Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Consumententest fietshelm en slaapmatje - Forum Wereldfietser

Consumententest fietshelm en slaapmatje

Ik ben op zoek naar een goede fietshelm en licht gewicht zelfopblaasbaar slaapmatje. Help me bij het inkopen. Wat zijn jullie ervaringen?

Thanks alvast!

In de Op Pad stond eens een test van zelfopblaasbare slaapmatjes. Zoals te verwachten kwam Thermarest er erg goed uit. Als goede en voordelige outsider kwam Artiac uit de bus. Naar aanleiding hiervan hebben wij een aantal Artiac matjes gekocht (Perry Sport). De prijs scheelde enorm (en we kregen er ook nog drie voor de prijs van twee). We hebben de matjes met het kleinste pakvolume gekozen.
Ik vind de kwaliteit wel duidelijk minder dan de Themarest (daar hebben we een UltraLight van). Je moet er meer lucht in blazen, het kost meer tijd het matje leeg te laten lopen en op te rollen en ze zijn vaker lek (maar dat laatste kan gewoon pech zijn natuurlijk). Maar verder zijn het prima matjes, voor een mooi prijsje.
Maar speelt budget geen rol, dan zou ik voor de Themarest UltraLight kiezen.

Sandra

Wij dragen al jaren allemaal fietshelmen, oorspronkelijk vooral omdat je als ouder niet geloofwaardig bent tegenover je kinderen als je hen wel helmen laat dragen, maar het zelf niet doet. Bovendien kennen we inmiddels zelf twee mensen die bij het fietsen met hun kop tegen de straat geklapt zijn, en daar zulke hersenbesachadigingen aan hebben over gehouden dat hun leven totaal en definitief ontwricht is. Spijt hebben we er dan ook niet van: een paar maanden geleden reed mijn zoontje voor me op zijn fietsje, en raakte een putdeksel. Zijn voorwiel stond in een klap stil, en hij werd gelanceerd. Voor mijn ogen zag ik hem met zijn kop recht naar beneden neerkomen op de stoeprand. Hij had zijn helm op, en was volledig ongedeerd.
Tja, en wat zijn dan goede helmen? Als je zelf geen uitgebreid wetenschappelijk onderzoek kunt doen - en dat kun je niet - dan is het vooral van belang te letten op de pasvorm. De beste helm is namelijk toch volgens alle onderzoeken vooral de helm die goed (en strak) past. Verder zou ik letten op comfort: ventileert de helm goed, en is de pasvorm goed af te regelen. Helmen worden wat dat betreft nog elk jaar veel beter. Mijn eigen helm was toevallig de goedkoopste van de collectie van de fietsenmaker - maar past wel het beste. Een nadeel van modernere helmen vind ik wel dat ze steeds meer zo'n soort agressief techno uiterlijk krijgen met een puntige voor en achterkant. Dat ziet er heel cool uit, maar het betekent ook dat een regenkapje er nog maar erg moeilijk overheen kan voor als het hard regent, of in de winter als het heel koud is. Hou er verder rekening mee dat fietshelmen toch best redelijk snel slijten. Ze gaan bij dagelijks gebruik een paar jaar mee (kinderhelmen nog minder lang), maar toch niet meer.
Fiets veilig. Zonder helm fietsen voelt voor mij nu net zo angstig onbeschermd als autorijden zonder gordel of airbag.
Wim
Bedankt voor de antwoorden!

Het matje wordt een Thermarest pro lite 4 regular.
Ik was al overtuigd van het nut van het dragen van een fietshelm anders overweeg ik natuurlijk niet de aanschaf van een helm.

Nu nog een antwoord op de vraag welke. In de winkel liggen ze van 50 euro t/m 150.
- Wat moet je uitgeven wil zo'n ding ook echt veilig zijn? Welk merk e.d.
- Ook wil ik graag een verlengstuk erop dat dient als een zonneklep.

Als iemand nog antwoorden heeft op deze vragen ben ik helemaal blij. :P

Blanche
Ik heb dit jaar voor 8,99 een helm gekocht bij de Aldi en die doet (op het zicht en op aanvoelen op het hoofd) in niets onder voor de Alpina helm die ik een paar jaar geleden voor ongeveer het zesvoudige heb gekocht...

Punt bij een helm is natuurlijk dat 'ie na een paar keer op de grond tuimelen, al dan niet samen met de fietser, al zijn nut verloren heeft... M.i heeft het daarom niet zo heel veel zin voor een vakantiefietser om een technisch perfect en dus duur exemplaar te kopen...

