Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Extra liner/binnenzak in slaapzak - Forum Wereldfietser

Extra liner/binnenzak in slaapzak

Mijn slaapzak gaat tot -1C en is eigenlijk net iets te koud voor het vroege voorjaar of late najaar. Daarom zit ik te denken aan het meenemen van een extra liner/binnenzak om mijn slaapzak zo'n 5-7C warmer te maken. Dus tot -6C. Die liners wegen ongeveer 245 gram. Dat is wel zwaarder dan extra vulling in je slaapzak om het warmer te krijgen. Maar het voordeel is, dat je de rest van het jaar niet te veel slaapzakvulling en -volume meesjouwt.

Mijn vraag is nu: werkt zo'n liner in de praktijk, doen ze echt wat ze beloven dus het bereik van je slaapzak opschroeven met het opgeven aantal graden?
En wat zijn de beste merken en materiaal? Ik ken bijvoorbeeld Sea-to-Summit maar zijn er nog meer leveranciers?

Alvast bedankt,
Maarten
Liners werken prima, maar toch een vraag: Hoe ga je je slaapzak in? In een boxer met t-shirt, een pyama, of met volledige kleding inclusief muts? Het laatste is namelijk hoe slaapzakken getest worden.

In het voorjaar/najaar nemen we voor onze kinderen skipakken mee en schuiven ze daarmee in hun slaapzak, dan slapen ze warm, ook als ze woelen. Zelfs in de zomer gaat de hele familie bij enige twijfel over de nachttemperatuur gewoon met kleren aan te bed. Ik heb ook altijd dunne bivakmutsjes mee, zelfs in de zomer kan je opeens met lage nacht-temperaturen worstelen (helemaal vervelend als het vochtig is).

Tot slot: heb je wel een goed isolerende slaapmat?
Smitty schreef:Mijn vraag is nu: werkt zo'n liner in de praktijk, doen ze echt wat ze beloven dus het bereik van je slaapzak opschroeven met het opgeven aantal graden?
En wat zijn de beste merken en materiaal? Ik ken bijvoorbeeld Sea-to-Summit maar zijn er nog meer leveranciers?
Mijn vriendin zweert bij een echt zijden ding, niet van een bepaald merk geloof ik. Ze gebruikt het omdat ze iets over zich heen wil hebben als het warm is en om de slaapzak zelf schoon te houden. Of het 6 graden scheelt waag ik te betwijfelen, dat lijkt me gewoon wat veel. Dat ding weegt overogesn bepaald geen 245 g, eerder 50.
Ik zou niet met een binnenslaapzak kunnen slapen; ik zou hopeloos in de knoop raken na een paar keer draaien.
In mijn diensttijd stopte ik mijn eigen slaapzak in de groene, maar ik had dan ook een Nekaf (NL-Jeep) om ze te vervoeren :D
Ik heb vorig jaar zo'n zijden 'liner' gekocht, met het idee dat de slaapzak daar warmer van zou worden. Niet dus. Ik merk er niks van, en ik vind het maar een gedoe, zo'n liner in je slaapzak. Hooguit het hygiene-argument zou ik nog kunnen aandragen ter onderbouwing van deze aanschaf, maar voor extra warmte: veel isolerende kleding aantrekken is het enige dat helpt, anders (beste oplossing): koop een extra slaapzak voor koude jaargetijden.
Uiteindelijk gaat er weinig boven een lekkere dikke slaapzak in de kou.
Moet je iets harder trappen vanwege het gewicht, maar ook daar krijg je het dan weer warm van...
Leon schreef:Ik zou niet met een binnenslaapzak kunnen slapen; ik zou hopeloos in de knoop raken na een paar keer draaien.
Dat is dan wel weer handig van mijn slaapzak van Tatteljee, daar kun je de binnenzak in vastritsen.
Ik gebruik hem (de binnenzak) alleen maar opdat ik de slaapzak niet zo vaak hoef te wassen.

Peter
[OT]die ook in een Nekaf heeft rondgereden [/OT]
Ha Maarten,
sinds een jaar of 2 heb ik de lakenzak weer in gebruik genomen. Ik heb er eentje voor zomers en eentje voor in de winter. De eerste is een zijde met katoen mix van de Perry (bestaat geloof ik niet meer, maar er zijn genoeg alternatieven te vinden) en de tweede is een sea to summit: de thermolite reactor van rekstof.
Ik vind dat ze allebei de waarde van de slaapzak opleuken. Uiteraard de laatste het meest (zei de koukleum..)

