Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn eerste fietsreis, vertrek Barcelona, 11 oktober - Forum Wereldfietser

Mijn eerste fietsreis, vertrek Barcelona, 11 oktober

Mijn dochter heeft me overgehaald een fietstocht te doen.

Ik heb dit nog nooit gedaan.
Vliegreis geboekt.
Vertrek 11 oktober vanuit Barcelona.
Richting Montpellier of verder richting Italië.
Tijd genoeg, het mag twee tot drie weken duren.
Ik leg de lat qua fietsafstand per dag niet hoog, zie wel (50 KM?).

Ze heeft me al veel tips gegeven. Vwb de route zijn we beiden niet bekend met het gebied.

Mijn belangrijkste doel is dat ik in ieder geval twee weken blijf fietsen.
Daarna aan te komen bij een vliegveld en weer naar huis te gaan.

Daarnaast is het niet mijn bedoeling om in een hotel te belanden.
Ik heb een tentje bij me en wil zelf iets koken.

Ik ben een "dagelijks" korte afstand woon-werk fietser, meer niet.
De fiets is goed maar niet duur of speciaal.
Uitrusting e.d. weet mijn dochter wel.


De vliegreis is geboekt en soms denk ik "waar begin ik aan".
Ben ik niet te laat in het seizoen?
Vind ik wel een slaapplaats?
Moet ik strak langs de kust of iets meer het binnenland aanhouden?
Word ik niet omver gereden door vrachtauto's?
De ervaren mensen hier zullen wel zeggen waar heb je't over..
Ik heb nog geen berg gezien maar ze worden al hoger...
Hallo Derk,
Wat is je vraag precies?

wat ik mij afvraag is waarom je niet gewoon in de omgeving bent gaan oefenen. Maar dat heeft misschien een goede reden.
En gaat die dochter mee?
Heb je een route?
Denk dat jouw topic nog meer vragen oproept dan je zelf al hebt.
Anja
Ik lees volop retorische vragen. Bijna een gedicht. Prima. Spring op de fiets en we horen het wel.
Leuk!
Ik ga alleen.
De reden is dat ik vind dat ik uit mijn comfortzone moet stappen.
Klinkt een beetje zweverig maar ik moet NU en Zelf iets anders doen dan wat ik normaal doe.

De overweging was om te wachten to volgend jaar.
Vind ik niet zinvol.
Heb daarom gekozen voor een gebied met een goed klimaat voor de tijd van het jaar.
Ik heb toevallig nu even de tijd, moet eind oktober terug zijn.
Had ook kunnen gaan wandelen maar met de fiets ben je toch weer sneller in een ander gebied.

Had ook voor de auto kunnen kiezen maar dat mist zijn doel.
Te comfortabel, te bekend, te makkelijk.

Wat is mijn vraag?

Misschien wil ik wel horen dat als je niet te gek doet en elke dag rustig door gaat het wel te doen is.
Ik heb geen kilometer doel. Als het een dag minder gaat dan neem ik rust.
Denk +/- 600 km te gaan rijden.

Wat me bezig houdt is of ik wel een beetje veilig langs de kust kan rijden (mbt het overige verkeer).

Misschien is er wel iemand die ook rond deze tijd deze tocht heeft gefietst.
Ik wil wel horen of ik nog op campings terecht kan.
Wordt het al koud 's nachts?
Tja, ik weet het niet. Ik heb ook nog nooit iets op een fietsforum gezet.
Het enige wat ik doe is goed voorbereiden met de fietsspullen en kleding.
Komende week nog een paar stukken fietsen. ( 3 x 40 km)
Moet nog kijken naar een fietskaart.

