Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jan Hoedje Haarlem - Forum Wereldfietser

Jan Hoedje Haarlem

Hallo Iedereen,

ik ben op zoek naar een tweedehands koga, en nu zie ik veel advertenties langs komen van Jan Hoedje in Haarlem. Is iemand bekend met deze persoon? Hij heeft namelijk geen winkel of iets dergelijks maar blijkbaar opereert hij uit zn garage. Nu is het ding dat hij dus ontzettend lage prijzen hanteert ( naar mijn idee), bv Koga world traveller voor +/- 800 euro. Heeft er iemand ervaring met deze man of zou ik mn tijd verdoen ( haarlem is niet dichtbij).

Bedankt alvast!

Robertmc
Goed kijken naar leeftijd en conditie van de fiets. Dan kan je pas zeggen of de prijs laag is.
Krijg je garantie? ook belangrijk lijkt mij.
Ik zie zijn advertenties voorbij komen maar geen ervaring met hem.
Er zijn vast mensen die ervaring hebben.
Anja
Website al gecheckt?

http://www.janhoedje-haarlem.nl/
De website geeft nog niet zoveel antwoorden op de vragen van de TS.
Benieuwd naar ervaringsdeskundigen onder ons.
Ik heb géén persoonlijke ervaring, maar kom 'm wel veel (héél veel!) tegen op Marktplaats. Zo laag vind ik z'n prijzen niet, maar dat geldt voor de meeste handelaren, en trouwens ook voor veel particuliere verkopers: die lijken vooral te denken, "als er maar Koga opstaat, kun je de hoofdprijs vragen." Met een beetje beter zoeken en wat handigheid kun je voor véél minder geld prima fietsen scoren.
door al die handelaren heb je als particulier bijna geen kans meer om een goedkope goede fiets op marktplaats te krijgen.

Go-cycle - Cycle international - Jan Hoedje
En noem ze maar op.
Deze zitten als aasgieren op marktplaats en kopen alle leuke fietsen op.
En vragen er daarna echt mega veel geld voor.

Jan Hoedje geeft trouwens omruil garantie. En soms ook geld terug garantie.
maar ik zelf heb geen ervaring met hem. Dus weet niet in hoeverre dat echt is
M276 schreef:door al die handelaren heb je als particulier bijna geen kans meer om een goedkope goede fiets op marktplaats te krijgen.

Go-cycle - Cycle international - Jan Hoedje
En noem ze maar op.
Deze zitten als aasgieren op marktplaats en kopen alle leuke fietsen op.
En vragen er daarna echt mega veel geld voor.

Tja, welkom op de vrije markt. Beetje flauw om dergelijke handelaren als aasgieren weg te zetten. Als er werkelijk handel zit in fietsen op marktplaats, dan staat het je vrij om zelf ook een dergelijk handel op te zetten, toch? Of stel je voor dat 'handelaren' worden geweerd? Wie bepaalt/controleert dat? Ik zou zeggen, zolang de handel bonafide is, leven en laten leven.
Alien schreef:Zo laag vind ik z'n prijzen niet, maar dat geldt voor de meeste handelaren, en trouwens ook voor veel particuliere verkopers: die lijken vooral te denken, "als er maar Koga opstaat, kun je de hoofdprijs vragen."
Dat lijkt Koga zelf ook te denken, en met succes.
Ik zeg niet dat ze niet mogen handelen.
Maar het maakt het lastiger voor iemand anders om een leuke fiets te scoren voor een leuke prijs. Dat is wat ik probeer te zeggen.

Wat ik wel vind is dat ze erg veel geld vragen voor een fiets. En omdat ze onder het mom van fietsenzaak die prijzen ook nog krijgen terwijl de fietsen soms echt niet zo heel goed van kwaliteit meer zijn.
Kwestie van vraag en aanbod, ben ik bang. Zolang mensen die prijzen betalen (zalig zijn de onwetenden), zullen de handelaren die prijzen niet verlagen. Voor de liefhebber is dat niet leuk, maar tevens een uitdaging om toch dat éne pareltje te vinden.
Handig om te weten: Koga vakantiefietsen (Traveller / Randonneur) met een zilveren bagagedrager (merk SL van aluminium) zijn van voor 2003, als je 800 euro gaat betalen voor een fiets van 13 jaar of ouder ben je niet goed snik.

