door
Leon » vr 18 sep, 2015 20:12
_Peter_ schreef:De slijtage van de ketting wordt dus ook niet aan de buitenkant gemeten maar aan de binnenkant op de rollen.
Dan meet jij het maar op de binnenkant. Prima.
Maar als we toch de preciezelingen gaan uithangen: wat je met een Rohloffkaliber meet is de lengteverandering van acht schakels en twee rolletjes. Het maakt het kaliber niet uit waar de slijtage zit: als je rolletjes erg slijten en de schakels niet dan geeft hij iets aan, als het andersom is ook. Bij jou zijn het kennelijk de rollen. Of ze dat precies zo bedacht hebben bij Rohloff waag ik te betwijfelen. Met 10 cm meetlengte was het apparaat denk ik tegelijk handzaam maar toch betrouwbaar genoeg.
Wat Marten bedoelt met "De slijtage van de ketting kun je opmeten met een lineaal" is echter beslist niet het opmeten van rolletjes maar uitslutend de buitenkant van de ketting.
Ik heb dat met een lineaal wel eens geprobeerd maar het is hopeloos lastig om enige nauwkeurigheid te bereiken.
Bij "wordt langer doordat de scharnierpennen dunner en de gaten groter worden" bedoelt hij met de gaten de gaten in de schalmen, niet die in de rollen.
Bij mij worden kettingen altijd langer door gebruik; ik heb er tientallen eigenhandig (.. voetig) versleten en aan de spijker naast het tuinpoortje gehangen om de nieuwe ketting op lengte te beoordelen. Met ongeveer 110 schakels meetlengte heb je geen lineaal nodig om de verlenging te zien.