Dank voor alle antwoorden tot zover. Het blijkt dat ik niet voldoende kenbaar heb gemaakt wat er allemaal niet werkte.
Met de vorige shifter (3-speed Altus) wilde na wat sleutelen de voorderailleur in het geheel niet verplaatsen. Er zat toen 22-32-48 op, uiteraard niet meer origineel. Ik heb, na wat zoekwerk, een kleiner voorblad besteld, omdat blijkt dat >22 tanden verschil niet haalbaar schijnt te zijn voor voorderailleurs. 38 tanden leek me voldoende als grootste blad, omdat ik een 44 toch vrijwel niet gebruik. Met een 38 kan ik vermoedelijk bij wind mee op het vlakke makkelijker mee uit de voeten en bij bergaf trap ik boven de 40 km/u toch niet meer bij.
Wat ik al gedaan heb het instellen op het kleinste blad, en daarna de kabel aangetrokken en vastgezet. Daarna op frictie doorschakelen naar het middelste blad. Dat gaat niet erg soepel, maar het lukt. Doorschakelen naar het grootste blad kost erg veel kracht. Zoveel, dat de kabel dan los lijkt te schieten. Zorg ik er daarna voor dat 'ie redelijk op het grootste blad blijft draaien, dan wil 'ie niet meer zelf naar het middelste of het kleinste blad.
Als ik hierbij probeer te helpen door met de hand de derailleur naar binnen+beneden te duwen, dan kost ook dat best veel kracht.
Ik heb aldus een vermoeden dat de derailleur vastgekoekte/vastgeroeste draaipunten heeft en dat vervanging daarvan het meest effectief zal zijn. Maar eigenlijk had ik gehoopt dat ik ergens iets verkeerd heb gedaan, doordat ik wellicht uitleg in het boekje van Marten niet correct geïnterpreteerd had...
Voor de duidelijkheid nog:
* er zit de correcte maat trapas in;
* de nieuwe shifter brengt de kabel op spanning van het kleinste blad naar het grootste blad. Echter werkt de voorderailleur dan niet mee. De kabelspanning wordt dan blijkbaar behoorlijk. (Zodanig dat er al een strengetje geknapt is.);
* de mini- en maxi-schroefjes (hihi) heb ik zowel in- als uitgedraaid, maar dat mocht allemaal niet baten;
* de ketting is op de juiste lengte (over de grootste bladen heen plus nog 2-3 cm);
* onlangs vervangen is: kettingbladen, ketting, shifter en versnellingskabel;
* zonder kabel wil de derailleur ook niet (zie eerdere krachtsinspanningen om 'm van grootste blad = spanning naar kleinste blad = ontspanning te krijgen).
Hopelijk heb ik e.e.a. verduidelijkt en kunnen jullie me iets meer uitsluitsel geven op basis van bovenstaande uitleg. Alvast dank weer.