Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brainstormen over gedragsregels op het forum - Forum Wereldfietser

Brainstormen over gedragsregels op het forum

We zijn op zoek naar regels over hoe we met elkaar omgaan op dit forum.
Voor achtergrondinfo: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 20&t=25895

Basisregels Brainstormen (Bron wiki)
De volgende basisregels dienen in acht te worden genomen;
• Geen kritiek. Er dient geen kritiek op de geopperde ideeën geleverd te worden. Later in het proces worden de opgesomde ideeën bekritiseerd.
• Aandacht op kwantiteit. Het achterliggende idee van het brainstormproces is dat door zo veel mogelijk ideeën op te sommen er altijd wel een bruikbaar idee bij zit.
• Wilde ideeën zijn welkom. Wilde ideeën maken mogelijk nieuwe onverwachte toepassingen mogelijk.
• 1+1=3. Door het combineren van bestaande goede ideeën zijn mogelijk nog betere ideeën te realiseren.
Bron en meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/Brainstormen

Dus leef je uit. Vertel hoe je zelf behandeld wilt worden. Hoe gedraag je jezelf en wat verwacht je van anderen? Wat moeten de moderators volgens jou wel of juist niet doen? Wil je een positieve ervaring delen, graag! Wil je een negatieve ervaring delen, als illustratie van hoe je het niet wil, prima, maar ga niemand aanvallen, vertel vanuit jezelf, en plaats het in het moppertopic. Hier kun je vervolgens een constructief voorstel plaatsen.

Wat erg belangrijk is: Geen kritiek leveren op een eerdere bijdrage. Goed of fout bestaat niet, alles is bruikbaar, ook om te bepalen dat we iets niet willen. Eigenlijk reageer je niet op een eerdere bijdrage. Je voegt alleen iets toe. Je kunt een idee wel aanvullen met je eigen idee in het draadje. Niets is gepikt van een ander, alles is origineel.

Quote even niet maar voeg een nieuwe bijdrage toe, met het knopje "Nieuw Antwoord".
Eerste idee, om op gang te komen:

Af en toe gaat een onschuldige vraag flink off-topic, en ontaardt in een verhitte technische discussie. Voorstel: dat soort discussies beperken tot een aparte hoek van het forum. Deelnemers verplaatsen zo nodig zelf de discussie daarnaartoe.
Vooral on-topic blijven.
Ik heb hier maar 1 opmerking op: Doe wat gij niet wil dat U geschied ook een ander niet.

Als iedereen dit navolgt hebben we denk ik weinig problemen.

Kritiek moet mijns inziens kunnen mits het opbouwend is en niet bedoeld is om mensen neer te halen.
eindgebruiker schreef:Af en toe gaat een onschuldige vraag flink off-topic, en ontaardt in een verhitte technische discussie. Voorstel: dat soort discussies beperken tot een aparte hoek van het forum. Deelnemers verplaatsen zo nodig zelf de discussie daarnaartoe.
Goed idee @eindgebruiker! - zo vergroten we de content rondom de passie die we gezamenlijk delen -namelijk het fietsen- op de website. En door te focussen op onze gezamenlijke passie ipv de verschillen in opvattingen over technische zaken, kunnen we misschien de sfeer verhogen. Op de huidige website is de hoeveelheid techniek en de aandacht eromheen buiten proportioneel groot naar mijn persoonlijke smaak. Bovendien zijn het meestal dat soort draadjes waar de ontsporingen plaats vinden.

Daarom aansluitend op het idee van Gaele:

:idea: Onderwerpen die inspireren tot het fietsen, onderwerpen die onze gezamenlijke passie tonen, zouden meer aandacht moeten krijgen in het forum. Te denken valt aan fotoreportages, films, gezamenlijke activiteiten en reisverhalen. Films en foto's zou je kunnen uitlichten door ze in het beginscherm op het forum al zichtbaar te maken. - maar een oplossing voor de activiteiten/verhalen ...? Maar goed dit idee is een technische invulling voor de nieuwe website en naar ik begrijp staat het wensen pakket al vast...
Inge1 schreef:Doe wat gij niet wil dat U geschied ook een ander niet.
Akkoord.
Eric op de Fiets schreef:Vooral on-topic blijven.
eindgebruiker schreef:Af en toe gaat een onschuldige vraag flink off-topic, en ontaardt in een verhitte technische discussie.
Het off-topic gaan is een probleem wat bij het lezen van de TS ook bij mij als eerste op kwam.

