Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met Schwalbe Energizer Plus Tour - Forum Wereldfietser

Ervaring met Schwalbe Energizer Plus Tour

Hallo,

Ik ben op zoek naar nieuwe buitenbanden voor mijn Trek X700 die ik begin dit jaar tweedehands heb gekocht. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Schwalbe Energizer Plus Tour 28x1.5. De site van Schwalbe geeft de volgende specs:
Rolling 4/6
Road Grip 5/6
Off-Road Grip 3,5/6
Protection 5/6
Durability 4/6
De prijs is Duitsland is 17,90€

Dit lijkt me heel aardig voor een trekkingfiets, maar hier op het forum worden ze eigenlijk nooit als optie genoemd. Ik vraag me af waarom niet? Wel staat op de site van Schwalbe dat ze in het bijzonder voor E-bikes zijn.

Heeft iemand dus ervaringen met deze band?
Ik heb geen ervaring met deze band, maar wel een idee waarom hij op dit forum nooit als optie wordt genoemd. Hij weegt in de maat 28x1.5 maar liefst 850 gram. Dat gewicht moet je na elke keer afremmen weer op snelheid brengen. Op een e-bike doet de motor dat voor jou ; op jouw Trek moet je dat zelf doen.
Ik zou eerder een lichte band nemen, bv. de Marathon Racer die in de maat 28x1.5 iets minder dan 500 gram weegt en waarschijnlijk ook soepeler rijdt.
Mwah, niet overdrijven. Sowieso is gewicht in wielen niet belangrijker dan ergens anders, daarnaast is hij niet zwaarder dan Big Apple's of gewone Marathons. Sowieso is de accelreratie van een fiets heel erg klein en loopt een zwaarder wiel gelijkmatiger (vliegwiel effect).

De grootste reden omm deze niet te nemen is dat de gewone Marathons goed en goedkoper zijn ;)
loknor schreef:Mwah, niet overdrijven. Sowieso is gewicht in wielen niet belangrijker dan ergens anders,
Gewicht in de wielen is wél belangrijker dan ergens anders!
Het verschil tussen de Marathon Racer en de Energizer is 0,35 kg per stuk. Per twee is dat 0,7 kg lichter. Omdat het draaiende massa is, voelt het bij versnellen alsof je fiets 1,4 kg lichter is.
math schreef:
loknor schreef:Mwah, niet overdrijven. Sowieso is gewicht in wielen niet belangrijker dan ergens anders,
Gewicht in de wielen is wél belangrijker dan ergens anders!
Het verschil tussen de Marathon Racer en de Energizer is 0,35 kg per stuk. Per twee is dat 0,7 kg lichter. Omdat het draaiende massa is, voelt het bij versnellen alsof je fiets 1,4 kg lichter is.
Loknor vindt dat niet belangrijk, maar daar is dan weer niks mis mee :D

Ik ben zelf nu de huidige standaard Marathons aan het testen op mijn stadsfiets.
Voorlopig oordeel is dat hij veel last heeft van extra weerstand op kasseitjes e.d. ten opzichten van op glad asfalt. Dat laatste wordt hier op fietspaden in hoog tempo vervangen door allerlei duurder maar inferieur materiaal.
Het is inderdaad een band in de categorie degelijk en zwaar, en dus stug, oncomfortabel en langzaam vergeleken met alternatieven als de marathon Racer of de Panaracer Pasela. Maar de centrale vraag heb je niet beantwoord: wat wil je ermee doen? Voor een tochtje in Frankrijk zou ik zo'n Racer of Pasela monteren, maar niet als het echt woest wordt. Monteer verder altijd de breedste maat die past.
@ Math en Leon.

Het is niet dat ik het niet belangrijk vind, maar omdat veel slimmere mensen dan ik het hebben uitgerekend :lol:

http://alex-cycle.blogspot.com.au/2014/ ... ts-ii.html

http://weightweenies.starbike.com/forum ... =45#p60824

De conclusie is dat het niet uitmaakt waar je gewicht wint. Er is enige indicatie dat een zwaarder wiel zelfs iets sneller is mits en indien je het systeemgewicht gelijk weet te houden (wat natuurlijk niet echt logisch is).

Dus ja: lichtere wielen zijn sneller als je klimt omdat het systeem gewicht lager wordt. Maar als je kan kiezen tussen een ons minder bagage of een ons lichtere band maakt het voor je snelheid niks uit (onsje minder bagage zal wellicht een promille sneller zijn^^).