Edit: heb het over een Koga Traveller of Randonneur van 13 jaar of ouder, natuurlijk wordt soms in uitzonderlijke gevallen een fiets juist meer waard als deze ouder wordt.
Het leuke van dat soort boude absolutismen is, dat ze met een enkel tegenvoorbeeld onderuit te halen zijn:

Afbeelding
Mijn ervaring is dat als je Marktplats goed bijhoudt er nog steeds koopjes te halen zijn. Maar als alles afgegraasd wordt door zulke handelaars blijft er helaas minder over. Mijn andere ervaring is dat zulke Koga's ook vaak te vinden zijn bij dealers in de chiquere wijken. De oude en vaak weinig gebruikte Koga is dan ingeruild en vervangen door een nieuwe met vering of zelfs een Ebike. Zulke fietsen willen nog wel eens goedkoper zijn dan bij handelaren, en beter opgeknapt.
Het leuke van Koga's is dat ze niet echt slecht zijn maar behalve door echte fietsers ook gekocht worden door mensen die een luxe fiets willen omdat ze bijvoorbeeld te horen gekregen hebben dat ze meer moeten bewegen. Dat komt er dan toch niet van. Als het dan jaren later een Ebike moet worden, is er die mooie weinig gebruikte Koga als inruilobject. Zelf heb ik zo een tijdje terug voor 50 euro een nauwelijks gebruikte Koga stadsfiets uit 1988 gekocht. Die was ingeruild, en de lokale fietsenmaker (die weet wat ik mooi vind) vertelde dat zo'n slanke stalen fiets zonder vering onverkoopbaar is voor hem. Hij had hem dus ook niet opgeknapt, en ik heb er dus wel wat aan moeten doen (de voorband was nog eerste montage...), maar het is een fijne lichte snelle stadsfiets geworden die er ook nog eens heel klassiek chique uitziet.
Wim
Zuiz schreef:Handig om te weten: ... als je 800 euro gaat betalen voor een fiets van 13 jaar of ouder ben je niet goed snik.
Dat maakt ieder voor zich wel uit. Een fiets is emotie, geen pakje boter.
Zo postmodern subjectivistisch hoeft je toch niet te zijn? De discussie ging over de vraag of je waar voor je geld krijgt. Dan is versleten versleten, en oud oud. Een goede markt heeft wel transparantie nodig (Pareto).
Wim
Dat hoeft niet nee, maar een dergelijke bewering vraagt er wel een beetje om :lol: . En Zuiz gaat helemaal niet in op slijtage of iets dergelijks, slechts op leeftijd. Da's best transparant.
De vraag is natuurlijk wel in hoeverre een fiets op zich veroudert. Als de slijtageonderdelen regelmatig worden vervangen en de fiets algemeen goed is onderhouden, is er niet veel mis met een fiets van 15 jaar oud (of ouder). En dan is de waarde mede bepaald door de gemonteerde onderdelen (die niet altijd net zo oud zijn als de fiets).
Een opmerking:
als je 800 euro gaat betalen voor een fiets van 13 jaar of ouder ben je niet goed snik
is me dan ook veel te kort door de bocht.
Het valt me bij vrijwel alle marktplaats fietsadvertenties op dat er nooit een bouwjaar bij vermeldt staat, iets wat wel degelijk relevant is voor de dagwaarde.
Ook een prachtige zelden gebruikte fiets van een goed merk is nu eenmaal weinig meer waard op een bepaalde leeftijd.
Als een fiets al te oud is wordt het lastig met de compatibiliteit van onderdelen. Dan wordt onderhoud lastig en ombouw duur, en weinig zinvol. De praktische grens is volgens mij bij 8 speed. Dat wil nog wel. Voor ouder spul moet je al snel goed weten wat je doet. Of het moet een oude Rene Herse of Alex Singer etc zijn natuurlijk. Dan heb je het over antiek in plaats van tweedehands.