Groetjes,

Astrid

Over matjes kan ik alleen zeggen dat we jarenlang Thermarest matjes hebben gehad van 1,5 inch / 3,8 cm dik. Het comfort daarvan viel ons tegen, maar we zijn dan ook al flink wat ouder. We werden gewoon flink stijf wakker, en sliepen maar moeilijk. Inmiddels hebben weluxere Thermarest matjes van 5 cm dik, en dat is veel comfortabeler. Gek genoeg is het zelfs iets lichter dan de oude matjes van 3.8 cm. Nog weer dikkere matjes (6,3 cm) zijn helaas slechts leverbaar in grotere (langere en bredere) maten dan de standaard 51x183 cm, en daar hebben we geen plek voor. Bovendien wordt het dan ineens wel erg zwaar.
Als je het heel erg licht wilt hebben zou je nog kunnen denken aan de combinaties van speciaal op maat gemaakte matjes en slaapzakken die Western Mountaineering levert.
Wim
Avanher schreef:Punt bij een helm is natuurlijk dat 'ie na een paar keer op de grond tuimelen, al dan niet samen met de fietser, al zijn nut verloren heeft...
Een helm heeft na ??n keer (met fietser) op de grond tuimelen al z'n nut verloren. Of je het nu van buitenaf kunt zien of niet, de interne structuur van het geperste schuim is niet betrouwbaar meer. Dat wordt dus een nieuwe kopen.

Dan is het prettig als je helm niet al te duur was, of als je (bij Giro bijvoorbeeld) garantie hebt waarbij je in zo'n geval voor een beperkt bedrag een nieuwe helm krijgt.

Nog een tip: als je in warme landen gaat fietsen is het prettig als de helm voldoende ventilatie heeft. Veel en grote gaten dus.

Gaele
eindgebruiker schreef:
Avanher schreef:Punt bij een helm is natuurlijk dat 'ie na een paar keer op de grond tuimelen, al dan niet samen met de fietser, al zijn nut verloren heeft...
Een helm heeft na ??n keer (met fietser) op de grond tuimelen al z'n nut verloren. Of je het nu van buitenaf kunt zien of niet, de interne structuur van het geperste schuim is niet betrouwbaar meer. Dat wordt dus een nieuwe kopen.

Dan is het prettig als je helm niet al te duur was, of als je (bij Giro bijvoorbeeld) garantie hebt waarbij je in zo'n geval voor een beperkt bedrag een nieuwe helm krijgt.

Nog een tip: als je in warme landen gaat fietsen is het prettig als de helm voldoende ventilatie heeft. Veel en grote gaten dus.
Ik geloof niet zo in het verhaal dat als je je helm een paar keer uit je handen laat vallen, je deze zou moeten vervangen. De energie die geabsorbeerd moeten worden bij de val van de helm zelf zijn zeer gering ten opzichte van de energie die vrijkomt bij een val van helm met inhoud vanaf een fiets met een bepaalde snelheid. Als het wel het geval is zou ik daar graag enige onderbouwing willen zien.

Dat de prijs relevant is bij het vervangen van een helm na een val waarbij je met de helm de grond hebt geraakt, zie ik niet echt als argument. Zo vaak wil je dat toch niet doen en als het gebeurt ben je blij dat je een goede helm op hebt. Zie de aanschaf van je helm dan als een soort van verzekeringspremie.

Trouwens bij een valpartij met de fiets moet je waarschijnlijk wel meer dingen vervangen, soms ook preventief. Denk bijvoorbeeld aan je stuur.

Voor mij is een goede helm:
een helm die goed uit testen komt (het gaat toch om de veiligheid),
een helm die lekker zit (je moet 'm willen dragen),
een helm die goed ventileert (opgewarmde hersens denken slechter),
een helm die er leuk uit ziet (ijdelheid),
een helm met de kleuren wit en blauw (nog meer ijdelheid).
prijs is voor mij het minst belangrijke (nou ja, de prijs van ijdelheid heeft een grens)

Sjirk
doesj schreef:De energie die geabsorbeerd moeten worden bij de val van de helm zelf zijn zeer gering ten opzichte van de energie die vrijkomt bij een val van helm met inhoud vanaf een fiets met een bepaalde snelheid.
Dat laatste bedoel ik ook. Als je je helm eenmaal hebt gebruikt waarvoor ie daadwerkelijk bedoeld is - de klap opvangen die anders op je hoofd zelf terecht komt - is ie niet betrouwbaar meer en kun je hem weggooien.

Gaele
(wiens helm in het bagageruim van een vliegtuig een klap heeft gekregen :-(

De Lidl had laatst fietshelmen in de aanbieding voor 6,99 euro. Die kwamen uit Duitsland, waren TUV-gekeurd en hadden het testpredikaat "GUT" (althans de mijne, die prima zit).
Als er weer zo'n aanbieding komt en zo'n helm past, zou ik geen reden kunnen verzinnen om die te laten liggen.