Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Griekenland per fiets? Hoe doe je dit? - Forum Wereldfietser

Griekenland per fiets? Hoe doe je dit?

Hallo allemaal,

Stel wij komen per vliegtuig aan in Thessaloniki (Ryanair) rond 19.00 uur 's avonds zal dit worden vermoed ik.
Camping voor de nacht zal ik opzoeken.
Maar, wat ga je daarna doen op de fiets? Ik heb geen idee.
Heeft iemand ervaring met Griekenland en dan vertrekkend vanuit het noorden?
Om daar ook weer vandaan terug te vliegen naar Düsseldorf-Weeze.
Dank voor enig antwoord.
Als je om 19:00 aankomt. zou ik voor de eerste (en de laatste) nacht een hotel uitzoeken, dan kan je daar gelijk je verpakkingsmateriaal opslaan. Verder gaat het als in ieder ander land: je maakt aan de hand van kaarten en online routeplanners een mooie route. Als je iedere nacht op een camping wilt kamperen, dan zal de beschikbaarheid van campings wellicht je route bepalen. De Wereldfietsers hebben een paar jaar geleden vanuit Corfu een tocht door het noordwesten van Griekenland gemaakt, dat was een erg mooie tocht. Hoe het in het noordoosten is weet ik niet, maar is vast ook mooi, wellicht langs de kust wat toeristischer en duurder en in het binnenland leeg en erg betaalbaar. Ook in de binnenlanden barst het van de terrasjes, winkels zijn wat zeldzamer.
Geen opmerking over het noorden van Griekenland, maar een generieke. We zijn net terug vanuit Griekenland, waar we als slot van onze vakantie van Patras naar Athene zijn gefietst. Ons viel op hoe gemakkelijk je als fietser in Griekenland mee kunt bewegen in het overige verkeer. Grieken zijn heel flexibel en maken er geen probleem van als je als fietser aan het verkeer deelneemt, ook op de wat grotere wegen. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Misschien kun je dat ook meenemen in het plannen van je route.

Veel plezier!

Alfred
a. Hotel bij aankomst om verpakkingsmateriaal uit te zoeken: snap ik niet.
Bij terugkomst ook niet helemaal: Ryanair is mij wel bekend hoe dit moet: fietshoes van de fietsvantiewinkel is voldoende. 1 uur rekenen voor de voorbereiding: dus 3 uur eerder op vliegveld.
b. Fietsrouteplanner die ik heb gevonden: ik kan er niet mee uit de voeten, wil niet.
Misschien kun je een link geven voor de juiste fietsrouteplanner.
c. Hoe kom je aan algemene info over Griekenland? Ik weet niets van Gr. ,behalve de Olympus, dat je die toch ook gezien moet hebben, e.d. daar op Peleponesos.
d. Hoe met de trein naar Athene? Weten jullie, iemand, daar iets van te vertellen?
Een fietshoes is hoogstwaarschijnlijk niet genoeg voor Ryanair. Ik zou zeker een doos nemen om problemen te vermijden.
Wat bedoel je met c) "algemene info"? Er zijn toch zat reisgidsen te koop en fietsverslagen op internet te vinden? Een beetje jezelf informeren om te kijken wat je leuk vindt kan geen kwaad...
c: Google? :roll:

Sorry voor de rollende oogjes. Het komt echter op mij over alsof je je informatie hier in hapklare brokken toegeschoven wilt krijgen. Waar heb je zelf al gezocht?
Travelmaster schreef:c: Google? :roll:

Sorry voor de rollende oogjes. Het komt echter op mij over alsof je je informatie hier in hapklare brokken toegeschoven wilt krijgen. Waar heb je zelf al gezocht?
+1

Heb je bijvoorbeeld al op de landenwiki gekeken?
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... informatie
Er is geen camping in een straal van circa 30 a 40 km van Thessaloniki.
Ik kom er juist vandaan. Neem een hotel in Thessaloniki voor circa 25 euro.
Bovendien, als je om 19.00 uur aankomt zit je om 20.00 uur pas op de fiets en dan wordt het al donker.

Verder is het gewoon een kwestie van een kaart van Griekenland kopen en gaan fietsen waar het je leuk lijkt.
Gecorrigeerd: verpakkingsmateriaal opslaan. Let op: formeel eist Ryanair een fietsdoos. Route van Thessaloniki langs Olympus - Metsovo - Delhi naar Athene met pogramma: http://ridewithgps.com/routes/9921312: lekker veel klimmen!
willem.m schreef:
Travelmaster schreef:c: Google? :roll:

Sorry voor de rollende oogjes. Het komt echter op mij over alsof je je informatie hier in hapklare brokken toegeschoven wilt krijgen. Waar heb je zelf al gezocht?
+1

Heb je bijvoorbeeld al op de landenwiki gekeken?
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... informatie
+1 en er is ook nog een onvolprezen zoekfunctie, Ik ben er zelf 2 keer wezen fietsen en heb hier de nodige informatie al achtergelaten.
jitske hibma schreef:Hallo allemaal,