Nogmaals @ Math: Het is pertinent incorrect dat "rotating mass" twee keer zo zwaar telt. Zie bovenstaande berekeningen. Je moet anders een keertje struinen bij "weightweenies" en de "paceline" fora daar kan je van alles vinden over invloed van aerodynamica en gewicht. Het zijn een stelletje materiaal geile nerds op een kluitje, maar sommige posters weten waar ze het over hebben.
loknor schreef:Het is niet dat ik het niet belangrijk vind, maar omdat veel slimmere mensen dan ik het hebben uitgerekend :lol:
http://alex-cycle.blogspot.com.au/2014/ ... ts-ii.html
http://weightweenies.starbike.com/forum ... =45#p60824

Nogmaals @ Math: Het is pertinent incorrect dat "rotating mass" twee keer zo zwaar telt. Zie bovenstaande berekeningen.
De berekeningen: verwijzingen naar ellenlange teksten is gemakkelijk. Maar ik ga die lappen tekst niet lezen.

Het is namelijk namelijk eenvoudig te beredeneren dat een massa op de rand van het wiel twee keer zoveel energie vraagt bij de acceleratie: éénmaal voor de horizontale traslatiesnelheid van het hele wiel en éénmaal voor de rotatiesnelheid, die noodgedwongen precies hetzelfde is.

Neem als voorbeeld het ventiel. Versnel het hele wiel eens tot 20 km/u in een trein: dan kost het versnellen van het ventiel de normale hoeveelheid energie die het kost om dat ventiel tot die snelhied te versnellen.

Nu ga je, terwijl je in die trein zit, het wiel laten roteren met een omtreksnelheid van dezelfde 20 km/u. Dan kost het opnieuw eenzelfde hoeveelheid energie om dat ventiel te versnellen.

Merk op dat de twee deelexperimenten totaal los van elkaar kunnen worden uitgevoerd, maar tijdens het fietsen aan elkaar gekoppeld zijn door het contact band-wegdek. Dat is wat bedoeld wordt met dubbel tellen van massa.

Loknor, ik ga die lange stukken niet lezen, daar heb ik gewoon geen zin in. Als er ergens een formulering is staat waar het om gaat dan mag je dat aanwijzen. Ik vermoed echter dat die er niet in staat. Er staat - diaginaal lezend - hoogstends dat het weinig uitmaakt.
Leon: als het weinig uitmaakt (en dat is in het voordeel van het zwaarder wiel!) ontkracht dat direct de stelling dat "rotational mass" twee keer zo belangrijk is. Een fiets accellereert nu eenmaal helemaal niet zo snel.

@ Leon, de tweede post geeft glashard de formule en de methode aan. Als dat niet genoeg is dan heb ik inderdaad geen verweer tegen jouw kennis.
loknor schreef:@ Leon, de tweede post geeft glashard de formule en de methode aan.
Waar jij naar verwijst is een tekst die uitlegt dat "During pedal force fluctuations, accelerations are decelerations cancel out." Dat geloof ik inderdaad wel.

Maar daar hebben we het hier helemaal niet over! We hebben het hier over de acceleraties van bv. 0 naar 25 km/u en terug naar 0 die fietsers die voor stoplichten moeten wachten zo vaak moeten uitvoeren.
loknor schreef: Nogmaals @ Math: Het is pertinent incorrect dat "rotating mass" twee keer zo zwaar telt. Zie bovenstaande berekeningen.
Loknor, ik heb beide teksten waar je naar verwijst goed gelezen en heb nergens kunnen vinden dat ik ongelijk heb. Ik zal er hier op in gaan op een manier die hopelijk ook te volgen is voor belangstellenden die genoemde teksten niet gelezen hebben.

Roterende massa telt twee keer zo zwaar bij versnellen.
In het stuk van Alex Simmons staat nog eens met zoveel woorden hetzelfde
Adding 250 grams to the wheel's rims will require a whopping extra 2.7 watts to attain the same rate of acceleration, of which half is the additional power required for the translational (linear) acceleration component, and half for the wheel's rotational acceleration component.
Wat Simmons echter vervolgens laat zien is dat dit extra vermogen heel gering is op het totale vermogen wanneer je met ongeveer 1000W van start gaat of versnelt. Dat onderschrijf ik! Als je zoveel vermogen in korte tijd op je pedalen zet, bereik je in 2 seconden een snelheid van 20 km/h en in 10 seconden zit je op 46 km/h (de rode curve in de grafiek 10-second acceleration from a standing start). Al heel snel is de luchtweerstand de alles dominerende factor. Hetzelfde geldt in nog sterkere mate bij versnellen vanaf 30 km/h.
Simmons laat dus niet zien dat ik ongelijk heb, maar dat een kleine gewichtstoename van een wiel in die extreme krachtproef een relatief geringe rol speelt. Overigens neemt Simmons een gewichttoename van 250 gram voor de hele fiets aan, terwijl ik voor de genoemde Schwalbe banden samen op 700 gram gewichtsbesparing kwam. Het effect zal navenant belangrijker zijn.

