Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Betrouwbare dealer voor tweedehands vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

Betrouwbare dealer voor tweedehands vakantiefiets?

Mijn vrouw en ik zijn na een eerste fietsvakantie (op een krakkemikkige tandem :)) verkocht.
We willen daarom twee vakantiefietsen kopen die we de komende jaren kunnen gebruiken.
De bedoeling is om daarmee vooral binnen europa te gaan trekken, waarbij we regelmatig een klim maken.

Ons budget is echter laag (max. € 750 per fiets) en ik ben een beginner als het om fietstechniek gaat.
Daarom zoek ik een betrouwbare en kundige verkoper van tweedehands vakantiefietsen. Bij voorkeur iemand in de buurt van Ede/Arnhem of goed bereikbaar met het OV.
Verder zou het fijn zijn als de dealer enige tijd garantie bied en later ook het onderhoud van de fiets kan doen.

Hebben jullie tips waar ik dan terecht kan?
Niet direct een antwoord op je vraag, maar als je tandem rijden echt leuk vindt, er staat nu toevallig een Cannondale te koop op marktplaats. Kan zo niet uitvoerig beoordelen in wat voor staat hij is, maar op het eerste gezicht lijkt t best interessant:

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Met je opgegeven budget heb je ook wat ruimte over om hem wat te pimpen :)

Roef
Misschien Rein Veenendaal?
sjefke schreef:De vraag is toch omgeving Ede/Arnhem?
Sorry, had te snel gelezen.

Renaat
De vraag is toch omgeving Ede/Arnhem?
Misschien Snel in Utrecht eens mailen of bellen met de vraag of hij iets heeft. Is goed met het OV te bereiken.
Bedankt voor de snelle reacties!

Rein Veenendaal en Snel Utrecht zijn dus geschikte opties. Dan ga ik daar eens langs.

@Roef, dat is inderdaad een mooie tandem! Alle kampeerbagage op een tandem of in 1 aanhangertje viel ons alleen wat tegen van de zomer, dus we hebben voorkeur voor 2 losse fietsen.

Als iemand verder nog geschikte winkels weet, houd ik me nog steeds aanbevolen :).
Als je tweedehandsfietsen zoekt worden je mogelijkheden wel beperkt als je maar naar een paar winkels kunt gaan. Maar je kunt geluk hebben.
Misschien kun je wat verdiepen in wat je zoekt. Op de wiki staat veel info: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen (ook een paar links naar info voor tweedehands)
Dag Leon,

Inderdaad had ik me eerst ingelezen om zelf via tweedehands sites een fiets te zoeken. Op vakantiefietser.nl en sintchristophorus.nl vond ik daarvoor heel zinvolle tips.

Alleen moest ik dan o.a. checken of de naven van goede kwaliteit zijn en of er geen speling op de trapas en het balhoofd zit. Ik was bang dat ik daarvoor wat te weinig verstand van de techniek heb.
Of zijn die dingen (relatief) eenvoudig te checken?
Huibert schreef:Of zijn die dingen (relatief) eenvoudig te checken?
Wielnaven: luisteren of er iets te horen is als je de fiets oppakt, en het wiel onbelast rond draait. Geluid is in elk geval al een teken dat er vet of nieuwe kogeltjes in moeten -- bij een cup & cone naaf zoals Shimano vaak heeft -- of zelfs dat het hele lager versleten is.

Balhoofdstel: voorrem stevig inknijpen en de fiets van voor naar achteren wiegen, speling valt dan meteen op. Ook kan het balhoofdstel onder, door alle trillingen die zijn opgevangen onderweg, net op éen plek zijn ingesleten waar een kogel van het lager zit vooraan. Daardoor lijkt het dan of het moeite kost om het stuur te draaien.
Huibert schreef:checken of de naven van goede kwaliteit zijn en of er geen speling op de trapas en het balhoofd zit. Ik was bang dat ik daarvoor wat te weinig verstand van de techniek heb.
Of zijn die dingen (relatief) eenvoudig te checken?
Die dingen zijn eenvoudig te checken. Als ik je in het echt ontmoette zou ik het je in een paar minuten uitleggen. Intikken is veel meer werk; ik heb er geen zin in.
Veel andere dingen zijn lastiger te beoordelen.
Punt is ook dat elke tweedehandsfiets wel een minpunt heeft. Daarvoor gaat er veel geld af en meestal is het met weinig geld te verhelpen, of het maakt je helemaal niet uit; bijvoorbeeld als de spatborden kapot zijn en je wilde toch al geen spatborden ...
Aanraders:
Reparatiecursus van deze club.
Weekend of fietstocht met leden.

