Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pijn net onder de knie - Forum Wereldfietser

Pijn net onder de knie

Hallo iedereen,

Ik zou mijzelf eerst even voorstellen (wel zo netjes)
Ik ben Robin, man, 23 jaar oud en ik ben vrachtwagenchauffeur.

Sinds ongeveer een jaar ben ik serieus bezig met fietsen en lezen op dit forum,,,,,, heel veel lezen :D !

Nu probeer ik steeds meer te fietsen, maar, de laatste keer dat ik ging fietsen (een rit vanaf Rotterdam naar Baarle nassau) kreeg ik ontzettend last net onder mijn knie, dit begon niet gelijk maar eigenlijk pas toen ik tot rust kwam...
Ik vind het persoonlijk best vreemd omdat ik gemiddeld 25 km in de week hardloop, dus ik zou denken dat het met de spieren goed moet zitten...
Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?
De pijn zit dus egt onder de knie en boven mijn scheenbeen....

Alvast bedankt!
Hallo Robin,
Voordat iedereen gaat speculeren: heb je een arts/sportarts/ fysiotherapeut geraadpleegd?
En wat vindt hij/zij ervan?
Anja
Hallo Anja,

Bedankt voor de reactie/belangstelling!
Nee ik heb nog geen hulp in geschakeld, heel eerlijk gezegd hou ik daar niet zo van.
Ik snap inderdaad dat speculeren niet goed is, maar ik dacht misschien is het iets wat makkelijk te voorkomen is... En aangezien hier wel fanatieke fietsers zijn hoopte ik hier dat iemand een idee had waar het aan kan liggen...

Robin
Mocht je in de buurt zijn, kom eens binnen. Ik ken wel een paar goede oefeningen waar je baat bij zult hebben (ook al is een diagnose stellen op afstand lastig)

Groet

Eric
Knieën zijn vaak moeilijke gevallen waar veel met mis kan gaan. Het hoeft dus helemaal niets met de spieren te maken hebben. Bovendien mag hardlopen dan wel erg kniebelastend zijn, het is ook een heel andere belasting dan fietsen. (Er zijn mensen die marathons kunnen lopen zonder knieproblemen maar nauwelijks probleemloos kunnen fietsen en omgekeerd.)
Hoor ook maar eens bij ligfietsers die vaak nog meer last hebben van de knieën dan 'gewone' fietsers.

Er kan van alles aan de hand zijn, dus ook ik vind speculeren gevaarlijk. Maar een van de factoren die bij vele mensen met knieproblemen op de fiets belangrijk zijn is de correcte afstelling van het zadel t.o.v. de pedalen. Ik weet dat als mijn zadel een centimetertje te laag staat dat ik al erg snel last krijg van mijn knieën.
Nog andere factoren die bij sommige mensen een rol spelen: een te grote Q-factor, klikpedalen met een voor hen verkeerde instelling, een te lage trapcadans (dus te zwaar trappen), geen klikpedalen (m.a.w. voor sommige mensen vormen klikpedalen net de oplossen), wel klikpedalen (m.a.w. voor sommige mensen vormen klikpedalen net het probleem), foute houding van de voet, noodzaak van steunzooltjes, te koude knieën (vooral in de winter natuurlijk), ...

Maar het eerste dat ik zou proberen is spelen met de zadelafstand.

Renaat
Met de meting van http://www.competitivecyclist.com/Store ... orBike.jsp heb ik goede ervaring.

Als je uw maten hebt ingegeven komt in het resultaat hoe hoog uw zadel best staat en hoe ver de neus van het zadel achter de trapas best staat.
Dat is een goed basis instelling.

Een voldoende hoge trapfrequentie (vb. 85/95 tr/min) is ook minder belastend.
Helemaal eens met Renaat. Het aanbod van Eric is daarbij een aanrader.
Met alle respect, maar een goed fietsvakman maakt nog geen dokter/therapeut. Dus los van om wie het nu gaat, ga niet zomaar klakkeloos oefeningen doen die je verder de put in zouden kunnen helpen.

Dat gezegd hebbende, zal Eric ook wel geen al te vreemde zaken gaan aandragen;).
Wat ik in ieder geval zou doen.

1. Melden bij de huisarts (anders wordt stap 3 lastig).
2. Je krijgt hoogstwaarschijnlijk rust voorgeschreven (terecht, de medische versie van "start uw pc opnieuw op").
3. Als de klacht na een paar weken niet weggaat(kan echt een paar weken duren dus neem die tijd) me laten doorverwijzen naar een sportarts.

Eerst de huisarts, dan de sportarts, dan pas de fysiotherapeut! Een fysiotherapeut is dan wel gericht op beweging, dit is toch een specifieke sportblessure die zowel met lopen als fietsen te maken kan hebben en waarbij de behandeling (als het niet weggaat na rust) echt wel goed moet zijn afgestemd.

