Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afgesleten tandwielen - Forum Wereldfietser

afgesleten tandwielen

hallo
ik heb een Koga signature trekking met Rohloff en riemaandrijving ,aangekocht 18/06/2013 ,doe meer dan 5000 km per jaar, op 21/05/2015 heb ik in mijn fietszaak de naaf olie laten vervangen en klein nazicht laten doen . nu in eind oktober had ik een naaf olie lek en waren de tandwielen overdreven afgesleten , moest opgestuurd worden de naar de Rohloff verdeler in Belgié om de dichting te vervangen, kreeg ik te horen dat het kwam doordat de riemspanning niet goed was afgesteld ? ik zelf ken daar niets van , dus blijf ik er af. Met gevolg dat ik een rekening van 350€ kreeg voor het vervangen van de riem en de twee tandwielen. De prijs daarvoor zal wel juist zijn, maar dat het mijn fout was dat die dichting lekte omdat de riem te los lag, nee dat niet , garantie zou niet tellen voor de tandwielen of riem ?(enkel het binnen werk van de naaf)
Ik heb deze fiets speciaal aangekocht om zonder problemen veel km te kunnen fietsen, (niet dus)
Wat denken jullie daar van ? want ik heb er geen goed gevoel bij.
alvast bedankt
Gustave schreef:garantie zou niet tellen voor de tandwielen of riem ?(enkel het binnen werk van de naaf). Ik heb deze fiets speciaal aangekocht om zonder problemen veel km te kunnen fietsen, (niet dus)
Ik weet niet precies hoe het Belgische consumentenrecht in elkaar zit, maar in Nederland is het zo dat je naast de fabrieksgarantie een wettelijke garantie hebt die degene waar jij de fiets van hebt gekocht verplicht jou een deugdelijk produkt te leveren met een levensduur die overeenstemt met wat je van een dergelijk produkt kunt verwachten.
Daar lijkt het mis te zijn gegaan.
Jouw fiets is je waarschijnlijk verkocht met de reclame dat deze vorm van aandrijving een heel lange levensduur heeft. M.b.t de riem is dat wel gelukt, maar als al snel beide tandwielen aan vervanging toe zijn kun je daar vragen bij stellen.

Er zijn door de fabrikant wel degelijk problemen gesignaleerd met de levensduur:
http://www.bicycleretailer.com/product- ... e-trekking (let op de datum bij het artikel)

Ik vind dat een consument niet hoeft op te draaien voor een experiment van een fabrikant.

Gates, de fabrikant, heeft het over twee jaar garantie: http://www.gatescarbondrive.com/~/media ... rranty.pdf
Uiteraard mits correct geïstallerd en gebruikt.
Rohloff is normaal niet kinderachtig. Dus de vraag is wie de riemspanning heeft ingesteld: jij, de fietswinkel, of de fabrikant van de fiets. Alleen als je er zelf aan hebt zitten afstellen is het jouw verantwoordelijkheid.
Wim
Ik begreep een paar dagen geleden bij Bike4Travel dat Rohloff sinds en paar weken de teugels (veel) strakker heeft aangetrokken: garantie twee jaar, daarna altijd een rekening bijvoorbeeld.
Als ik jouw bericht goed interpreteer is je probleem niet zozeer de afwikkeling door Rohloff (want netjes onder garantie gerepareerd?) maar A. Het feit dat de slijtage op die manier kan optreden en B. Dat jij de rekening moet betalen voor een kennelijk te strak afgestelde riem waarvan jij aangeeft dat jij je goed van jouw taak om er netjes mee om te gaan en op tijd de (voorgeschreven?) onderhoud/controles uit te laten voeren hebt gekweten.

Nu komt het er dus op aan hoe jouw relatie met de betreffende fietsenmaker is cq hoe serieus die zijn rol neemt.