Waar woon je ongeveer?
Kijk daar komen de misverstanden al:

> luisteren of er iets te horen is als je de fiets oppakt,
> en het wiel onbelast rond draait. Geluid is in elk geval al een
> teken dat er vet of nieuwe kogeltjes in moeten
Geluid is er altijd.
Handiger is om het wiel er uit te pakken en de naaf met de vingers rond te draaien en er wat aan te trekken. Je moet het vet voelen tegenwerken alsof je de kogeltejs door dboter beweegt maar je mag geen deukjes in de kogelbanen voelen en er mag geen speling zijn in welke stamd dan ook, of - beter nog - een héél klein beetje.

> Balhoofdstel: voorrem stevig inknijpen en de fiets van voor naar achteren
> wiegen, speling valt dan meteen op.
Meestal krijg je dan verontruste gezichten omdat je de remmen in de nokjes voelt klikken. Of er speling is controleer je door op dat moment je vingers op de overgang tussen frame en vork te houden.

>Ook kan het balhoofdstel onder, door alle trillingen die
> zijn opgevangen onderweg, net op éen plek
> zijn ingesleten waar een kogel van het
> lager zit vooraan. Daardoor lijkt het dan of het moeite
> kost om het stuur te draaien.
'Moeite' is wel een heel vage omschrijving.
Til de voorkant van de fiets een beeltje op zodat het stuur naar nét de zijkant wil draaien. Als het dan een voorkeurspositie heeft is het niet goed.
Reparatiecursus klinkt als een goed idee. Zo te zien zijn sommige dingen lastig uit te leggen via een forum.

Ik zie dat de cursus in oktober gegeven is.
Wordt hij binnenkort nog eens gegeven?
Of wordt elders een goede fietsreparatiecursus aangeboden?

@Leon: ik woon overigens in Bennekom (onder Ede)
Bij Breetbikes in Wageningen werkt iemand die zelf ook fietsreizen maakt. Ze verkopen nieuwe VSF-fietsen, maar wellicht ook tweedehands van andere merken. Niet ver weg dus wellicht gewoon een keer langsgaan en uitproberen?

Profile in Wageningen kan ik je niet erg aanbevelen. Daar heb ik mijn fiets gekocht en mijn ervaring is dat ze meer op mijn geld uit waren dan op het verkopen van de juiste fiets. Dat is wel een paar jaar geleden dus wellicht nu veranderd, maar ik zou die winkel dus niet aanraden.
Je moet het leuk vinden om je erin te verdiepen anders zou ik lekker vertrouwen op een fietsenmaker die je garantie geeft. Of je moet heel erg weinig geld hebben natuurlijk.

Ik vind prutsen aan mijn fietsjes heerlijk maar voor velen is het een gruwel.
@Roef, dat is inderdaad een mooie tandem! Alle kampeerbagage op een tandem of in 1 aanhangertje viel ons alleen wat tegen van de zomer, dus we hebben voorkeur voor 2 losse fietsen.
Sorry er toch nog even -off topic - op terug te komen, maar Ik ben natuurlijk een beetje van de tandem mafia 8) Hou er rekening mee dat fietsen op twee losse fietsen ook zijn nadelen heeft, bijvoorbeeld dat je niet meer samen boven bent, en het is natuurlijk minder gezellig. En elk voordeel heb z'n nadeel, weinig ruimte voor bagage betekent dat je ook niet teveel meeneemt... En op een tandem ben je altijd sneller dan de langzaamste :)

Roef
Is dit iets voor je - zit dacht ik wel iets boven je wens prijs.: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=26194 - ander draadje
Dit is bij jou in de buurt:

https://sector2bikes.nl/product-categorie/occassions/

Kun je gelijk wat minder krakkemikkige tandems bekijken.
Hans en Marja hebben hun fiets set te koop. Zie hun topic.
Lijken mij prima fietsen, weet niet of de maat goed is.
Anja
Die zien er inderdaad goed uit! En de framemaat van beide fietsen is voor ons geschikt. Dat is een goede optie. Gelijk gemaild met Hans en Marja.
Rongyos schreef: Hou er rekening mee dat fietsen op twee losse fietsen ook zijn nadelen heeft, bijvoorbeeld dat je niet meer samen boven bent, en het is natuurlijk minder gezellig. En elk voordeel heb z'n nadeel, weinig ruimte voor bagage betekent dat je ook niet teveel meeneemt... En op een tandem ben je altijd sneller dan de langzaamste :)
Dat klopt, het was erg gezellig fietsen met z'n tweeën achter elkaar! Nadeel was wel weer dat mijn vrouw het eng vond om te sturen. Dus zat ze met haar 1.65m tegen mijn rug aan te kijken. Elk voordeel heb z'n nadeel :-).