Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips voor forens fiets aadrijving - Forum Wereldfietser

tips voor forens fiets aadrijving

Hallo,
Na pittige discussie over vereniging leden vs niet leden of peper dure fietsen rij impressie- zin of onzin.Ik heb een vraag. Het gaat over een gewone fiets.
Na 4500km heb ik alweer haaitanden. De KMC Z610 ketting is 0.8% uitgerekt.
Zie foto
https://www.flickr.com/photos/56638847@ ... 223101218/

2...3 kettingen/jaar vind ik veel.

Weten jullie betere alternatieven of onderhoutstips ? :?:
De prijs is geen probleem. Prijs/km wel een probleem:!:


Fiets gegevens.
forens fiets 2x33km/dag. Drie keer per week. twee keer ga ik met auto :(
Poetsen doe ik af en toe in het weekend.
s'Zomers fiets ik met open ketting, S'winters met Chainglider.
Rij gedraag - Zomer en mooi weer 30..40km/h . winter nat en donker - 25km/h
aandrijving.
- 44T staal - voor
- Nexus shimano 20T of 19T achter.- nickel plated.= 2 Euro/st
- kettingen KMC Z1RB, Z610, X8.93

Nexus 8 premuim naaf doet uitstekend werk =30,000km, maar ketting wisselen vind ik wervelend en smerig :oops: :P



Bedankt,
Miro

Mijn s'winters rij impressie ->
https://www.flickr.com/photos/56638847@ ... 223101218/

https://www.flickr.com/photos/56638847@ ... 223101218/
Probeer is een stalen achtertandwiel.
Kosten 4 a 5 euro als ik mij niet vergis.
Is volgens mij harder dan Nickel.
M276 schreef:Probeer is een stalen achtertandwiel.
Kosten 4 a 5 euro als ik mij niet vergis.
Is volgens mij harder dan Nickel.
Bedankt,
Dat dacht ik ook. Gisteren net vervangen met een stalen 20T.
2 euro van Bike components - https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p12404/
{Nickel Plated = vernikkeld.}

Is de ketting wel steeds goed gespannen? Het voordeel van een gespannen ketting is dat die minder omhoogkruipt en daardoor minder slijtage aanricht op het kransje.

Ik doe op mijn stadsfietsen meestal wel 15000 km met de ketting, wat meestal langer is dan de fiets zelf om allerlei redenen volhoudt (gebroken, gestolen, ongelukje, volledig uitgerammeld etc.) . Af en toe spannen is dan wel nodig en de verlenging meet ik maar liever nooit....
De originele tandwielen van Shimano worden gemaakt van kaas, in plaats van staal. Andere merken bieden een alternatief.

Mij hielp het het meest om in plaats 44 * 19/20 over te gaan naar 52 * 22/23. Maar dat loont alleen als het tandwiel voor makkelijk te vervangen is.
Als ik dat op uw foto's bekijk, zou ik eerder denken aan veel regelmatiger onderhouden. Met slecht weer en die afstanden elke poetsen en smeren. Je zal versteld staan hoeveel langer je dan met de ketting en tandwielen doet.
Vraag is of je dat wil met je woon/werkfiets. :|
Poetsen vertraagt slijtage niet. Smeren wel. Gelukkig is dat minder werk.
Ave Gone schreef:Poetsen vertraagt slijtage niet. Smeren wel. Gelukkig is dat minder werk.
Maar hoe krijg je het smeermiddel op de plaats waar het zijn werk moet doen, als er een stevige laag vuil over alles zit?

Carl
30 ... 40 km per uur met een Nexusnaaf in woonwerkverkeer!!!
Met zo'n snelheid vind ik het niet vreemd dat een achterkransje na 4.500 km is versleten. Misschien iets langzamer fietsen?
Volgens mij is onderhoud geen issue bij de TS. Dat zit vast wel goed.
Zie de andere topics van de TS, waarin hij uitvoerig uitleg geeft over hoe de nexus naaf onderhouden moet worden . Hij fietst er al 30000 km mee.
gewoon een goede kettingkast monteren, fulltime en een oliedruppelsysteem monteren...scott oiler idee...

