Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 8 Premium problemen - Forum Wereldfietser

Nexus 8 Premium problemen

Hallo Allen,

Excuses dat ik het Wereldfietser-forum vervuil met een alledaagse-fiets-vraag, maar ik lees hier al enige jaren met veel interesse de draadjes en heb het idee dat dit de meest betrouwbare bron van informatie is (ervaren gebruikers, vaak met technische kennis en zonder commerciële belangen).

Onlangs heb ik voor het alledaagse gebruik (incl zo nu en dan een recreatief ritje) een Gazelle gekocht met een Nexus-8-premium naaf (het gaat om de Eclipse 2015 C8 Limited Edition).

In de eerste week van gebruik bleek dat hij soms een versnelling niet goed pakte - hij bleef vaak in de 4 staan als ik naar 5 schakelde. Ik ben toen teruggegaan naar mijn dealer (volgens mij een redelijk gerenommeerde zaak; hij heeft zelfs een paar Idworxen staan). Deze vertelde mij een paar dingen waar ik mij nogal over verbaasde (zijn woorden):

-Het is in het begin mogelijk met de Nexus-8 premium naaf dat hij niet alle versnellingen goed pakt, omdat de naaf een beetje ingereden moet worden. Het advies is daarom in het begin veel te schakelen.

-Daarnaast is het beter bij de N-8-P naaf om zonder kracht zetten door te trappen tijdens het schakelen (beter dan terugtrappen/pauzeren).

Beide dingen klinken mij volledig nieuw in de oren. Mijn dealer heeft wel meteen de versnellingen opnieuw afgesteld. Daarna schakelde hij een stuk beter, en heb ik een ritje van ca. 40 km zonder schakel-problemen gereden. Nu echter, een weekje later pakte hij ineens de 6de versnelling een paar keer niet (bleef gewoon in de 5de) en ook trapte hij een paar keer flink door toen ik probeerde hem in de 6de te zetten.

Ik zou daarom graag eens willen weten of er hier mensen zijn die kunnen bevestigen dat de N-8-P naaf ingefietst moet worden, en of voor die tijd inderdaad het schakelen niet altijd vlekkeloos gaat. Of moet ik terug en om een serieuze revisie/vervanging vragen? Daarnaast ben ik benieuwd of iemand kan bevestigen dat je bij deze naaf tijdens het schakelen beter niet zou kunnen terugtrappen/pauzeren.

Sorry voor de lap tekst en alvast bedankt voor evt antwoorden.
Kort antwoord; alles wat je dealer zegt klopt.

De naar moet even ingereden worden en zoals bijna alle naafversnellingen is het beter om tijdens het schakelen de druk er af te halen.

In mijn ervaring zit een deel van de speling hem meestal eerder in de versnellingskabel. Deze staat constant onder druk en kan iets uitrekken aan het begin waardoor je doortrapt.
Ik heb zelf een paar weken geleden de kabel vervangen op een reguliere Nexus 8 en na een week of twee kon ik ineens de helft van de versnellingen niet meer gebruiken.
Wat bleek, de gele streepjes op de naar stonden ongeveer 8mm uit elkaar in de vierde versnelling.
Even met de verstelring op het handvat goed zetten en alles loopt weer soepel. :)
Hallo,
Ik heb geen ervaring met je Gazalle fiets. Ik heb erwaring met de orgininele Shimano Nexus 8 Premium naaf en shifter.

De enige die klopt is

"Daarnaast is het beter bij de N-8-P naaf om zonder kracht zetten door te trappen tijdens het schakelen (beter dan terugtrappen/pauzeren)."


First thinks first - 90% van shift problemen zijn in cable adjustment. Best doe de check jezelf
https://www.youtube.com/watch?v=Qk-FNc-NPHM

en tip draai je stuur links en rechts. Sms de mark line gaat verder bij somminge slecht ingestelde fietsen.
Ik denk dat je verlies spanning in je versnelling kabel. Advies zelf kabel instellen of ga alweer bij de dealer.

- Een originele SHimano nexus cabel moet niet ingereden worden - SHimano gebruikt een speciaal shifter cable. Htzeldfe cabel word gebruikt bij alle shimano Race en MTB groepen. Dat zou grappig zijn al dat een Tour de France race fiets moet de shifters eerst ingereden worden :P

- Puur technisch gezien SHimano nexus naaaf moet niet ingereden worden, maar soms ziet te veel vet in roller clutch mechanisme. Bij het koude weer en nieewe naaf kun je shift problemen hebben maar dit is heel zeldzaam.
Jaccow en Miro, bedankt voor jullie inzichten en tips. Misschien dat ik idd eens een keer probeer om zelf de handel bij te stellen aan de hand van het youtube filmpje, maar zelf kabels vervangen dat zit er in mijn geval echt niet in ;-)
Ik begrijp iig dat de kans zeer groot is dat de problemen iets met de kabel te maken hebben. Op zich al een opluchting dat het dus waarsch niet de naaf zelf is.
Voor alle netheid en evt toekomstige bezoekers nog maar even de conclusie.
Voor de 3de keer (alweer meer dan een half jaar geleden) teruggeweest bij de dealer. Nu was het de baas zelf. Deze stelde inderdaad vast dat het een probleem met de kabel was (dus jaccow en miro idd in de goede richting gedacht ;). Er zat "speling" in de kabel (verschoof dus). Strakker vastgezet door de fietsenmaker en het probleem was over.
Sindsdien is terugtrappen, pedalen stilhouden (of doortrappen zonder weerstand) allemaal zonder problemen mogelijk. Kan niet anders dan concluderen dat de medewerker die me eerder te woord stond er maar een mooi (maar onjuist) verhaal van probeerde te breien. Zal verder geen namen noemen ;-)