Betreft oefeningen, de vuistregel is dat de pijn weg moet zijn. Daar zijn uitzonderingen op, maar dat is van hieruit totaal niet in te schatten (vandaar sportarts!).
Als de pijn inmiddels weg is zal de gemiddelde huisarts weinig nuttigs meer kunnen melden. De mijne ziet me al aankomen.
In dat geval zul je toch beter iets in de richting van een oorzaak kunnen zoeken.
Ook als er wel pijn is kan de huisarts meestal verrekte weinig doen tenzij het een makkelijk te diagnosticeren beursitis is (en ook dan gaat hij rust aanraden).

Maar als je niet naar de huisarts gaat wordt doorverwijzen heel erg lastig, dus dat moet je wel degelijk doen. Bovendien, wellicht is het wel iets wat de huisarts direct kan diagnosticeren en dat kunnen wij in ieder geval niet.

Kijk dat een huisarts in deze meestal ook geen idee heeft zal ik niet ontkennen, maar om aan de hand van deze klacht zo maar wat oefeningen voor te schrijven vind ik geen goed idee.

De patient is een hardloper met pijn. Dan moet je super voorzichtig zijn met rekken/belasten. Als er wat kapot is dan maak je het alleen maar erger. Dus hoe goed bedoeld de adviezen ook zijn, direct aan het gewricht zitten (oefeningen) moeten we niet doen. We zijn geen fysioloog, en zelfs al waren we dat wel; we kennen de klacht eigenlijk niet en we hebben het gewricht niet voor onze neus.
loknor ik snap je, maar Robinw heeft nog niet gezegd of de pijn een minuutje aanhield, drie maanden of waar ergens er tussenin.
Exactly :lol:
Zou niet weten waarom je niet direct naar een fysiotherapeut zou gaan. Verwijzing van huisarts is niet meer nodig. Sportarts kan altijd nog.
LHTJoost schreef:Zou niet weten waarom je niet direct naar een fysiotherapeut zou gaan. Verwijzing van huisarts is niet meer nodig. Sportarts kan altijd nog.
Dat is waar Joost, maar als je bijv een verzekering hebt met 7x tot 12x fysio erin dan is je eerste consult al op aan de analyse en diagnose van de fysiotherapeut.
Een huisarts kan een diagnose stellen,( zn doorverwijzen naar sportarts) en dan heeft de fysio minder werk, kan je gelijk met de therapie starten.
Ik blijf het gevaarlijk vinden, het speculeren wat het kan zijn. En dan is de tip met de afstelling van de fiets nog de beste. Daar zou ik mee beginnen.
Naast fysio zijn er nog vele alternatieven (cranio sacraal, chiropractor, kinetische therapie etc etc) die ook een oplossing kunnen bieden voor het probleem en die het lichaam meer als een keten zien. De klachten van de knie kunnen het gevolg zijn van andere problemen in het lijf.
Ik hoop voor Robin dat snel duidelijk wordt waarom hij pijn in zijn knie heeft en wat er aan te doen is.
succes, Anja
Zo wat een reacties! Bedankt allemaal!

Ik ga inderdaad toch maar eens de huisarts bellen aangezien iedereen het aanraad.
De pijn die ik had begon eigenlijk pas na 4 uur van de fiets af te zijn en heeft ongeveer anderhalve dag aangehouden.
Zelf had ik ook al het idee dat het misschien de houding kan zijn of de fiets.

Zou het een klein beetje toelichten, ik heb mijn huidige fiets gekregen van mijn vader dit omdat mijn budget gewoonweg te weinig is om een "echte goede" fiets te kopen. Nou snap ik dat dit een ruim begrip is en dat dit voor iedereen anders is, maar ik weet Opzich dat ik geen super fiets heb, maar goed, zoals het gezegde luid; op een oude fiets moet je het leren!

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken en de adviezen!
Velen van jullie spreken over een bezoek aan de huisarts. Alvorens verwijzing naar een sportarts.

Echter, verwijzing is niet noodzakelijk alvorens het kunnen maken van een afspraak bij de sportarts. Je kunt ook hier, net als in het geval van fysiotherapie, zonder verwijzing terecht.
Mijn ervaring. Ook last van mijn rechterknie. Bij Sjefke Janssen/Bio Racing heb ik mij op laten meten. Tevens goede schoenen, toeclips, gekocht waarvan hij de plaatjes heeft afgesteld. Probleem opgelost.
WimB schreef:Mijn ervaring. Ook last van mijn rechterknie. Bij Sjefke Janssen/Bio Racing heb ik mij op laten meten. Tevens goede schoenen, toeclips, gekocht waarvan hij de plaatjes afgesteld. Probleem opgelost.

Oké dat zou dan inderdaad ook nog een mogelijkheid zijn, maar ik denk dat ik beter eerst maar eens een keer na de dokter kan gaan om te onderzoeken... In ieder geval bedankt!