Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stelling: Fietsverzekeringen zijn onzinnig! - Forum Wereldfietser

Stelling: Fietsverzekeringen zijn onzinnig!

Hoi,

Heeft er iemand een mening/ervaring over fietsverzekeringen? Ik ga binnenkort een nieuwe fiets kopen :D . Bij mij is nog nooit een fiets gestolen, ik heb me echter wel scheel betaald aan premies. :cry:

Vooral bij dure top fietsen (>2000 euro) is de premie dermate hoog dat je daar alleen al bijna een middenmoter fiets kunt kopen.

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen uberhaupt fietsen verzekeren (inclusief mezelf in het verleden). Ook bij goedkopere fietsen snap ik het niet: Stel je koopt een fiets van 749 euro (fiscaal fietsenplan). Dan kun je zo'n fiets verzekeren. Maar aan de andere kant als je je auto naar de APK brengt en er moeten nieuwe banden kost alles bij elkaar ook snel EUR 800, maar dat hebben mensen weer niet verzekerd?

Dus mijn stelling is dat fietsverzekeringen een beetje onzin zijn! :P

Bestaan er in het buitenland fietsverzekeringen? Volgens mij is dit typisch een Nederlands product?

Groetjes,

Jos
Nederland verzekeringsland!
Gemiddeld genomen zijn verzekeringen nadelig, want je betaalt uiteindelijk de lonen en extra uitkeringen van de verzekeringsmedewerkers en de directie daarvan erbij! (en de leuke reclamefilmpjes)
Toch zijn verzekeringen verstandig voor risico's die jij financieel niet kunt of wilt dragen in het geval dat het fout gaat, bijvoorbeeld het afbranden van je huis, de kras die je zoontje heeft gemaakt op de ferrari van de overbuurban of de repatri?ringskosten na een dubbele beenbreuk in Santa Michaela-da-Clara-Alto in de bergen van Zuid-Chili.
Voor ander deel is het alleen je eigen inschatting of je denkt meer risico te lopen dan gemiddeld. Als je met je nieuwe Koga in de zomer een kampeertocht gaat maken op campings achter de Noordzeestranden met trips naar Amsterdam en Rotterdam, dan lijkt me een tijdelijke fietsvakantieverzekering zo gek nog niet. (en een goed kabelslot uit het lijstje van de Fietsersbond.nl)
Groeten,
Leon
Toen een aantal jaren mijn redelijk nieuwe fiets, nijver bijeengespaard met studentenbaantjes, op een Tjechische camping gestolen werd, was ik toch erg blij dat ie verzekerd was en dat ik bij thuiskomst eennieuwe kreeg hoor! Wat dat betreft vind ik het spijtig dat ik tegenwoordig in Belgi? woon, waar zo'n verzekering niet bestaat. Het kost me toch een paar grijze haren extra nu ik met een onverzekerde nieuwe fiets op reis ga...

Groetjes,

Astrid

Ik vind het ook onzinnig. Ik heb het gevoel met die achterlijk hoge premies te betalen voor mensen die niet netjes met hun fiets omgaan en vooral aan die idioten die zo nodig fietsen moeten gappen.
Mijn ligger is dus niet verzekerd. Bijna nergens kan je zo'n fiets verzekeren, de fiets is te duur, er zit geen Art gekeurd slot op en dat soort redenen. Art sloten zijn soms ook bagger, onzin reden dus.

Ik zet mijn fiets overal binnen, of neem hem desnoods de supermarkt mee in. Het stoeltje is dan meteen handig om de boodschappen op te leggen.
Mensen kijken wat vreemd, maar ik ben nog nooit de winkel uitgestuurd. Scheelt ook weer het meenemen van een slot.

Op vakantie wordt het anders. Daarvoor heb ik een reisverzekering. Daar is de fiets ook extra in meeverzekerd (voor een groot deel). Natuurlijk gaat er dan ook een dik slot mee en zet ik hem vast aan een paal of hek.