De tweede tekst van MarkMcM gaat over de snelheidsfluctuaties bij klimmen. Ik ben het met alles in dat stuk eens, dus ook met de beginzin I can't believe that people keep arguing that rotating mass climbs slower than non-rotating mass under the same power. Voor de inspanning bij het klimmen is gewicht in de wielen niet belangrijker dan gewicht elders. De energie die je bij versnellen aan de wielen toevoert is niet verloren maar stabiliseert als een soort vliegwiel de snelheid in de periode dat je relatief weinig vermogen op je pedalen kunt brengen (de 12 en 6 uur stand). Zwaardere wielen dempen de snelheidsfluctuatie tijdens een pedaalomwenteling.

Nog een toevoeging: niet alle roterende massa telt twee keer zo zwaar. Dat geldt alleen precies voor de massa die op de wielomtrek zit, dus voor de banden en in iets mindere mate voor de velgen. Het geldt niet voor de naven en de cassette. Ik heb zelf een meetopstelling om het massatraagheidsmoment van wielen te meten met een torsiependel. Het verschil in traagheidsmoment tussen een voorwiel en een achterwiel van dezelfde componenten is nauwelijks meetbaar, ondanks dat het achterwiel ca. 400 gram zwaarder is dan het voorwiel door het freewheel en de cassette. Roterend gewicht dat dicht bij de rotatieas zit, telt dus niet dubbel maar enkel.

Hoe belangrijk is 1,4 kilogram lichter?
Met twee banden die samen 700 gram lichter zijn dan de Energizer Plus, stelde ik dat versnellen aanvoelt alsof de fiets 1,4 kg lichter is. Dat blijf ik volhouden. Maar die energie in de zwaardere wielen is niet verloren. Je kunt hem gebruiken om eerder met trappen op te houden als je vaart moet minderen. Alleen als je je remmen gebruikt, gaat de energie verloren. Remmen komt in het gewone straatverkeer veel voor bij stoplichten, bochten, rotondes, etc. Op drukke wegen is een lichtere fiets zeker in het voordeel.

Vrijwel iedereen let bij het kopen van een fiets op het totale gewicht. Een lichtere fiets is meestal aanzienlijk duurder. De goedkoopste gewichtsbesparing zit bij de banden. Daar praat je over 500 gram besparing voor, soms, enkele tientjes meer. Bij cassettes zit je op 50 gram besparing voor een tientje. Bij veel racefiets-onderdelen kom je al gauw in de buurt van 1 euro/gram.
De vraag van de TS was: "Heeft iemand dus ervaringen met deze band?"
Niet de 'tour' en wel in de maat 47-406. Op het achterwiel van mijn velomobiel lag tot vorige week een Energizer Plus. ik reed er ondertussen 12000 km mee en hij is nog niet versleten. Goede grip, comfortabel. Net de week voor de wissel (noppenband voor de winter) had ik er het allereerste lek mee. Daarbij was in de buitenband niets te vinden.
Ik ben er dik tevreden over, wat niets zegt over andere banden.
1. Fietserbond heeft de voorganger getest - kortom een goede band
http://www.fietsersbond.nl/node/5907#.VlGPi3rNE_s
2. Voor oftopc-ers.
a. versnellen vaan een 1kg band van 0 nar 25km/h kost 24 Joule
b. als je toch niet van natuurkunde houdt - Draai je voorwiel kwartslag met je vinger/vingers. kijk op snelheidsmeter.

