boven de 10 meter.
Dus of hard trainen of toch nog maar eens goed nadenken of dit niet te ambitieus is

Alternatief is dat ik de komende tijd eens rustig ga plannen op bikemap om een wat mder ambiteus traject te vinden.

Dan de reactie van Grass, ik heb gezocht naar jouw digitale route op routeyou, ik kan hem echter niet vinden, Kun je vertellen hoe de route daar heet?
Ben wel geinteresserd om te zien hoe die loopt.

En beste Peter, leuke filmpjes en links over jouw bergetappes, schitterende uitzichten.

Al met al heb je zo al veel voorpret. Iedereen een goed weekend

Arie