Een praktijkvoorbeeld: vorige week is mijn nieuwe stadsfiets van 800 euro (via het fietsenplan van het werk aangeschaft) gestolen in Arnhem. Ik had hem verzekerd voor 4 jaar; dat kost 200 euro. Aan het slot zit zo'n mooie kabel. Ik klik die kabel vast, en vergeet glad de sleutel mee te nemen.
Omdat ik de kluit ook niet wil belazeren vertel ik bij de verzekeringsmaatschappij (ENRA) eerlijk wat er is gebeurd. Helaas, ik kan geen twee originele sleutels overhandigen en daarmee ook fluiten naar mijn geld. Als ik met fiets en al was overvallen op straat, was die fiets dan ook verzekerd geweest? Kortom, maak altijd een kopie van je sleutel en gebruik die. Er is vast wel een sleutelmaker die genummerde AXA-sleutels wil namaken. Let er bij het inleveren van de sleutels wel op dat er krassen op zitten, want anders geloven ze het niet. Ik zal mijn volgende (stads)fiets in ieder geval NIET meer verzekeren. Maar om met een dure fiets onverzekerd op reis te gaan heb ik net niet genoeg lef denk ik.

Ik ben zo blij dat ik het wel gedaan heb.
Mijn stads fiets gekocht via het fietsplan van het werk, was ik eerst niet van plan te verzekeren. Toch op het laatste moment gedaan. Kosten ? 72.
Ik was erg blij dat ik dit gedaan had, want binnen 4 uur!! was mijn fiets gejat. En dit op een parkeerterein op het werk in het noorden van het land.

4 dure fietsen gehad drie gestolen, de vierde heeft nog 3 maanden voor die afloopt.
Het loont wel als je ze aanspreekt gedwongen of niet maar gestolen zijn ze altijd.

Ik wilde ook graag weten of het verzekeren van de fiets niet met name nodig is voor het vervoer in het vliegtuig. De rest vn de tijd zal ik het als mijn bloedeigen kind verzorgen en beschermen. De premie is zo hoog dat ik twijfel of het nodig is. Ik vlieg naar vancouver, via chicago...
tips voor het goed inpakken etc. zijn natuurlijk ook welkom
dank dank

Je hebt inderdaad twee soorten verzekeringen voor de fiets. Ieder voordeel heeft zijn nadeel
1) Diefstal, eventueel uitgebreid met schade en schade aan derden. Nadelen zijn de hoge premies (vooral in fietsdiefstalgevoelige steden) en de voorschriften, zoals die regeling met het goedgekeurde slot en de twee sleuteltjes die je moet overhandigen aan de verzekering na diefstal. Verder keert de verzkering niet aan jou uit, maar aan de dealer die jou een nieuwe , vergelijkbare, fiets moet verstrekken. Je zit dus aan die dealer vast, ook al ben je daar niet tevreden over. Verder zijn er wel eens problemen over de vervangende fiets. Er zijn gevallen bekend waarbij de dealer de klant tevreden pobeerde te stellen met een goedkopere groepen op de fiets dan op het gestolen rijwiel.
Als je er voor kiest om je vakantiefiets niet te gebruiken voor dagtochtjes en boodschappen doen etc, kun je besluiten om deze verzkering niet te nemen. Je fiets moet thuis wel in een goed afgesloten ruimte staan die door de inboedelverzekeraar is erkend. Veel schuurtjes etc, vallen niet onder de inboedelverzekering.
2) Diverse reisverzekeringen bieden een extra fietsdekking. De fiets is verzekerd tegen diefstal, schade door vervoerders (luchtvaartmaatschappijen), repatriering van de fiets in geval van schade, of wanneer je zelf gerepatrieerd moet worden door ziekte, ongeval, of familie-omstandigheden etc. Zonder extra fietsdekking zit je dan met een probleem. Je wordt in de regel razendsnel naar huis vervoerd, maar voor je fiets wordt zonder fietsuitbreiding niets geregeld. Er zijn ook doorlopende reisverzekering o.a via Asian Way of Life (www.awol.nl) met extra fietsdekking. Let wel op: deze verzekering geldt niet tijdens dagtochtjes op de fiets. Er moet aantoonbaar minstens een betaalde overnachting in de meerdaagse tocht zitten. Slapen bij je Tante Mien in Zwolle geldt dus niet, maar een nachtje op de camping naast Tante Mien geldt wel. Die extra fietsdekkingen bij de reisverzekering zijn relatief goedkoop. Let er wel op dat de dagwaarde wordt uitgekeerd. Dat kan best tegenvallen.

angst en onzekerheid,

"de drijfveer" of "katalysator" achter veel marketingakties en waar al veel produkten op verkocht zijn....