Ik ben bezig om van een Panasonic frame + Araya vx400 wielen weer een fiets samen te stellen, het gaat om een mooi licht stalen CB5000 frame uit 1992, dat is een cyclocross fiets, gemaakt van Tange Prestige buizen, schijnt vergelijkbaar te zijn met Reynolds 735. Moet wel eerst opnieuw in de lak gezet, dat wordt momenteel gedaan, kan ik weer even verder denken over de rest vd onderdelen, want er zit dus verder helemaal niets bij (alleen frame, vork, wielen en een los campagnolo veloce balhoofd zonder baseplate).
Het is mijn bedoeling om er een lichte tourfiets van te maken, voor het stuur heb ik al vrijwel zeker voor een Nitto 135 gekozen (klassiek randonneur stuur), zadel wordt vast een van de Brook Professionals die ik al heb, of anders een Gilles Berthoud of zoiets, maar de rest moet ik nog bepalen/staat nog open.
Allereerst de remmen, origineel gaat het natuurlijk om centrepull cantilever remmen, inmiddels bestaan er ook de v-brakes. Kan iemand mij het praktische verschil uitleggen? Ik weet dat je er verschillende grepen voor nodig hebt, ze gebruiken wel dezelfde nokjes. Het gaat mij dus vooral om het verschil in remkracht, onderhoud en afstelling, want zo te zien zijn de centrepulls vele malen duurder, voor ca €45 heb je al een set uitstekende XT v-brakes.
Heeft iemand ook ervaring met de Cane Creek CrossTop brake levers, als extraatje zodat je ook met de handen bovenop kunt remmen, helaas werken deze weer niet met v-brakes, maar misschien zijn er alternatieven hiervoor?
Balhoofd, hier heb ik dus een Campagnolo Veloce erbij gekregen zonder baseplate, de vraag is dus of dit de moeite waard is of dat ik beter een geheel nieuw balhoofd kan aanschaffen, kosten heb ik er soeiwso aan vanwege die baseplate, en zelf monteren begin ik niet aan. Ideeën iemand?
Ook wat vragen over de shifters, tot nu toe is het mij opgevallen dat mijn racefiets vele malen beter schakelt dan mijn Koga, het racefietsje heeft ouderwetse (klik)buizenshifters Shimano rx100 (2x7), geen topgroep, de Koga XT rapidshifters (3x10), op papier een heel stuk beter. Het verschil vind ik echt enorm en dan dus in het voordeel van de buizenshifters. Daarom de vraag of dat algemeen zo is met (klik)buizenshifters of niet? Als dat inderdaad zo is, en buizenshifters beter schakelen, blijft dit dan ook zo als je deze vervangt (en dus kabels verlengt) tot barcons? Helaas zijn de nokjes op de down-tube verdwenen, dus ik zal of nokjes of kabelstoppers op een klem moeten toevoegen, vandaar.
De, voorlopig, laatste vraag betreft de trapas en kettinglijn. Eigenlijk kun je dus pas een trapas monteren als je exact weet welk crankstel je gaat monteren ivm die kettinglijn, maar aan de andere kant vraag ik mij ook af hoe belangrijk nu de kettinglijn in de praktijk werkelijk is? Theoretisch zal het allemaal wel kloppen, maar in de praktijk gebruik je nooit constant die ene combinatie voor- en achterblad die de ideale kettinglijn oplevert (al helemaal niet bij een double voor en een 8 of 10sp kransje want je kunt niet in het midden), dus je zit vrijwel altijd fout, en het gaat uiteindelijk om millimeters verschil?
alvast bedankt voor meedenken en aanvullingen, valkuilen enzovoorts.
Jeroen
Het is mijn bedoeling om er een lichte tourfiets van te maken, voor het stuur heb ik al vrijwel zeker voor een Nitto 135 gekozen (klassiek randonneur stuur), zadel wordt vast een van de Brook Professionals die ik al heb, of anders een Gilles Berthoud of zoiets, maar de rest moet ik nog bepalen/staat nog open.
Allereerst de remmen, origineel gaat het natuurlijk om centrepull cantilever remmen, inmiddels bestaan er ook de v-brakes. Kan iemand mij het praktische verschil uitleggen? Ik weet dat je er verschillende grepen voor nodig hebt, ze gebruiken wel dezelfde nokjes. Het gaat mij dus vooral om het verschil in remkracht, onderhoud en afstelling, want zo te zien zijn de centrepulls vele malen duurder, voor ca €45 heb je al een set uitstekende XT v-brakes.
Heeft iemand ook ervaring met de Cane Creek CrossTop brake levers, als extraatje zodat je ook met de handen bovenop kunt remmen, helaas werken deze weer niet met v-brakes, maar misschien zijn er alternatieven hiervoor?
Balhoofd, hier heb ik dus een Campagnolo Veloce erbij gekregen zonder baseplate, de vraag is dus of dit de moeite waard is of dat ik beter een geheel nieuw balhoofd kan aanschaffen, kosten heb ik er soeiwso aan vanwege die baseplate, en zelf monteren begin ik niet aan. Ideeën iemand?
Ook wat vragen over de shifters, tot nu toe is het mij opgevallen dat mijn racefiets vele malen beter schakelt dan mijn Koga, het racefietsje heeft ouderwetse (klik)buizenshifters Shimano rx100 (2x7), geen topgroep, de Koga XT rapidshifters (3x10), op papier een heel stuk beter. Het verschil vind ik echt enorm en dan dus in het voordeel van de buizenshifters. Daarom de vraag of dat algemeen zo is met (klik)buizenshifters of niet? Als dat inderdaad zo is, en buizenshifters beter schakelen, blijft dit dan ook zo als je deze vervangt (en dus kabels verlengt) tot barcons? Helaas zijn de nokjes op de down-tube verdwenen, dus ik zal of nokjes of kabelstoppers op een klem moeten toevoegen, vandaar.
De, voorlopig, laatste vraag betreft de trapas en kettinglijn. Eigenlijk kun je dus pas een trapas monteren als je exact weet welk crankstel je gaat monteren ivm die kettinglijn, maar aan de andere kant vraag ik mij ook af hoe belangrijk nu de kettinglijn in de praktijk werkelijk is? Theoretisch zal het allemaal wel kloppen, maar in de praktijk gebruik je nooit constant die ene combinatie voor- en achterblad die de ideale kettinglijn oplevert (al helemaal niet bij een double voor en een 8 of 10sp kransje want je kunt niet in het midden), dus je zit vrijwel altijd fout, en het gaat uiteindelijk om millimeters verschil?
alvast bedankt voor meedenken en aanvullingen, valkuilen enzovoorts.
Jeroen