Mijn voorstel hierin zou zijn om:

A - Niet goed uitgezette topics (te weinig informatie, onduidelijk doel van het topic, niet voldoen aan de gestelde regels voor verkoop topics, etc) door een moderator zo snel mogelijk te doen sluiten. Met het verzoek aan de TS om indien gewenst het topic te heropenen een bericht te sturen naar de moderator met een voorstel tot topic opbouw van degelijke kwaliteit.

B - Bij wel goed opgezette topics, off-topic berichten zo snel mogelijk te verwijderen. En een topic waarschuwing te plaatsen door een moderator. Bij negeren van een topic waarschuwing een hierop volgende persoonlijke waarschuwing te sturen. Bij meermaals deze laatste soort te hebben moet ontvangen een (tijdelijke) forumban.

Stricte naleving van A is belangrijk om B zoveel mogelijk te doen beperken. Indien een topic op zich namelijk al geen duidelijk doel heeft, is er namelijk niet te spreken van off-topic. Er is namelijk geen duidelijk topic.

Een goed voorbeeld naar mijn mening voor wat betreft een Nederlandse community waar dit goed geregeld wordt is bijv. tweakers.net.
Een heel mooi sentiment, maar ik twijfel of gedrag het probleem is.

Maar ik word bij deze lid van de vereniging, ik heb toch al veel teveel mijn mening gegeven.
loknor schreef: Maar ik word bij deze lid van de vereniging, ik heb toch al veel teveel mijn mening gegeven.
Welkom bij de club en bedankt voor je belangeloze bijdragen tot zover. De vereniging is meer dan dit forum
Eric op de Fiets schreef:Vooral on-topic blijven.
Wel kritiek. En inhoudelijke postings. En ingaan op meningen als je het daar niet mee eens bent. Niet spelen op de man. Probeer bij het onderwerp te blijven: zelf afscheiden als ten gevolge van een onderwerp de discussie een andere kant op gaat: gewoon een nieuw onderwerp starten.
Geen lange tenen. Zo weinig mogelijk ingrijpen door moderatoren. En onzin mag je van mij onzin blijven noemen. We met onderbouwing waarom, niet gewoon zomaar wat roepen.
Ik ben het met Polling eens.

Goed quoten is ook belangrijk. Vandaag was er nog iemand die zei dat iemand anders niet de waarheid sprak, maar niet aangaf waar hij precies op doelde. Het was niet hetgeen er in het vorige bericht gezegd was en er zaten alweer een aantal berichten van anderen tussen. De beschuldigde persoon had een heleboel gemeld, dus zo'n beetje alles wat hij had gezegd werd in de prullenbak gemikt. Uit de context was het voor mij niet op te maken.

Voorstel voor quoten:
* als je direct op het voorgaande bericht reageert en er staat in dat bericht maar één mededeling dan ik quoten overbodig.
* in andere gevallen quoot je het bericht met weglating van waar het niet over gaat.
* een lang bericht volledig quoten is niet toegestaan want vervuiling.
Klinkt als een werkbaar voorstel.
Nu wordt vaak de 'kritiekgever' op de vingers getikt, en gaat de aandacht daar naar uit

De 'kritiekontvanger' kan ook anders reageren:
voel je niet persoonlijk aangevallen,
spreek de ander rustig op zijn of haar gedrag aan (niet op de hele persoon)
Vraag na wat de ander bedoeld voordat je (te) heftig reageert
ga in op de inhoud en niet op de manier waarop iets gezegd wordt.
negeer als je denkt op de kast gejaagd te worden
reageer met humor (haalt vaak ook de angel er uit)

Niet altijd even makkelijk maar gelijk een goede oefenschool voor het leven ;-)
Wat dat betreft is een forum ook gewoon een afspiegeling van de maatschappij.

ga gewoon respectvol met elkaar om,
we zijn hier allemaal omdat we van fietsen houden
Geen wedstrijd ervan maken wie er het meest bijdehand is, maar inhoudelijk ingaan op vragen en opmerkingen. Geduld met elkaar hebben en vooral je gevoel voor humor en relativeringsvermogen bewaren.