Hallo Allen,
Excuses dat ik het Wereldfietser-forum vervuil met een alledaagse-fiets-vraag, maar ik lees hier al enige jaren met veel interesse de draadjes en heb het idee dat dit de meest betrouwbare bron van informatie is (ervaren gebruikers, vaak met technische kennis en zonder commerciële belangen).
Onlangs heb ik voor het alledaagse gebruik (incl zo nu en dan een recreatief ritje) een Gazelle gekocht met een Nexus-8-premium naaf (het gaat om de Eclipse 2015 C8 Limited Edition).
In de eerste week van gebruik bleek dat hij soms een versnelling niet goed pakte - hij bleef vaak in de 4 staan als ik naar 5 schakelde. Ik ben toen teruggegaan naar mijn dealer (volgens mij een redelijk gerenommeerde zaak; hij heeft zelfs een paar Idworxen staan). Deze vertelde mij een paar dingen waar ik mij nogal over verbaasde (zijn woorden):
-Het is in het begin mogelijk met de Nexus-8 premium naaf dat hij niet alle versnellingen goed pakt, omdat de naaf een beetje ingereden moet worden. Het advies is daarom in het begin veel te schakelen.
-Daarnaast is het beter bij de N-8-P naaf om zonder kracht zetten door te trappen tijdens het schakelen (beter dan terugtrappen/pauzeren).
Beide dingen klinken mij volledig nieuw in de oren. Mijn dealer heeft wel meteen de versnellingen opnieuw afgesteld. Daarna schakelde hij een stuk beter, en heb ik een ritje van ca. 40 km zonder schakel-problemen gereden. Nu echter, een weekje later pakte hij ineens de 6de versnelling een paar keer niet (bleef gewoon in de 5de) en ook trapte hij een paar keer flink door toen ik probeerde hem in de 6de te zetten.
Ik zou daarom graag eens willen weten of er hier mensen zijn die kunnen bevestigen dat de N-8-P naaf ingefietst moet worden, en of voor die tijd inderdaad het schakelen niet altijd vlekkeloos gaat. Of moet ik terug en om een serieuze revisie/vervanging vragen? Daarnaast ben ik benieuwd of iemand kan bevestigen dat je bij deze naaf tijdens het schakelen beter niet zou kunnen terugtrappen/pauzeren.
Sorry voor de lap tekst en alvast bedankt voor evt antwoorden.
Excuses dat ik het Wereldfietser-forum vervuil met een alledaagse-fiets-vraag, maar ik lees hier al enige jaren met veel interesse de draadjes en heb het idee dat dit de meest betrouwbare bron van informatie is (ervaren gebruikers, vaak met technische kennis en zonder commerciële belangen).
Onlangs heb ik voor het alledaagse gebruik (incl zo nu en dan een recreatief ritje) een Gazelle gekocht met een Nexus-8-premium naaf (het gaat om de Eclipse 2015 C8 Limited Edition).
In de eerste week van gebruik bleek dat hij soms een versnelling niet goed pakte - hij bleef vaak in de 4 staan als ik naar 5 schakelde. Ik ben toen teruggegaan naar mijn dealer (volgens mij een redelijk gerenommeerde zaak; hij heeft zelfs een paar Idworxen staan). Deze vertelde mij een paar dingen waar ik mij nogal over verbaasde (zijn woorden):
-Het is in het begin mogelijk met de Nexus-8 premium naaf dat hij niet alle versnellingen goed pakt, omdat de naaf een beetje ingereden moet worden. Het advies is daarom in het begin veel te schakelen.
-Daarnaast is het beter bij de N-8-P naaf om zonder kracht zetten door te trappen tijdens het schakelen (beter dan terugtrappen/pauzeren).
Beide dingen klinken mij volledig nieuw in de oren. Mijn dealer heeft wel meteen de versnellingen opnieuw afgesteld. Daarna schakelde hij een stuk beter, en heb ik een ritje van ca. 40 km zonder schakel-problemen gereden. Nu echter, een weekje later pakte hij ineens de 6de versnelling een paar keer niet (bleef gewoon in de 5de) en ook trapte hij een paar keer flink door toen ik probeerde hem in de 6de te zetten.
Ik zou daarom graag eens willen weten of er hier mensen zijn die kunnen bevestigen dat de N-8-P naaf ingefietst moet worden, en of voor die tijd inderdaad het schakelen niet altijd vlekkeloos gaat. Of moet ik terug en om een serieuze revisie/vervanging vragen? Daarnaast ben ik benieuwd of iemand kan bevestigen dat je bij deze naaf tijdens het schakelen beter niet zou kunnen terugtrappen/pauzeren.
Sorry voor de lap tekst en alvast bedankt voor evt antwoorden.