LHTJoost schreef:Dus hier op Texel maar even gaan kijken. Wat schetst mijn verbazing. De een na de andere caravan.
Caravans (alleen van beperkte afmetingen en geen campers) mogen op NTKC-terreinen alleen op veldjes dichtbij de ingang staan. Op Texel vind je daarachter heel veel veldjes en duinpannen (!) waar je je tent neer kunt zetten. Daar zie je helemaal niks meer van het caravanveld.
LHTJoost schreef: Een tent. Ik hoopte tentkampeerders te vinden maar helaas.
Blijkbaar was de vakantietijd voorbij. In de zomermaanden kun je hier tientallen tentjes aantreffen, verspreid over het grote terrein. Nu had je dus helemaal geluk: een prachtig duinterrein bijna helemaal voor jezelf!
LHTJoost schreef: Op mij kwam het over als een club die aardig over de datum is. Ik weet dat het maar een indruk is van 1 terrein maar voor mij voldoende om het hierbij te laten. Wordt het toch paalkamperen denk ik.
Ik begrijp niet zo goed wat je hier 'over de datum' vindt. De term 'kampmeester' klinkt inderdaad wat oubollig, maar is tenminste niet zo'n commercieel begrip geworden als de term 'gastheer/gastvrouw'. Voor glamping, wifi en sanitair met vloerverwarming moet je inderdaad ergens anders heen. Maar dat verlang je blijkbaar niet als je wel wilt paalkamperen.
Marco Meijerink schreef:Onze ervaring is: leuk opzet maar al met al te betuttelend voor ons. Zoals in elke vereniging zijn er mensen die al jaren lid zijn en staan te springen om nieuwelingen uit te leggen hoe je moet kamperen. En, zonder arrogant te willen klinken, dat weten we wel zo'n beetje:). Natuurkampeerterreinen bevallen ons dan beter.
Brilsmurfen heb je inderdaad overal, maar op de 11 NTKC-terreinen die ik inmiddels ken, heb ik er nooit last van gehad. Alleen op onze allereerste NTKC-overnachting in 2004 wees een medekampeerster me er even op dat de afwas bij de tent gedaan moest worden. Ik was toen een NTKC-regeltje vergeten en was met de vuile vaat gewoontegetrouw op weg naar het washok. Heel subtiel zei ze er gelijk bij: "Ik snap wel dat je er even niet aan denkt, maar ik zeg het nu maar stilletjes voordat iemand anders er een probleem van gaat maken." Ik ben blij dat ze dat op deze manier deed. We waren van goede wil en bovendien naar Texel gekomen om met een werkweekend mee te doen (wat er later nooit meer van gekomen is). Was ik toen tegen een bazige bromsnor aangelopen, dan was dat waarschijnlijk ook voor mij einde NTKC geweest...
LHTJoost schreef:De gedachte de natuur te beschermen door fietsen op het terrein te verbieden heeft zijn logica volledig verloren toen caravans en auto's werden toegelaten. Ik weet niet wanneer die beslissing genomen is maar ik neem aan dat het voor de nodige commotie gezorgd heeft. Ik zie het in ieder geval als een een cruciale misser.
Nogmaals: caravans mogen alleen op een speciaal daarvoor aangewezen veld, meestal dichtbij de ingang, neergezet worden. De rest van de terreinen is exclusief voor tentkampeerders. Door een beperkt aantal caravans toe te laten (alleen met speciale toestemming, die meestal gegeven wordt aan 50-plussers die al langer dan 7 jaar lid zijn) blijft de NTKC ook aantrekkelijk voor ouderen die niet altijd meer in staat zijn om in een tent te bivakkeren. Onder hen zijn er heel wat die soms wekenlang 'kampmeester' zijn en allerlei andere klussen doen. Het enige wat van fietsers verlangd wordt, is dat ze niet rijdend naar hun tent gaan om aanrijdingen en diepe sporen op de vaak smalle paadjes te vermijden.
LHTJoost schreef: Ik weet dat het maar een indruk is van 1 terrein maar voor mij voldoende om het hierbij te laten.
Ik kan mij niet helemaal aan de indruk onttrekken dat Joost een eenmaal ingenomen standpunt niet graag opgeeft
.
snowfreakyvon schreef: Na een dag over de Veluwe gefietst te hebben in sneeuw en ijs kwam ik enigszins vermoeid aan. [...] Het merendeel van de harde kern was overigens met de caravan, - met bijbehorende diepe blubbersporen hiervan over de grasmat -.. een minderheid had een tentje in de grond geprikt. Ik was de enige fietser dat weekend.
Niet zo gek, want zo te lezen was het midden in de winter!
Corrie en ik zijn nu 11 jaar lid van de NTKC. Meestal maken we er maar 1x of 2x per jaar gebruik van, waardoor die overnachtingen voor ons (door de prijs van het lidmaatschap: € 41,50 + partner € 27 per jaar) duurder uitvallen dan kamperen bij een boer, wat we ook af en toe doen. Vanuit puur 'rendementsdenken' bezien zouden we ons beter kunnen beperken tot natuurkampeerterreinen (waar we nu zelden komen) en kampeerboeren. We steunen er echter een leuke club mee in een tijd dat eenvoudig kampeergenot steeds meer op de tocht staat (zie ook
dit draadje). Bovendien kunnen we nu tijdens hete zomerweekends zonder reserveren altijd terecht op Texel, in Limmen, Loosduinen en Goeree. Andere campings die zo dicht bij het strand liggen - ook de meeste natuurkampeerterreinen - zijn dan bomvol.