Nb. Geen idee of 10000-15000 km een redelijke vervangingsinterval voor genoemde riem en tandwielen is. Overigens vind ik vijf maanden (hoeveel kilometer eigenlijk, da's relevanter) op het eerste gezicht verdacht als periode tussen laatste controle en optreden van dit kostbare euvel. Ben benieuwd hoe je er uit komt met de fietsenmaker.
arnob schreef:Ik begreep een paar dagen geleden bij Bike4Travel dat Rohloff sinds en paar weken de teugels (veel) strakker heeft aangetrokken: garantie twee jaar, daarna altijd een rekening bijvoorbeeld.
Dat kan Rohoff wel willen maar dat wil niet zeggen dat ze daarmee wegkomen. De redelijk te verwachten levensduur is relevant.
LHTJoost schreef: Dat kan Rohoff wel willen maar dat wil niet zeggen dat ze daarmee wegkomen. De redelijk te verwachten levensduur is relevant.
Aan de andere kant, Rohloff was ook wel heel erg coulant. Hopelijk slaan ze nu niet door naar de andere kant...
Lijkt mij niet slim, nu zo aan je garantietermijn gaan vasthouden en star worden, als er een nieuwe speler op de markt is die juist zijn garantietermijn naar 5 jaar heeft uitgebreid...
Gustave schreef:tandwielen overdreven afgesleten , moest opgestuurd worden de naar de Rohloff verdeler in Belgié
Met gevolg dat ik een rekening van 350€ kreeg voor het vervangen van de riem en de twee tandwielen.
garantie zou niet tellen voor de tandwielen of riem ?
De olielekkage is verholpen, alleen voor de versleten riem en tandwielen kwam de rekening. Het gaat hier dus om slijtageonderdelen en bovendien geen Rohloff - onderdelen. Is het zo vreemd dat Rohloff die niet financiert? De fietsenmaker kan je op de kosten aanspreken, indien er sprake is van schade (aan die tandwielen) die aantoonbaar door zijn schuld is ontstaan.

350€ voor de riem met tandwielen is een fors bedrag. Daar is een meer dan uitstekend alternatief voor, namelijk de ketting met tandwielen. Al zal je fietsenmaker je liever niet aan die mogelijkheid herinneren.

Hans
javb2812 schreef:350€ voor de riem met tandwielen is een fors bedrag.
Ik ben over dat bedrag ook wel wat verbaasd. Wat zit daar allemaal in?
Met drie kwartier montagewerk moet je er toch wel zijn. Dat is 50 euro. Blijft 300 euro over voor onderdelen.

Vergelijk het met deze prijzen: http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... f946307bf1
N.b. Bike4travel is beslist geen budgetwinkeltje.
Hmmm. Da's idd € 215,-- bij bike4travel. Plus uit en inbouwen en versturen van het wiel naar de Rohloff verdeler. Tja... Het bedrag lijkt dan wel aardig te kloppen maar het is wel duidelijk dat dan echt alles aan de klant is doorberekend. (Inclusief de koffiepauze en de lunch :roll: )

Dat zou je normaal alleen mogen verwachten van een dealer die niet de oorspronkelijke nieuwe verkoop van de fiets heeft gedaan. Benieuwd of de dealer zelf kijk op Rohloff heeft of dat ie over de rug van zijn klant lering heeft getrokken in dit praktijk geval.
Een CDX-set kost meer dan een CDC-set...
Bedankt voor jullie reactie, zoals ik reeds vermelde doe ik zelf niets aan mijn Rohloff , de lek zou liggen omdat de riemspanning niet goed was afgesteld en daar mee ook de tandwielen overdreven afgesleten waren ,(en dat een paar maanden na dat ik de olie heb laten vernieuwen + kl nazicht) de dichting zou gratis hersteld zijn door de Rohloff verdeler in Belgie? dan lijkt mij ook dat ik nog al veel betaald heb .De fiets heb ik besteld bij Koga NL en gaan afhalen bij FIETS te Herentals waar ik al meerdere keren problemen heb gehad zoals een afspraak maken kan, maar...je mag niet wachten omdat als er volk in de winkel komt worden zij eerst geholpen en blijft het werk liggen terwijl er 4 pers rond lopen.? Het is een winkel keten(+- 6winkels) waar enkel de verkoopcijfers tellen wat ik pas later heb ondervonden. Het probl is, waar vind ik in een straal van +- 30 km rond Geel iemand die ervaring heeft met Rohloff ? En waar zijn de echte fietsmakers van vroeger die met plezier hun werk deden want die worden zeldzaam denk .
Oh, die fietsenmakers zijn er echt nog wel hoor. Je moet ze alleen wel weten te vinden, ja...
Maar jouw ervaringen sterken mij in mijn overtuiging dat ik zelf mínimaal klein onderhoud en de basics van groot onderhoud onder de knie wil hebben.