Vroegah gebruikte ik geen lakenzak omdat ik er in vast kwam te zitten met al het gedraai... maar inmiddels een slaapzak gebruikende met pertex voering, herken ik dit probleem niet meer. Sterker nog, ik wil niet meer zonder. Het is lekker over je heen te trekken en je slaapzak gaat niet zo rieken 8)
Yvon
Ha Maarten,

Net als Yvon heb ik ook een thermolite ding. 6 Graden warmer is het geloof ik nooit (1 à 2?) maar zeker warmer dan mijn zijdenslaaphoes (2 persoons om er niet meteen uit te scheuren ;-) die ik in de zomer gebruik om mijn slaapzak schoon te houden.
Thermo-ondergoed + Thermolite + donzen mummieslaapzak Carinthia of Austria tolerance -10, extrem -14 gewichtt 1300g + Exped matras (zonder dons) in een 3 seizoenentent gaat goed tot en met -6 in ieder geval weet ik uit ervaring. En ik ben een koukleum.
Bericht aangepast na opmerking van Loknor.
Loes van den Bergen schreef: En ik ben een koukleum.
Idem. Wat bij mij altijd flink helpt al is het 's nachts koud krijg is een simpele fleecemuts.
Hoi Loes, je hebt een lekker warme zak, sowieso ben ik daar wel fan van! Ik kampeer zelden onder de 10 graden snachts (je ontkomt er soms niet aan), maar heb ook altijd een -4 comfort zak... en heb in de zomer savonds ook gewoon lang ondergoed aan *brrrrrr*.

Een zak is wat mij betreft niet snel te warm, ik kan altijd wel een hemdje uit doen of de kap wat minder strak trekken.
Leon schreef:
Loes van den Bergen schreef: En ik ben een koukleum.
Idem. Wat bij mij altijd flink helpt al is het 's nachts koud krijg is een simpele fleecemuts.
Jep, ik heb daarom een stel dunne bivakmutsjes (voor onder je fietshelm) die ik savonds ook gebruik. Oa. Dectahlon heeft ze.
Mijn bericht ergens hierboven aangepast!
Als het echt koud dreigt te worden, gaat er voor mij niks boven een warme kruik aan mijn voeten, zoals deze. Ideaal als je voeten al koud zijn voordat je de slaapzak ingaat. Dat is bij mij vrij snel het geval. Daarom heb ik tijdens koude nachten ook nog dikke sokken van merinowol aan (+ meer dan 1 laag kleding om benen en bovenlijf ook warm te houden), zelfs in een redelijk dikke donzen slaapzak van Tatteljee plus dunne lakenzak. Gewicht van zo'n kruik zonder inhoud is 350 gram; platgedrukt neemt ie maar weinig ruimte in, waarschijnlijk minder dan een dikke Thermolitezak. Ik heb ook wel eens een Sigg-fles of alu bidon (die ik altijd bij me heb) met heet water gevuld en als kruik gebruikt. Daar gaat echter maar half zoveel water in (1l) als in een kruik (2l), waardoor z'n fles minder lang warm blijft. Halverwege de nacht moest ik die dan opnieuw met heet water vullen en dat is bij min 5 graden best een koud klusje.
Het grote voordeel van een lakenzak is niet zozeer de verhoging van de temperatuur, maar vooral verlenging van de levensduur van - in mijn geval - een donzen slaapzak.

Ik was mijn slaapzak echt nooit omdat ik consequent in een lakenzak slaap. Dat scheelt een hoop geld (bij het beursgenoteerde Bever laten bijvullen). En tijdens de vakantie hoef je alleen maar je lakenzak uit te hangen (al dan niet na een sopje) en het ruikt weer fris.

De opmerking over het gewurm neem ik persoonlijk niet serieus: dat is gewoon je best doen en wennen. Ons hele gezin slaapt overigens tijdens de zomerkampeervakantie in lakenzakken, en ik hoor geen klachten. Sterker: het is ideaal bij warme nachten, want dan ga je in je lakenzak liggen en leg je de slaapzak los erover heen.

Het voordeel van een zijden lakenzak boven een katoenen is niet zozeer het gewicht, maar de droogsnelheid als je tussendoor wast. Grote nadelen van een zijden lakenzak zijn de kwetsbaarheid (ik doe er een week of 20 mee) en de prijs.

Zo, en nu laat ik mij welgemeend op mijn fouten wijzen :wink:
@ Smitty,

het je een goed isolerend slaapmatje? Want dat kan een groot verschil maken.

En heb je een slaapzal met een (goed sluitende) kap? Want ook dat maakt veel verschil. Ook een muts opzetten heeft veel effect.

Een normale binnenzak zal in ieder geval geen 6-7 graden verschil maken.

