door
Myrthe » di 27 okt, 2015 20:41
Ook ik heb afgelopen zomer deze route gefietst, om precies te zijn traject 1 t/m 5 en 8, maar dan andersom. Over het traject Frederikshavn - Emmen deed ik 14 dagen (incl 2 rustdagen) en ik fietste zo'n 70 à 80 km per dag, dus ik denk dat je met drie weken een heel eind komt.
Ik was er eind augustus en heb weinig regen gehad, soms wel een flinke bui maar het was zo warm (20 - 25 graden denk ik) dat m'n kleding na een uurtje fietsen weer droog was.
Als je met een tent onderweg bent zijn bivakplaatsen misschien wel wat, zie bijvoorbeeld:
overnatning i det fri. (Ik weet niet of hier alle bivakplaatsen op staan die er zijn). En soms staan er langs de weg ook bordjes: 'primitv lejrplads'. Veel van deze bivakplaatsen staan ook in het boekje van de Jutlandroute. (Sommige met douche en wc, andere zijn zonder voorzieningen). Op deze plaatsen kan je goedkoop je tent opzetten of in een (schuil)hut overnachten. Verder zijn er vooral langs de kust veel campings, die ook keurig in het boekje staan (check de
aanvullingen en
opmerkingen voor je vertrekt). In Duitsland zijn de campings een stuk dunner gezaaid.
Het verbaasde me dat het noorden van Denemarken flink heuvelachtig was, maar de klimmetjes duren niet erg lang. Daarnaast waaide het altijd, vanuit alle richtingen (had ik het gevoel) dus dan weer mee, dan weer tegen :).
Over de kwaliteit van de wegen sluit ik met aan bij _Peter_ met de toevoeging dat de gravelwegen ook bij erg mooi weer moeilijk begaanbaar kunnen zijn: het zand is dan zo droog dat je voortdurend wegglijdt. Dit zijn echter maar enkele kilometers en het staat goed in het boekje aangegeven (soms met alternatief).
Wat me opviel was dat de supermarkten in Duitsland 's zondags gesloten zijn, terwijl ze in Denemarken 's zondags open zijn (soms ook 's avonds).
Ik vond het een mooie route en kon er heerlijk rustig fietsen, dus veel plezier!