Heb bij aankomst onderdak in Barcelona en daarna spring ik in het diepe.
Laten we aannemen dat je een bruikbare kampeeruitrusting hebt en een fiets met voldoende licht verzet. Neem voor de zekerheid dit dus even door: http://wiki.vakantiefietser.be/images/c ... kantie.pdf
Voor de rest moet je van tevoren nadenken over een route. Gewoon met een kaart gaan fietsen is toch niet meer zo veilig. Het is leuker, rustiger en veiliger om een bestaande beschreven route te volgen. Zie hier voor een overzicht: http://europafietsers.nl/fietsroutes/ro ... t-fietsweb Maar als je goed zoekt en redelijk Frans kent is er nog veel meer. Zelf ben ik een fan van gps tracks en een simpel gps toetel als een Garmin Etrex 30. Voor campings (en of ze nog open zijn) zie: http://www.archiescampings.eu/
Voor de rest lijkt het me een leuk en voorzichtig plan. Dus veel plezier.

Sorry, de oorspronkelijk geplaatste link naar fietsroutes klopte niet.
Moeilijk te bantwoorden vragen; gegevens als leeftijd en conditie zijn hier van belang. Verder; gaan! Niet twijfelen.
Mijn voorkeur zou eerder wat meer het binnenland hebben dan de wat armoedige kust rond Sete/Montpellier. (Uitgezonderd misschien de prachtige Costa Brava en de cote Vermeille)
Gps is erg prettig maar detailkaarten kan natuurlijk ook.
In dit seizoen kan het 'vriezen of dooien'. Met een beetje geluk fijn zacht weer, met pech onweer en overstromingen.
Overnachten lijkt me geen probleem; het is geen hoogseizoen. Of er nog campings open zijn weet ik niet, maar Gites ed zijn er ook. Neem een gids mee.
Niet bang zijn. Gewoon gaan. Omdat het laat in het seizoen is zou je kunnen overwegen om naar het zuiden te rijden ipv het noorden. Richting Valencia bijvoorbeeld?
Goede dochter heb je ! Het beste advies is inderdaad: gewoon gaan en zie maar waar het schip strand. Ongetwijfeld zul je dingen tegenkomen die minder leuk zijn, maar dat gebeurt als je uit je comfortzone stapt. Waarschijnlijk zul je veel meer positiefs meemaken en merken dat deze manier van reizen veel rijker is dan met de auto.

Ik denk dat het langs de kust vrij druk is. De kuststrook is vrij smal en soms zijn er weinig wegen, die dan door al het verkeer gebruikt worden. Je kunt overwegen om de route naar Barcelone van Benjaminse te doen (maar dan omgekeerd). De beschrijving daarvan kun je via internet bestellen en GPX-bestanden kun je downloaden. Helemaal vlak is de route niet, maar hij vermijd te steile hellingen. In Frankrijk zou je vanaf Narbonne het binnenland in kunnen gaan, richting Toulouse. Dat is een vrij vlak gebied met een aantal mooie plaatsen en volgens mij interessanter dan het stuk richting Marseille. Als de wegen in Spanje te heuvelachtig voor je zijn, dan zou je nog een stukje met de trein kunnen doen.

Je schrijft niet wat voor fiets je hebt. De meeste fietsen die in Nederland worden gebruikt hebben onvoldoende lichte verzetten. Met een derailleurversnelling kun je dat oplossen door een andere cassette of een kleiner voorblad te laten zetten. Maar ook als je een naafversnelling (bv. Shimano 8 of 11) hebt is dat de moeite waard. Vaak hebben die bv. een voorblad van 45 tanden en achter van 20. Dat kun je beter laten vervangen door een 39 tands voorblad en een 22 of 23 tands achtertandwiel.
Nou, Derk wat een leuk plan. Een vriendin van mij is deze zomer naar Rome gefietst en zegt dat ze nooit meer in het gareel komt en nooit meer op een kantoor kan werken. Dus uh ... weet waar je aan begint ;-)
'k Heb verder weinig nieuws toevoegen behalve dat je even je budget voor ogen moet hebben. Heb je geld genoeg om in hotelletjes enz. te overnachten dan is het nogal makkelijk. Is je budget beperkter dan is een site voor campings waarvan ik de naam niet meer weet (een jongensnaam à la Charlie of zo) ideaal. Moet je wel wifi/tablet in de buurt hebben maar ik gok dat je wel een intelligente telefoon hebt. Je kunt dan bellen als in de buurt bent of een dag van te voren of ze open zijn. Wildkamperen kan vaak maar daar moet je zin in en durf voor hebben. Is ook wel een draadje over te vinden op het forum hoor. Aankloppen en vragen of je in de achtertuin mag is ook een optie. Je merkt het wel.
Heb je de juiste kleding niet bij je, kun je vooral in Frankrijk heel makkelijk ander spul kopen (Decathlon bijvoorbeeld). Te veel spul stuur je terug. Ben je het zat, stap je op het vliegtuig. Trein is soms wat lastig met fietsvervoer.
Affijn, veel voorpret nog gewenst en plezier onderweg. Leuk als je laat weten hoe het geweest is.

