Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Transmissievraag - Forum Wereldfietser

Transmissievraag

Hallo Ik heb onlangs een sportfiets overgenomen en geheel opgeknapt. Er was veel mee gereden maar praktisch niet onderhouden. Afstellen versnellingen
bleek niet voldoende. Eerst alles grondig gereinigd en gesmeerd en een nieuwe ketting en nieuwe voor tandwielbladen voor vervangen, gaat al beter maar blijft af en toe haperen en een tandje overslaan. :? Achtertandwielen zijn goed (er is een ander wiel in gegaan)
De kleine tandwieltjes van de achterderailleur hebben een beetje de vorm van zeg maar en hulstblaadje gekregen. :wink: Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Is het probleem echt dat hij weleens een tandje overslaat?

Of "twijfelt" de fiets weleens tussen meerdere (twee) versnellingen wanneer je allang klaar bent met schakelen?

Vreemd van dat overslaan, als alle tandwielen en de ketting nieuw zijn.

Een (achter-)derailleur kan ook verslijten. Met behulp van een veer in de derailleur die je (door gebruik van de shifter) nu eens aantrekt en dan weer laat vieren, schakel je af en op. Als die veer versleten is lukt het niet meer goed om alle versnellingen accuraat in te schakelen.

Hans
Wanneer de derailleurwieltjes versleten zijn, rolt de ketting erover heen. Dat voel je. Nieuwe wieltjes kosten geloof ik iets van € 3,50 bij Shimano. Campa weet ik niet. Kan je niet de kop kosten! Bij veel gebruikte fietsen moet je al snel de hele aandrijving vervangen.
Met alle respect Hans maar dat van die veer is een eersteklas fabeltje.
Een veer verslijt niet. Een veer kun je overbelasten en hij kan kapot gaan door corrosie maar als dat niet het geval is staat hij na 100 jaar nog net zo strak als in het begin. Als dat niet zo was, waren de Eiffeltoren en het Empire State Building (ook staalconstructie) al lang ingestort, omgebogen of een stuk kleiner geworden. Binnen in een derailleur kan de veer niet overbelast worden omdat de derailleur niet zo ver kan draaien. De kans dat het hier om corrosie gaat is klein. Dan zou de veer overigens gebroken zijn.

Als de derailleurwieltjes er als hulstblaadjes uitzien is de kans dat je nog goed kunt schakelen erg klein geworden, ook al is de rest van de fiets nieuw.
Bij mij gaan derailleurwieltjes meestal 15.000 km mee. Dan zien ze er nog aardig uit, maar het schakelen begint dan serieus te haperen. Typisch tussen de veelgebruikte verzetten begint het gezeur dan. Bij de lokale fietsenmaker voor een tientje nieuwe wieltejs halen is dan voldoende. Ze hoeven niet van Shimano te zijn en zeker niet de duurste (ik neem de goedkoopste) maar waar je goed op moet letten is dat ze voor hetzelfde merk ("voor shimano") en verzettenaantal zijn. Vaak zitten er ringetjes bij waarmee je het passend maakt. Niet iets voor een fiets van 3500 euro, maar niks mis mee als je een oude fiets weer levend wil maken.

Wat je echter ook moet doen als de fiets zo slecht was dat de voortandwielen vervangen moeten worden is alle kabels vervangen, binnen en buiten. Als je de derailleur toch uit elkaar haalt maak je hem met heet water en zeep schoon (hogedrukspuit is helemaal goed in DIT geval) om het harde vet er uit te halen. Dan beweegt hij daarna na smering weer soepel.
Wat nog wil gebeuren is dat het vet in de (meestal 7- en 8-speed) commandeurs (de dingen aan het stuur) hard is geworden. Typisch in het najaar als het kouder wordt kan dit gaan spelen waardoor het schakelen naar een kleiner tandwiel weigert. Je kunt dit testen door er dunne olie of WB40 in te spuiten. Als het schakelen dan goed gaat weet je wat het is. WD40 is echter na een dag verdampt en dunne olie na een maand weg, dus dit is van korte duur. Al dan niet openmaken en uitspoelen onder de hete kraan met veel zeep kan werken. Een hete hogedrukpuit ook. Als het heel hardnekkig wordt is nieuwe commandeurs bestellen de optie.
Ave Gone schreef:Met alle respect Hans maar dat van die veer is een eersteklas fabeltje.
Een veer verslijt niet. Een veer kun je overbelasten en hij kan kapot gaan door corrosie maar als dat niet het geval is staat hij na 100 jaar nog net zo strak als in het begin.
De veer in een derailleur die niet goed wordt onderhouden, en af en toe schoonmaken hoort daar zeker bij, kan ook nog vollopen met prut. Een fijne aangekoekte mix van oude smeermiddelen, stof en opgespat vuil die ervoor zorgt dat-ie z'n werk niet meer naar behoren doet. Hetzelfde geldt voor shifters en de versnellingskabels.

Zo te horen zijn in dit geval de derailleurwieltjes sowieso aan vervanging toe. Als de derailleur net is schoongemaakt en geen speling vertoont, zal het daar wel goed zitten. Maar de kabels mogen ook wel even goed bekeken worden, en Shimano's duimschakelaars zijn berucht als het aankomt op vastlopen door oude smeermiddelen.

Over horen gesproken: bij het schakelen wil je vanuit je shifter een duidelijke, ferme "klik" horen. Hoor je die niet, dan is het onding aan het vastlopen in z'n eigen vuil. Doorspuiten met WD-40 of een andere kruipolie tot alle troep eruit loopt, en daarna zo goed en zo kwaad als het gaat nieuw smeermiddel erin. Vooral niet openmaken, want dat levert weinig anders op dan een (soms letterlijke) explosie van minuscule onderdeeltjes en een kapotte schakelaar.
Alien schreef:
Ave Gone schreef:Met alle respect Hans maar dat van die veer is een eersteklas fabeltje.
Een veer verslijt niet. Een veer kun je overbelasten en hij kan kapot gaan door corrosie maar als dat niet het geval is staat hij na 100 jaar nog net zo strak als in het begin.
De veer in een derailleur die niet goed wordt onderhouden, en af en toe schoonmaken hoort daar zeker bij, kan ook nog vollopen met prut. Een fijne aangekoekte mix van oude smeermiddelen, stof en opgespat vuil die ervoor zorgt dat-ie z'n werk niet meer naar behoren doet. Hetzelfde geldt voor shifters en de versnellingskabels.
In plaats van "Als die veer versleten is lukt het niet meer goed om alle versnellingen accuraat in te schakelen." had ik moeten schrijven:
"Als die veer door omstandigheden zijn werking verliest lukt het niet meer goed om alle versnellingen accuraat in te schakelen."

Hans