Je kunt dit laten voor wat het is: een dure les? En vervolgens kijken of je -bijvoorbeeld via de Wereldfietser- een cursus fietsonderhoud kunt volgen, mogelijk met specifieke aandacht voor Rohloff.
Gustave schreef:Bedankt voor jullie reactie, zoals ik reeds vermelde doe ik zelf niets aan mijn Rohloff , de lek zou liggen omdat de riemspanning niet goed was afgesteld en daar mee ook de tandwielen overdreven afgesleten waren ,(en dat een paar maanden na dat ik de olie heb laten vernieuwen + kl nazicht) de dichting zou gratis hersteld zijn door de Rohloff verdeler in Belgie? dan lijkt mij ook dat ik nog al veel betaald heb .
Als ik deze site volg komt die lekkage tamelijk vaak voor. Die zullen toch niet allemaal een fiets met een riem hebben.
Ik zie het als een leuke stok gevonden te hebben om te slaan. Zo simpel ben ik dan. :wink:
Er zijn (heel) veel mogelijke oorzaken voor olielekkage. Soms ligt 'de schuld' bij Rohloff, soms bij degene die de naaf bezit, gebruikt en/of onderhoudt. In geval van twijfel beslist Rohloff meestal in voordeel van de eigenaar van de naaf. In alle andere gevallen de eerste keer vaak ook. Dus: veel mogelijke stokken, maar er wordt niet steeds mee geslagen ;-)
Gustave,

waren de tandwielen ook in jouw waarneming wel echt versleten?

Hans
Just Koen schreef:Er zijn (heel) veel mogelijke oorzaken voor olielekkage. Soms ligt 'de schuld' bij Rohloff, soms bij degene die de naaf bezit, gebruikt en/of onderhoudt. In geval van twijfel beslist Rohloff meestal in voordeel van de eigenaar van de naaf. In alle andere gevallen de eerste keer vaak ook. Dus: veel mogelijke stokken, maar er wordt niet steeds mee geslagen ;-)
Voor mij is het weer simpel. Ik zie dit als tolerantie probleem. Kost veel geld om alle delen die je maakt zeer nauwkeurig te produceren. Niet alleen voor de producent van de naaf maar ook voor de leverancier van alle onderdelen die je via derde koopt, dus de kogels voor de lagers of de simme-of O ringetjes enz.
Als je iedere dag naven in-en uit elkaar haalt is het op den duur simpel om vast te stellen wie wat waar die lekkage heeft veroorzaakt. Toch.
(Het onderstaande is niet specifiek bedoeld voor de topicstarter)

Ik voel een algemene tip opkomen voor omgaan met de toch wel prijzige high-tech fietsonderdelen die steeds meer in zwang raken: zorg dat je weet wat je kunt verwachten van het ding, zorg dat de verkoper je ervan verzekert dat de fiets correct is afgesteld bij aflevering, zorg dat je weet welke garantie je hebt, zorg dat je de voorwaarden daarvan kent, zorg dat je aan die voorwaarden voldoet, zorg dat je met een opkomend probleem tijdig bij de verkoper aanklopt etc. etc.

Dat een apparaat nauwelijks of geen onderhoud nodig heeft betekent NIET dat je het niet hoeft te controleren en dat je er alles mee kunt uithalen. De meeste verkopers zullen je beslist NIET mondeling op de hoogte brengen van alle voorwaarden.
Even een extract van de garantievoorwaarden van Gates:

Normale slijtage van aan slijtage onderhevige onderdelen vallen niet onder onze garantie.
Aan slijtage onderhevige onderdelen zijn alle onderdelen die door het gebruik slijten. Bij
het Gates Carbon Drive-systeem vindt er slijtage plaats aan de loopvlakken van de riemen
en de tandriemschijven . De mate van slijtage is afhankelijk van een correcte afstelling van
het systeem en de gebruiksomstandigheden. Rijden in modder, stof, regen of sneeuw
zorgt voor een hogere slijtage dan bij rijden onder schone en droge omstandigheden.
Schade door misbruik, ondeskundig gebruik, onvoldoende onderhoud of het niet
opvolgen van de aanwijzingen uit de Carbon Drive-montagehandleidingen, zorgt
automatisch voor het vervallen van de garantie. Lees voor het gebruik de handleidingen
zorgvuldig door. Deze zijn te vinden op http://www.carbondrivesystems.com. Bij aanspraak op
garantie kunt u zich richten tot de dealer bij wie u het product hebt gekocht.