Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Elzas, Zwarte Woud, Bodensee - Forum Wereldfietser

Rondje Elzas, Zwarte Woud, Bodensee

Eind augustus maakten we een fietslus van ca. 750 km door de Elzas, het Zwarte Woud en langs de Bodensee. De route kan gemakkelijk ingekort worden door de omweg naar de Bodensee eruit te laten.

Het was een erg gevarieerde tocht, met als hoogtepunten het noordelijke deel van de Wijnroute in de Elzas, de bossen ten noorden van Freudenstadt (Schwarzwald Panorama route), de zuidrand van de Bodensee, het Canal de Bruche ten oosten van Molsheim (Elzas), de vele gezellige stadjes, zoals Turkenheim en Stein am Rein, het sfeertje in Vauban (Freiburg) en de vele campings met openlucht zwemwater.

Voor wie op zoek is naar een bijna kant- en klare fietscampingreis in deze regio, geef ik hier alle praktische informatie. Ik vermeld ook waar de info vandaan komt, zodat wie zelf een reis wil uitstippelen ook wel tips vindt.

De volledige gps-track vind je op RouteYou. Het klinkt misschien weinig avontuurlijk, maar persoonlijk vind ik het heel relaxed om op vakantie enkel een gps-track te moeten volgen. (Het vraagt natuurlijk wel wat voorbereiding thuis.) We gebruikten Basecamp om de route uit te stippelen, op basis van stukken tracks van bestaande routes, die we een beetje overal vonden, aangevuld met zelfgetekende stukken ertussen.

Zelf vertrokken we in Molsheim. Voor wie met de trein vertrekt, is Straatsburg wellicht de beste optie.

Kaarten hadden we via OpenMTBMap. POI's van campings vond ik bij Archie's campings. Heel handig! Vooraf had ik in Basecamp de campings geselecteerd die langs de route liggen (zo zag ik ook meteen dat er bv. over een afstand van 40 km ten zuiden Freudenstadt geen camping te vinden is).

Van Molsheim tot Cernay volgden we de Route des Vignobles. Die loopt daar samen met de EV5, de Romeo-Francigena route. Van Neuenburg am Rhein (Rijnoversteek) tot Hinterzarten volgden we de Südschwarzwald-Radweg. Daarna ging het een stukje langs de Schwarzwald Panorama-Radweg tot Waldshut, waar we inpikten op de Rheinroute (EV15, D8) tot Konstanz. Dan volgden we een stukje Bodenseeradweg tot Radolfzell en de Donauroute (D6) via Tuttlingen tot Donaueschingen, waarna we in Wolterdingen weer op de Schwarzwald Panorama-Radweg uitkwamen. Het stuk van Gompelscheuer tot Offenburg stippelden we uit met de Fietsrouteplanner van Baden-Württemberg. Het laatste stuk, van Offenburg tot Molsheim, vonden we bij Cycling in Alsace. (Het stuk langs het Canal de la Bruche maakt ook deel uit van de EV5.)

Voor verbetering vatbaar is het vooral het stuk gemaakt met de Fietsrouteplanner van Baden-Württemberg. Vele wegjes bleken absoluut niet geschikt voor een fietser met bagage. Een eenvoudig alternatief is (met een kaart op zak) de lokale fietswegwijzers van dorp tot dorp te volgen. Ook leek de track van Cycling in Alsace ons, vreemd genoeg, enkel de lelijke buurten van Straatsburg te tonen. Ook hier zijn lokale wegwijzers naar het centrum van de stad waarschijnlijk een betere optie.
Dat klinkt als een mooie tocht die niet te ver weg is en ook niet te lang.
Deze ga ik onthouden!
Dank voor de tip.
gr Anja
Hier sluit ik me bij aan.
Bedankt voor de route tip.

Jan
Ik was ook in de Elsaz Werkelijk schitterend
Wijnbouw = rijkdom !!!