Loes
Loes van den Bergen schreef:Is je budget beperkter dan is een site voor campings waarvan ik de naam niet meer weet (een jongensnaam à la Charlie of zo) ideaal.
Archie, zie het bericht van Wim. Heel veel plezier gewenst Derk en niet te veel zorgen maken, lekker gaan fietsen! Ik zie dat je zelf wil koken, lees je zo nodig nog even in over brandstof en vliegvervoer.

Fiets ze,

Carl
Juist niet weten wat je overdag zal beleven en waar je s'avonds uitkomt is leuk!
Het dagelijkse leven bestaat al uit zoveel vaste zaken. Laat het los en merk hoeveel je daar dan van kan genieten. Wat maakt dat je je zo onzeker voelt? Vergeet niet, je fietst in Europa dus hoe desolate/eng/en wat voor mitsen en maren er maar zijn in jouw gedachtes rondspookt, kunnen er zijn?

Veel plezier!!!
Hartstikke leuk om twee weken weg te gaan. Zoals je al hebt gelezen zorg ff dat de basis redelijk op orde is, zoals bandenplak en een fietspomp en de juiste kleding. Wat je veder nodig hebt is een pinpas paspoort en een gsm . En je kunt nog prima fietsen zonder een gps. Een detailkaart is afdoende.

Heel veel plezier!!!
henk huizenga schreef: en een gsm .

Heel veel plezier!!!
Zelfs die kan je thuis laten :wink:
jasmon schreef:
henk huizenga schreef: en een gsm .

Heel veel plezier!!!
Zelfs die kan je thuis laten :wink:
Nee nee, niet het plezier thuislaten!

Carl
Poeh, ik voel hier een off topic-draad aankomen.
Effu stoppu met dat wel/niet GSM o.i.d. Dank dank dank!
Buiten je comfort-zone, is de stelling van OP. Dan is er maar één mogelijkheid: gewoon gaan. Je kan zelf heel goed bepalen waar de grenzen van die comfort-zone liggen. Kaart, GPS of bonnefooi, Hotel, camping of wild kamperen, GSM, smartphone, tablet of zonder enige elektronica, bekende routes fietsen, goed voorbereid, of gewoon met de wind mee (of tegen) beginnen en kijken waar je uitkomt.

Veel plezier, ik hoop dat je vindt waar je voor jezelf naar op zoek bent!
En vooral niet vergeten hier verslag te doen. :D
Beste mensen,

Dank voor jullie reacties tot zover.
Vele nuttige tips, de fiets komt vandaag!
Van de week nog wat spullen kopen.
Beetje oefenen.
De route weet ik nog niet precies.
Dit hangt ook veel samen met wat voor mij haalbaar is.
Een stuk van deel 2 van de route van Paul Benjaminse lijkt me wel wat.
Weet alleen niet of ik de bergen wel aan kan.

Natuurlijk zal ik - als ik terug ben - jullie op de hoogte stellen van mijn avontuur.

Groeten,

Derk
Leuk deze topic te gaan volgen.
Derk vdw uit je confortzone stappen is echt niet zweverig hoor.
Dit zouden juist veel meer mensen moeten doen. maar daar gaat het nu niet om.

Derk ik ga je volgen en hoop dat wat tips of ideeën kan gebruiken.
Goede reis.
Wim