of alfine en belt drive.. niks smeren alleeen rijden
Belt drive zou denk niet gaan vanwege geen opening van het frame.
En dat de buitenkant er zanderig uitziet wil niet zeggen dat de ketting er ook zo uitziet. Echter weet ik niet zeker of die chainglide volledig dicht zijn zodat zand er niet bij kan????
Goede kettingkast om te voorkomen dat de ketting vuil wordt en de ketting smeren met kettingzaagolie, bv. Stihl synthetische olie voor motorzagen. Dit soort olie is gemaakt om onder zware omstandigheden te blijven smeren en vooral om aan een ketting te kleven. Ik gebruik het al jaren en doe eindeloos lang met mijn KMC-X1 ketting (met kettingkast).
wimmo17 schreef:Goede kettingkast om te voorkomen dat de ketting vuil wordt en de ketting smeren met kettingzaagolie, bv. Stihl synthetische olie voor motorzagen. Dit soort olie is gemaakt om onder zware omstandigheden te blijven smeren en vooral om aan een ketting te kleven. Ik gebruik het al jaren en doe eindeloos lang met mijn KMC-X1 ketting (met kettingkast).
Welke kettingkast gebruk je?
Heb je speciaal achter tandwielen of gebruik je standard Shimano
BTW:
Kettingzag olie is gewoon- de peperdure - "Phill wood tenacous oil"
Carl schreef:
Ave Gone schreef:Poetsen vertraagt slijtage niet. Smeren wel. Gelukkig is dat minder werk.
Maar hoe krijg je het smeermiddel op de plaats waar het zijn werk moet doen, als er een stevige laag vuil over alles zit?
Carl
Dat trekt er binnen een seconde in, capillaire werking. Bovendien zit er geen vuil op de plaats waar het smeermiddel in de spleetjes tussen de schalmen trekt.
Ave Gone schreef:{Nickel Plated = vernikkeld.}

Is de ketting wel steeds goed gespannen? Het voordeel van een gespannen ketting is dat die minder omhoogkruipt en daardoor minder slijtage aanricht op het kransje.

Ik doe op mijn stadsfietsen meestal wel 15000 km met de ketting, wat meestal langer is dan de fiets zelf om allerlei redenen volhoudt (gebroken, gestolen, ongelukje, volledig uitgerammeld etc.) . Af en toe spannen is dan wel nodig en de verlenging meet ik maar liever nooit....
15000km is veel want nu gebruik ik 2..3 kettingen per jaar.
Kun je me meer info/tips geven?
Kettingspanning is redelijk goed. De Chainglider eist een goede kettingspanning – anders hoor je rare geluiden.
Ik weet het niet hoe komt dat. Door ketting of door de zwake Nexus zilver tandwiel :roll: Dat is de officele naam van shimano niet Nickel Plated of vernikkeld. :D
miro schreef:Kun je me meer info/tips geven?
Behalve dat ik geen 40 km/u haal niet helaas.
Die ketting - ik ken niet elk type uit mijn hoofd - is dat een singlespeed-model? Mogelijk ben je daar mee mee geholpen.
Ik heb alle KMC ketting combinatie geprobeerd.
1. KMC 1RB – single speed 1/8” breed RB”rust buster” resultaat – na een winter seizoen moet ik de ketting voor en achter tandwielen wisselen. De voor en achter tanden waren uitgebarsten van de brede ketting. 1/8”
2. KMC 610 – single single speed 3/16” breed, zilver – Van mart 2015 tot gisteren. 4500Km. Van het begin met chainglider maar zomer heb ik open gereden.
3. KMC X8.93 – 8speed 3/16” breed. Mij favoriete, leef wat langer dan anderen.
4. andere merken e.g. taya
5. KMC X1 heb ik nog niet geprobeerd, maar verwacht ik geen wonder.

Smeermiddelen
1. Verschillende type olie – bij nat weer
a. Finish line ceramics wet oil.
b. 85W140 API GL5 gear oil.
2. Droog weer
a. Finish line dry lube – extreme schone ketting maar ik moet vaak smeren
b. DHZ hot was – Parafine , Tefloon en MoS2 – arbeid intensief maar werkt lang bij droge weer . Dit is mijn favoriete racefiets was. Meer info here
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... ula-36424/

3. Schoonmaak tools – alles van tandborstel tot ultrasonische cleaner.


Nog niet geëxperimenteerd met verschillende tandwielen.