Renaat
Aanvulling kruik: gewoon een lichtgewicht alu drinkfles. S avonds heet water erin en in je slaapzak. Heb je gelijk s ochtends gekookt water in je fles (mocht dit nodig zijn) En die fles zit gewoon in de bidonhouder.
Verder: zijden zak helpt niet veel bij warm krijgen vind ik, maar dat is misschien persoonlijk.
Gr Anja
dijken63 schreef:Aanvulling kruik: gewoon een lichtgewicht alu drinkfles. S avonds heet water erin en in je slaapzak. Heb je gelijk s ochtends gekookt water in je fles (mocht dit nodig zijn) En die fles zit gewoon in de bidonhouder.
Dat heb ik ook wel eens gedaan, maar zo'n fles waar hooguit een liter water (vaak maar 750 ml) in past, koelt vrij snel af. Halverwege de nacht moet het water dan weer heet gemaakt worden. 's Ochtends is het dan hooguit nog lauw, dus moet het water opnieuw gekookt worden. Voordeel is dat zo'n alu bidon inderdaad geen extra ruimte inneemt en de beperkte inhoud ervan sneller te verhitten is dan de 2 hele liters die in een kruik gaan. Wel heb ik horen vertellen dat de dop van een gewone alu fles niet goed tegen heet water zou kunnen en het plotseling kan begeven. Of is dit een broodje-aap-verhaal?
Als je met niets, dus naakt (misschien een onderbroek), je slaapzak ingaat hoeft je slaapzak (dons) er minder lang over te doen om te gaan isoleren, je wordt dus als het ware sneller warm. De energie die nodig is om al die extra lagen te verwarmen houdt je nu over om jezelf en de slaapzak de rest van de nacht warm te houden.
Het enige nut van een lakenzak in deze is zorgen voor minder slijtage van het tijk van je slaapzak (nagels en eelt hebben een verwoestende werking op de vaak dunne stof) en een beetje hygiëne.

Wat ook helpt is om voor het slapen gaan even een stuk te wandelen zodat je warm je slaapzak ingaat.

Volgens mij is deze discussie niet al te lang geleden ook al eens gevoerd.
Kees, ik heb ooit van die nep SIGG flessen bij de Aldi gekocht, denk wel 15 jaar geleden en nog nooit een lekkende fles gehad. Gekookt water en een wollen sok erom zijn wel belangrijk.
Ik fiets nog maar kort maar dit gebruik(te) ik op wandel vakanties in de bergen. In hutten moet je vaak heet water kopen en niet alles is even drinkbaar. En zo vang je 2 vliegen in 1 klap.
Naakt in de zak kruipen werkt niet bij mij......
En ik voel ook snel de kou van onderen door trekken. Dat is het nadeel van geplette dons.
_Peter_ schreef:Als je met niets, dus naakt (misschien een onderbroek), je slaapzak ingaat hoeft je slaapzak (dons) er minder lang over te doen om te gaan isoleren, je wordt dus als het ware sneller warm. De energie die nodig is om al die extra lagen te verwarmen houdt je nu over om jezelf en de slaapzak de rest van de nacht warm te houden.
Sorry, dit is echt niet waar.

Dons isoleert. Er zit niet een start periode aan vast buiten het "loften" van de voering. Waar jij op doelt is het verwarmen van de extra lucht, maar die hoor je eruit te "persen" (slaapzak dicht aantrekken). Maar je advies om naakt een slaapzak in te gaan om dat dat warmer zou zijn is heel slecht advies.

Heb je het koud moet je gewoon meer aan doen.
Ik denk dat Peter doelt op een ervaring die je kunt krijgen als je met kleren (bv pyama) aan en zonder sokken de slaapzak in gaat. Dan kan het lang duren voordat je warme voeten krijgt omdát doordat je kleren aan hebt, de binnenkant van de slaapzak relatief kioud blijft. Door de kleren uit te doen wordt de binnenkant van de slaapzak warmer en heb je eerder warme voeten. Natuurkundig gezien verlies je dan wel meer warmte doordat er een grotere temperatuurgradiënt over de slaapzak staat. Dus als je slaapzak op dat moment desondanks warm genoeg is, is het uittrekken van de kleren een goed idee om warme voeten te krijgen. Is de slaapzak op dat moment te koud dan kun je beter sokken aantrekken en ook de pyama aanhouden.
Neem in de beoordeling ook nog even het verschil van warmtehuishouding tussen mannen en vrouwen mee 8)

In de (voor velen) dagelijkse kantooromgeving levert dit bijvoorbeeld al 3 graden verschil op :P vlgs een onderzoekje wat mij recentelijk opviel (en bevestigde de vermoedens; dat was fijn).

Verder lijkt mij het uittrekken van je opgewarmde kleding 's avonds voor het in de koude slaapzak duiken puur masochisme, tenzij je andere plannen hebt dan slapen 8)