ik Texel een beetje en Vlieland wat beter (en fan van Vlieland als vakantiebestemming).
van Texel kun je met de boot oversteken naar Vlieland: vanaf de oostkant (bij de vuurtoren bij de Cocksdorp) met de boot naar de Vliehorst (de zandvlakte en militair oefenterrein op de (zuid)westkant van Vlieland). zo ben je eerst Texel overgefietst, ervaar je met je oversteek een stukje (Wadden)zee en dan de stille kant van Vlieland (waar veel eilandbezoekers nooit komen).
Van de Vliehorst kom je op de fiets niet makkelijk weer in de bewoonde wereld: ik zou eerst meegaan op de VliehorstExpress tot bijvoorbeeld het Posthuys (kun je prima eten en verpozen) en dan door de duinen of langs de waddenkant naar het dorp fietsen. halverwege de route door de duinen rechtsaf of langs de wadden fietsend even linksaf en je komt bij camping Lange Paal.
kamperen op Vlieland kan op 'Lange paal' (ten oosten van het dorp), de natuurcamping van SBB of op Stortemelk, de grote camping op de (noord)oostpunt van het eiland. (of je huurt iets van b&b in het dorp. veel info via de site van de VVV)
Vlieland heeft ook een nadeel: vanwege het prijspeil van de huisjes begint het eiland steeds decadenter te worden, vind ik. maar als fietser en campeerder merk je dat niet.
tips voor Vlieland: - fiets omhoog naar de vuurtoren (even naar je bergverzet schakelen! vanaf de waddenkant),
- wandel ook eens àchter de vuurtoren, bezoek de jachthaven (kun je ook prima eten)(en kleren wassen als je geen wasmachine hebt) en de punt van het eiland daarachter (en eet niet bij café/restaurant De Richel want da's niet goed voor je maag en je smaakpappillen).
van en naar Vlieland mag je fiets niet mee op de snelboot, wel op de gewone veerboot. ga op de gewone veerboot lekker boven op het dek zitten en spot de zeehonden op de zandbanken.
veel plezier! hoogframe