Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afschrijving e-bike - Forum Wereldfietser

Afschrijving e-bike

Ben benieuwd naar enkele reacties.
Wij hebben zo'n 6 maanden geleden een Koga e-bike tweedehands gekocht, 4500 km op de teller.
Wij dachten gezien de km, voor een fiets in die prijsklasse is deze nog als nieuw. De fiets heeft in 2011 € 3299 gekost.
Het is een fiets die met de betere Shimano onderdelen is afgemonteerd. Helaas willen we toch van de fiets af.
Dus Marktplaats maar wat voor een prijs moet je nu bij zo'n fiets zetten.
Of schrijf je al zoveel af op een fiets?
Meestal de beste indicatie: wat vragen je concurrenten (particulieren dus) op Marktplaats?

Voor de rest is het echt koffiedikkijken. Het merk Koga verkoopt tweedehands soms verrassend goed.
Inderdaad het ik koffiedik kijken. We hebben ons even georienteerd, maar het is lastig. Koga maakt nogal wat uitvoeringen en deze fiets is, of was van de hogere prijsklasse.
Het kilometrage is één ding, maar leeftijd is minimaal zo belangrijk omdat dat vaak meer zegt over de accu. Vier jaar is erg lang.

Verder is 4500 km toch vrij veel, de doelgroep voor dat soort fietsen (ION) is de oudere die af en toe een tochtje maakt. Je kan ook met enige regelmaat dat soort fietsen vinden die amper bereden zijn (eigenaar die het toch niet meer lukte om te fietsen).

Tot slot, het ION systeem is verouderd. Zodra je de 1000 euro passeert ben je al een aardig end op weg naar een Bosch in de aanbieding.

Een vijf jaar oude ION in goede staat zal bij een fietsenmaker volgens mij ergens tussen de 750-1000 euro zitten, maar het is een Koga en je kan mazzel hebben.
Ik heb eens nagedacht waarom deze fiets niet wordt verkocht. Hij is te duur anders was deze inmiddels wel verkocht.
Deze fiets heeft een nieuwe accu, wij hebben dat niet zwart op wit. Volgens de fietsenmaker zou deze accu € 700,= kosten. Belachelijk duur, ruikt naar oplichterij. Nog niet gecontroleerd of de fietsenmaker tegen ons heeft gejokt.

Deze fiets is met zeer goede Shimano onderdelen afgemonteerd, deze gaan zo als wij de fiets gebruiken met gemak 20 jaar of langer mee.
Ik lees, een jaar of 4 is al erg lang voor een accu. Dus na 4 jaar moet je € 700 voor een nieuwe uit de knip halen?
Of moet je het anders gaan doen een elektrische fiets voor minder dan € 1000 kopen en als de accu het begeeft weer een nieuwe fiets kopen. Rij je altijd nieuw. :lol:
Wel goed voor de werkgelegenheid. :evil:
kun je er geen gewone fiets van maken door een ander achterwiel erin te zetten?
dacht ik zo maar, weet niet of dat kan.en 0f dat ooit gedaan wordt?
Er staan gelukkig nog twee dezelfde jut en jul Koga's in de schuur deze zijn inmiddels 12 jaar oud. Regelmatig wordt aan ons gevraagd zo hebben jullie nieuwe fietsen. :lol: Gelukkig hebben we de dames uitvoering niet ingeruild.
WimB schreef:. Volgens de fietsenmaker zou deze accu € 700,= kosten. Belachelijk duur, ruikt naar oplichterij. Nog niet gecontroleerd of de fietsenmaker tegen ons heeft gejokt.
Dat is veels te duur. 300 euro lijkt me al pittig.
Ik lees, een jaar of 4 is al erg lang voor een accu. Dus na 4 jaar moet je € 700 voor een nieuwe uit de knip halen?
ZO duur is het gelukkig niet, accus kunnen worden gereviseerd en een en ander hangt af van het laad gedrag van de eigenaar (maar dat is vrijwel altijd slecht: Namelijk te vaak).

Het zou wel enorm helpen als je accus maar tot 80% kon opladen om de zogeheten deep cycles te voorkomen, maar zo slim zijn we bij fietsen blijkbaar nog niet. Tesla doet dat met zijn accu technologie wel.