3.persoonlijk rij ik met wat voor duurdere banden vanwege comfort, rolweerstand en gewicht.
miro schreef:1. Fietserbond heeft de voorganger getest - kortom een goede band
1. Resultaten uit het verleden op een andere band geven geen garantie voor de eigenschappen van de huidige.
2. {al heel vaak uitgelegd hier} De Fietsersbond test de rolweerstand op een gladde stalen rol. Dat is heel iets anders dan de realiteit. Met name banden met een stug loopvlak komen op die manier gunstiger uit de test dan in werkelijkheid. Dat het niet weinig scheelt kan ik elke dag merken als ik van glad asfalt overga op kasseitjes en dan zomaar in snelheid terugga van 20 km/u naar 17. Dat verschil is zo groot dat het de meting van de fietsersbond wat mij betreft zinloos maakt omdat ze er een van de meest nadelinge effecten van moderne banden mee op de achtergrond verdrijven.
1. Dit is een algemeen opmerking of heb je concreet data over deze band?
2. Eigenlijk niks klopt behalve dat “dit topic” is je stokpaardje. Ik heb geen tijd voor eindeloze discussie met je. Ik stuur antwoord naar TS
a. De Fietsersbond test de rolweerstand op een gladde stalen rol. – Absoluut niet waar dit is geen” gladde stalen rol” . Fiesterbond gebruikt Continental en Schwalbe test machines. Eigenlijk Michelen heef ook soortgelijk test machine. Wil je meer weten
i. Duitstalige magazines – bijv Tour magazine – beschrijf goed de Continental test machine.
ii. Zoek op google
iii. Vraag mij
b. Van de lange zin “Met name banden met een stug loopvlak komen op die manier gunstiger uit de test dan in werkelijkheid. Dat het niet weinig scheelt kan ik elke dag merken als ik van glad asfalt overga op kasseitjes en dan zomaar in snelheid terugga van 20 km/u naar 17. Dat verschil is zo groot dat het de meting van de fietsersbond wat mij betreft zinloos maakt omdat ze er een van de meest nadelinge effecten van moderne banden mee op de achtergrond verdrijven.”
-------------------------------------------
De antwoord is – Lees goed de fietsersbond test results. Al je kan niet goed Nederlands lezen :-) kijk naar de cijfers in laste colom “Comfort”
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... lRXsVn0-bg

Aan wie ga jij geloven? – aan marketing charts van schwalbe of naar onafhankelijke testen die gebruik makt van Schwalbe/Continenat/Michelen test machines of on-line experts adviezen laat ik de lezer zelf beslissen.
Special verzoek aan leon – AUB ik heb geen tijd voor off-topic discussies.
miro schreef:ii. Zoek op google
De fietsersbond laat banden van Schwalbe testen bij Schwalbe :shock: :roll: . bewijslink: http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... bandentest.

Daar zit dus een gladde stalen rol in totdat jij aantoont dat dat niet zo is. Bij dezen vraag ik het je:
miro schreef:iii. Vraag mij
Ik ben ondertussen echt niet meer gediend van dit soort reacties die vol staan met beschuldigingen die niet aangetoond worden.
Afbeelding
:-D

Van de zomer voor en achter banden vervangen: Marathon Supremes (690 gram/stuk) voor Compas Barlow Pass (380 gram/stuk). De Compass banden heb ik bovendien op wielen met lichtere velgen gemonteerd en met lichtere binnenbanden. Resultaat: circa 400 gram besparing per wiel op roterende massa. Dat mijn hele fiets bijna een kilo lichter was viel nauwelijks op, net zoals het nauwelijks opvalt of je nou één of twee bidons bij je hebt. Wat wel opviel: wat accelereert dat opeens lekker! En: Wat kan ik opeens veel makkelijker de bocht insturen omdat er minder roterende massa is de fiets rechtdoor wil doen sturen! Niet dat me dat verbaasde trouwens, want de hele reden voor de bandenwissel was om een snediger fiets te creëren.

Maar ervaringen met de Schwalbe Energizer Plus Tour heb ik niet. Als ik lees wat ze wegen, mis ik die ervaringen ook niet. ;-)
Leon schreef:De fietsersbond laat banden van Schwalbe testen bij Schwalbe :shock: :roll: . bewijslink: http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... bandentest.
Jij stelt de feiten wel heel erg gekleurd voor. De Fietsersbond heeft de rolweerstand van alle banden (Continental, CST, Grand Bois, Panaracer, Schwalbe, Vittoria, Vredestein) zowel bij Continental als bij Schwalbe laten meten. De 'puncture protection' hebben ze alleen bij Schwalbe laten meten.

Als je moeite genomen had om de resultaten van de rolweerstand-metingen bij Continental en Schwalbe te vergelijken, had je gezien dat de correlatie-coefficient 0.97 is. Het zijn professionele metingen met zeer goede apparatuur! Er is weinig reden om hier de verdenking van 'slager keurt eigen vlees' op te plakken met je emoticons. Lof voor de test van de Fietsersbond!