Mijn huidige Exal-LX17-wielen zijn na 28 000 km over hun hoogtepunt.
De indicatiegroeven voor slijtage zijn achteraan maar 1/3 meer in vergelijking met nieuwe wielen.
Daarom begin ik stilaan uit te kijken naar een andere wielset.
Mijn fiets is een vrij lichte forensfiets met V-brakes.
Vooraan heb ik een Shimano XT naafdynamo, achteraan Shimano XT-naaf.
Achteraan een 10-versnellingsderailleur, Shimano XT.
Ik rij 10-12 000 km per jaar.
Banden : Schawlbe Marathon Racer 30 mm 28 duim.
Vraag 1 : Hoever zijn die naven versleten ? Zou het zinvol zijn om alleen andere velgen en spaken te kopen en de naven daarin te plaatsen ?
Vraag 2 : Een lokale FM stelde me het volgende voor : Rigida Andra 30 CSS-wielen (36 gaten), DT-Swiss spaken, een Son naafdynamo en achteraan een Hope naaf. Handgespaakt zou dat bij hem € 750 kosten. Volgens hem gaan deze wel een eeuwigheid mee. Heeft iemand ervaring met dit materiaal ? Is die prijs te rechtvaardigen tov Shimano XT materiaal ?
De indicatiegroeven voor slijtage zijn achteraan maar 1/3 meer in vergelijking met nieuwe wielen.
Daarom begin ik stilaan uit te kijken naar een andere wielset.
Mijn fiets is een vrij lichte forensfiets met V-brakes.
Vooraan heb ik een Shimano XT naafdynamo, achteraan Shimano XT-naaf.
Achteraan een 10-versnellingsderailleur, Shimano XT.
Ik rij 10-12 000 km per jaar.
Banden : Schawlbe Marathon Racer 30 mm 28 duim.
Vraag 1 : Hoever zijn die naven versleten ? Zou het zinvol zijn om alleen andere velgen en spaken te kopen en de naven daarin te plaatsen ?
Vraag 2 : Een lokale FM stelde me het volgende voor : Rigida Andra 30 CSS-wielen (36 gaten), DT-Swiss spaken, een Son naafdynamo en achteraan een Hope naaf. Handgespaakt zou dat bij hem € 750 kosten. Volgens hem gaan deze wel een eeuwigheid mee. Heeft iemand ervaring met dit materiaal ? Is die prijs te rechtvaardigen tov Shimano XT materiaal ?