Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets in/naar vliegtuig - Forum Wereldfietser

fiets in/naar vliegtuig

ik ga over een paar weken met mijn fietsje in een vliegtuig naar helsinki,
ik heb begrepen dat ik mijn fiets goed in moet pakken.
als ik dit thuis doe moet ik dan met dat enorme pakket in de trein en op het vliegveld gaan sjouwen?
of steken de wielen er nog uit zodat je er mee kunt rijden?
of is het verstandig dat ik pas op schiphol in ga pakken?

samenvatting: wat is inpaktechnisch gezien verstandig?
Dag Frank,

Het inpakken van fietsen voor in het vliegtuig is een zeer populair onderwerp op dit forum, dus zoek eens onder de oudere berichten...

In ieder geval, als de luchtvaartmaatschappij geen doos verplicht... rolletje bubbeltjesplastic achterop en een rolletje tape, op het vliegveld trappertjes er af, stuur draaien en wat lucht uit de bandjes. Plastic om het fietsje, vastplakken, klaar ben je.

Probeer thuis wel even uit hoe je het stuur draait en of de pedalen los te krijgen zijn, dat voorkomt veel stress. Let op de tegengestelde draairichting van de pedalen!

Groetjes,

Astrid

Voor mijn vertrek vorig jaar naar Bhutan heb ik vastgelegd hoe ik mijn fiets inpak. Kijk op http://www.vakantiefietser.nl en klik dan op Fiets mee in het vliegtuig? (vijfde regel van boven)

astrid,waarom laat jij je banden leeglopen?

gr,

jj

Ik ben er niet zeker van jj, maar ik denk dat dit is om het ontploffen van de banden tegen te gaan. Er is namelijk een drukverschil tussen de grond en in een vliegtuig

Nick

ik heb al diverse keren gevlogen en er is nog nooit een band ontploft,er zitten ook huisdieren in het ruim.
aangezien een vliegtuigromp rond is denk ik niet dat er veel verschil tussen de cabine en het vrachtruim zit,bovendien pomp ik me met die nieuwe antilek banden helemaal suf.

gr,

jj

Ja jj, we weten inmiddels (bijna) allemaal dat het onzin is dat je je banden leeg moet laten lopen. Het probleem is echter dat de incheck-medewerk(st)ers van bijna alle luchtvaartmij-en nog steeds eisen dat je je banden leeg laat lopen, zoals ik pas nog heb kunnen konstateren.
Gerd

De laatste acht keer op Schiphol geariveerd met een reeds ingepakte fiets.
Bij de incheckbalie niets over volle banden zeggen, dan heb je nergens last van.

De druk op kruishoogte is een fractie lager dan op zeenivo, maar hoger dan een fikse Alpenpas.
Op een pas laat niemand zijn banden leeglopen.
Bij decompressie in een vliegtuig, (als alle aircopacks uitvallen) wordt de druk gelijk aan de lucht buiten het vliegtuig.
Dit is ongeveer een halve atmosfeer. Deze halve atmosfeer (bar) kan je bij je huidige bandendruk optellen.
Zelfs een uitgemergelde tot de draad versleten band kan dat makkelijk hebben.
Overigens heerst in een vrachtruim de zelfde druk als in de cabine, anders krijgen de dieren in het vrachtruim het ook erg koud en benauwd.

Groeten, John.