Additionally, paste this code immediately after the opening tag: combi thinsulate / dons slaapzak - Forum Wereldfietser

combi thinsulate / dons slaapzak

ik kom al een paar keer een slaapzak tegen met de combi,

onder gevuld met thinsulate
boven gevuld met dons

Kan iemand mij uitleggen waar de voordelen cq. nadelen in zitten?
Een nadeel van een geheel donsgevulde slaapzak is dat je, liggend op het dons, het dons omder je plet. Op dat moment isoleert het nauwelijks.
Of Thinsulate (®) op dat moment beter isoleert kun je je afvragen, maar als maar de helft van de slaapzak gevuld is met dons scheelt dat natuurlijk wel een boel in prijs.
De matige, slechte of zelfs afwezige van beneden compenseer je uiteraard met je matje.
Neem aan dat gewicht en volume dan weer in het nadeel zijn door minder dons gebruik?

en wat als je een zijslaper ?
> Neem aan dat gewicht en volume dan weer in het
> nadeel zijn door minder dons gebruik?
Dat ligt er aan hoeveel thinsulate ze gebruikt hebben natuurlijk.
Als ze maar één laagje gebruikt hebben zal het weinig uitmaken.
Wel moet het donzen deel - als het kous is - de hele bovenkant blijven bedekken. Het deel met thinsulate zal beslist minder isoleren dan het dons.

>en wat als je een zijslaper?
Niks? Dan slaap je op je zij?
(Ik ben zelf een zij/buik-draaislaper)
Jason, zonder iets te willen propageren, er zijn slaapzakken waarbij de isolatie aan de onderkant helemaal wordt weggelaten. In plaats daarvan wordt het matje onder in de slaapzak geschoven. (Stilstaande) lucht is de beste isolator en je matje zit er vol mee terwijl de isolatie van het samengeperst dons, thinsulate of welke fiber ook aan de onderkant van je slaapzak vrijwel nul is. Big Agnes maakt zulke slaapzakken en ook Bikefeeling heeft zoiets.
Uit ervaring weet ik dat het werkt, al is het systeem niet zo heel veel lichter dan de lichtste donzen slaapzakken. Misschien ligt dat aan de uitvoering.

Frank
Frank,

Waar jij over praat zijn de zogenaamde quilts. Die zijn mij bekend.
Cumulus b.v. heeft ze ook.
jasmon schreef:Frank,

Waar jij over praat zijn de zogenaamde quilts. Die zijn mij bekend.
Cumulus b.v. heeft ze ook.
die zijn toch weer anders, maar het komt in de buurt.
jasmon schreef:en wat als je een zijslaper [bent]?
Dan ligt het eraan of je in je slaapzak draait of met slaapzak en al welk deel van de vulling je plet.

Als je slaapt zoals ik, zit 's ochtends de slaapzak spiraalsgewijs om je heen gewonden en is het dus niet handig een zak te nemen met minder isolatie in de 'onderkant', want het kan zijn dat je daarop ligt, maar waarschijnlijker bedekt dat deel je schouder - of toch je rug maar die ligt blootgesteld aan de lucht omdat je op je buik of zij terecht bent gekomen.

Carl
Wij hebben dat slaapsysteem van Bikefeeling. Twee eenpersoonssets met alleen laken en winterslaapzak.
Bevalt ons erg goed, is compact, licht en slaapt geweldig.
Polling schreef:Wij hebben dat slaapsysteem van Bikefeeling. Twee eenpersoonssets met alleen laken en winterslaapzak.
ik neem aan dat je dan bedoeld

winterzak, onderlaken en laken katoen?
Dat is 1980 gram bij elkaar!

tot hoever gaat de winterzak qua temperatuur
jasmon schreef:Frank, Waar jij over praat zijn de zogenaamde quilts. Die zijn mij bekend. Cumulus b.v. heeft ze ook.
Ik slaap altijd met mijn slaapzak open direct op het matje, om te voorkomen dat ik net als Carl 's ochtends :lol: spiraalsgewijs ingezwachteld ben. Mijn volgende slaapzak wordt waarschijnlijk een quilt.
Bij een slaapzak met een loze onderkant waar je het matje inschuift heb je veel meer bewegende lucht en dat is dus niet zo warm. Een quilt ligt tot tegen je lijf aan.
jasmon schreef:
Polling schreef:Wij hebben dat slaapsysteem van Bikefeeling. Twee eenpersoonssets met alleen laken en winterslaapzak.
ik neem aan dat je dan bedoeld

winterzak, onderlaken en laken katoen?
Dat is 1980 gram bij elkaar!

tot hoever gaat de winterzak qua temperatuur
Ik heb geen idee. Ik slaap zonder kleding en heb het bij 3-5 graden buiten nog nooit koud gehad.
Gewicht zal wel kloppen, gezien het materiaal is daar een groot deel dons van.
Wij nemen tegenwoordig het laken niet meer mee, matje in onderzak en de winterslaapzak bij warm weer open, dat werkt prima (en scheelt ruimte en gewicht)