Maar betreft de prijs: ik was er al bang van dat die prijs te hoog ligt, zie ook mijn eerder genoemde redenen. ION fiets heel fijn, maar is niet meer courant. En er is door uitval van de oorspronkelijke berijder een vrij stabiel aanbod van fietsen met een laag kilometrage, dat drukt de prijs. ik heb 4 jaar geleden voor mijn moeder bij de FM een nagelnieuwe ION gekocht (topmodel Batavus) voor 1600,-. Ding had 250km op de teller en was hooguit 4 maanden oud. En mijn 80 jarige moeder gebruikt hem amper, omdat ze liever haar oude Gazelle heeft. Alleen voor langere tochten van een KM of 40 pakt ze dat ding (ze is een krasse knar).

Het is gewoon niet zo'n goede tweedehands markt.
[quote="loknor"ZO duur is het gelukkig niet, accus kunnen worden gereviseerd en een en ander hangt af van het laad gedrag van de eigenaar (maar dat is vrijwel altijd slecht: Namelijk te vaak).

Het zou wel enorm helpen als je accus maar tot 80% kon opladen om de zogeheten deep cycles te voorkomen, maar zo slim zijn we bij fietsen blijkbaar nog niet. Tesla doet dat met zijn accu technologie wel.[/quote]

Kun je dat even uitleggen? Ik was van mening dat het battery management system (BMS) in het accupack dit regelt. Dat is in elk geval zo in mijn Flevobike accupack. Zowel de minimum- als maximumlading van het LiFePo4 pack worden daardoor geregeld. Je kunt niet overladen en diep ontladen kan enkel door een lege accu lang te laten liggen (daar kan geen enkele fabrikant iets aan doen). Een deels ontladen accu opnieuw laden of een accu slechts gedeeltelijk laden kan eigenlijk geen kwaad.

Nu kan het natuurlijk zijn dat het BMS zo ingesteld wordt dat de maximumcapaciteit benut wordt, waardoor de levensduur van de cellen vermindert (tot aan de grens van het toelaatbare laden en ontladen). Dat is dan weer de verantwoordelijkheid van de producent. Helaas kun je dat bijna nooit te weten komen.

Dit helemaal terzijde, want het heeft niets te maken met de tweedehandswaarde van een e-bike. Wat daarin wel speelt volgens mij, is dat de techniek nog pijlsnel evolueert. Het gevolg is dat de verkoper de waarde van zijn e-bike vaak sterk overschat. Dat heb je bij heel veel producten die te maken hebben met elektronica.
CapoJan schreef:Een deels ontladen accu opnieuw laden of een accu slechts gedeeltelijk laden kan eigenlijk geen kwaad.
Dat is sterk afhankelijk van het type accu.
Loknor, bedoel je niet "tot 80% ONTladen"?
Nee, laden. Het is inderdaad bekend dat je een batterij niet volledig mag ontladen... maar je kan hem beter ook niet elke keer volproppen.

Je moet een batterij niet verder dan 80% laden. Niet elke BMS is daar even goed in. Het is dan ook de manier om een laptop batterij te slopen: Hem aan de voeding laten hangen.

Ook ene "probleem", we willen snel laders, terwijl dat niet zo goed is voor de accu. De reden waarom ik "probleem" tussen aanhalingstekens heb geplaatst is dat wij een groffe 100k km op 2 ION hebben gereden. Na 4 jaar is bij één fiets een keer de batterij vervangen, niet vanwege capaciteit maar vanwege een doorgebrande printplaat. De capaciteit was wel minder, maar we haalden het laatste jaar ook nog wel een kilometer of 70 als we op eco reden.

Tegenwoordig rij ik met mijn Razer een kilometer of 140 op Eco (niet meer dan windkracht 3)en dan rij ik hard door (dus zwaar voor de accu). Dat is een afstand die voor mij op de e-bike 1 keer is voorgekomen. Met een actie radius van kilometer of 80 ben ik overal waar ik wezen wil. Er kan dus nogal wat slijten voordat ik moet gaan vervangen.