door
MrGPS » wo 14 okt, 2015 11:26
Travelmaster schreef:Laten we daar bij Garmin maar even niet vanuit gaan
.
Toch wel. Als je de afleesbaarheid van bijv de oregon400 of dakota20 vergelijkt met de oregon600 of etrex touch is dat een wereld van verschil en zijn de actuele toestellen met touchscreen even goed afleesbaar in zonlicht als bijv de gpsmap60/62/64.
Nadeel van touchscreen is wel dat bediening in de regen en met handschoenen aan wat problematisch kan zijn. Maar richting Compostella zul je niet snel je handschoenen aan doen. Dat bediening in de regen lastiger gaat komt vooral doordat het toestel 'ziet' dat het door regendruppels aangeraakt wordt en daarbij de aanrakingen negeert ipv op basis van elke druppel-druk een random scherm te laten zien.
Qua smartphone:
Ook die ontwikkelingen staan niet stil en er zijn zeker prima mogelijkheden. Maar je zult ook daaraan extra geld uitgeven; voor goede bevestiging, waterdichte hoes en powerpack ga je toch ook richting de 100 euro.
Je houdt echter beperkingen qua bediening en afleesbaarheid. Daarnaast zul je wat meer moeten 'puzzelen' qua apps en routeplanning, en dat moet je leuk vinden.
Ook met een Garmin zul je een zekere leerfase door moeten, maar zeker met de nieuwe toestellen met voorgeinstalleerde kaarten is dat, ook voor de beginnende gebruiker, een stuk makkelijker geworden.
Persoonlijk zou ik voor een rit als deze zeker die extra investering doen in een 'dedicated device', als is het maar vanwege de zekerheid dat m'n telefoon het tijdens de reis probleemloos blijft doen. Zowel qua battery als qua 'ongelukjes'. Maakte zelf afgelopen zomer nog een onverwachte sliding door een regengeultje in een gravelpad bergaf. Kon zelf op de benen blijven maar moest de fiets wel even loslaten waarbij het stuur met een klap tegen de vlakte ging. Als daar mijn telefoon op had gestaan was ik tijdens het oprapen heel ongerust geweest; ditmaal, met een etrex en VIRB cam op het stuur volstrekt geen zorg.
Op
https://www.youtube.com/watch?v=C0Ab2lr4WVI staat een aardig video'tje ter illustratie daarvan; moet je niet met je smartphone proberen.
Maar nogmaals: het is een persoonlijke keuze - alleen al het experimenteren met de mogelijkheden van de smartphone kan een sport an sich zijn.
Binnen de 'dedicated' gps zou vervolgens mijn keuze uitgaan naar de Oregon600. Weliswaar niet voorgeladen met kaarten, maar die haal je gratis op via
http://www.openfietsmap.nl.
Reden dat mijn voorkeur naar de oregon uitgaat is de schermgrootte en het bedieningsgemak. Maar da's meer verwennerij; met een etrex heb je in basis dezelfde functionaliteit.