Stel wij komen per vliegtuig aan in Thessaloniki (Ryanair) rond 19.00 uur 's avonds zal dit worden vermoed ik.
Camping voor de nacht zal ik opzoeken.
Maar, wat ga je daarna doen op de fiets? Ik heb geen idee.
Heeft iemand ervaring met Griekenland en dan vertrekkend vanuit het noorden?
Om daar ook weer vandaan terug te vliegen naar Düsseldorf-Weeze.
Dank voor enig antwoord.
Overweging wijziging in vervoer naar Griekenland toe: fietstransport met vliegtuig kost tegenwoordig 60 euro! Treinkaartje Nederland: 20 euro. (incl. fiets).
En dat 2 keer. Ticket met bagage ongeveer 100-120 en dat 2 keer. Totaal: 360 euro.
Een boottocht vanaf Venezië kost 77 enkele reis p.p. Trein naar München: met Schönes Wochende Ticket/Quer Durchs Land 50 euro (met fietskaart incl.) naar München, trein naar Venezie 60-80 euro. Trein in Nederland: 20 euro(incl. fietskaart) (herinner ik mij slechts, nu kan ik het juiste bedrag niet vinden in het woud van websites), totaal 440 euro p.p: even snel bekeken: toch nog duurder als met vliegtuig. Boot: de versnaperingen aan boord niet meegeteld.
peter de rijk schreef:Een fietshoes is hoogstwaarschijnlijk niet genoeg voor Ryanair. Ik zou zeker een doos nemen om problemen te vermijden.
Wat bedoel je met c) "algemene info"? Er zijn toch zat reisgidsen te koop en fietsverslagen op internet te vinden? Een beetje jezelf informeren om te kijken wat je leuk vindt kan geen kwaad...
Je moet ergens beginnen: maar waar? Dank je.
Bert van Sprang schreef:Gecorrigeerd: verpakkingsmateriaal opslaan. Let op: formeel eist Ryanair een fietsdoos. Route van Thessaloniki langs Olympus - Metsovo - Delhi naar Athene met pogramma: http://ridewithgps.com/routes/9921312: lekker veel klimmen!
Dat met de fietsdoos is dus veranderd: ik ging 2 keer met een fietshoes op het vliegtuig, meer dan 5 jaar geleden alweer.
Peter Rodenburg schreef:Er is geen camping in een straal van circa 30 a 40 km van Thessaloniki.
Ik kom er juist vandaan. Neem een hotel in Thessaloniki voor circa 25 euro.
Bovendien, als je om 19.00 uur aankomt zit je om 20.00 uur pas op de fiets en dan wordt het al donker.

Verder is het gewoon een kwestie van een kaart van Griekenland kopen en gaan fietsen waar het je leuk lijkt.
Het is niet mijn methode, maar in dit geval blijft mij niet zo veel over: gaandeweg een baan maken. :shock:
Travelmaster schreef:c: Google? :roll:

Sorry voor de rollende oogjes. Het komt echter op mij over alsof je je informatie hier in hapklare brokken toegeschoven wilt krijgen. Waar heb je zelf al gezocht?
Weet niet waar te beginnen...
Bert van Sprang schreef:Gecorrigeerd: verpakkingsmateriaal opslaan. Let op: formeel eist Ryanair een fietsdoos. Route van Thessaloniki langs Olympus - Metsovo - Delhi naar Athene met pogramma: http://ridewithgps.com/routes/9921312: lekker veel klimmen!
Dank, dank. Fietsdoos: lastig element.
jitske hibma schreef:Overweging wijziging in vervoer naar Griekenland toe: fietstransport met vliegtuig kost tegenwoordig 60 euro! Treinkaartje Nederland: 20 euro. (incl. fiets).
En dat 2 keer. Ticket met bagage ongeveer 100-120 en dat 2 keer. Totaal: 360 euro.
Een boottocht vanaf Venezië kost 77 enkele reis p.p. Trein naar München: met Schönes Wochende Ticket/Quer Durchs Land 50 euro (met fietskaart incl.) naar München, trein naar Venezie 60-80 euro. Trein in Nederland: 20 euro(incl. fietskaart) (herinner ik mij slechts, nu kan ik het juiste bedrag niet vinden in het woud van websites), totaal 440 euro p.p: even snel bekeken: toch nog duurder als met vliegtuig. Boot: de versnaperingen aan boord niet meegeteld.
Waarom allemaal losse regio-treinkaartjes kopen? Er gaat een CNL-nachttrein naar München, en dan een dagtrein naar Venetië. Vraag eens bij de treinreiswinkel wat dat kost.
jitske hibma schreef:
Travelmaster schreef:c: Google? :roll:

Sorry voor de rollende oogjes. Het komt echter op mij over alsof je je informatie hier in hapklare brokken toegeschoven wilt krijgen. Waar heb je zelf al gezocht?
Weet niet waar te beginnen...
Beste Jitske,
Een paar jaar geleden heb ik ook gefietst in Griekenland, maar in een ander deel: Patras en toen via de Ionische eilanden en de Peleponesos een rondje gemaakt...

Paar tips voor je:
Bertus Legebeke heeft fietsroutes over de Griekse eilanden inclusief de Peleponnesos geschreven. Geeft goede informatie (zijn soms nog wel te krijgen in reisboekhandels of misschien kan je ze via een forummer overnemen). En kijk ook eens bij de Duitse fietsboekjes. En tot slot gewoon een reisgids om te bedenken wat je wilt gaan zien...

Koop nu al een kaart van het gebied dat je gaat fietsen. Op de kaart zie je ook de drukke autoroutes. Hoewel Griekse automobilisten goed rekening met je houden zou ik drukke routes vermijden. NB schrik niet van het toeteren, dit is ter aanmoediging.

Kamperen heb ik niet gedaan. Ten eerste omdat overnachten in Griekenland makkelijk en goedkoop is - een kamer vind je al voor zo'n 20 euro. Ook in Patras vind je makkelijk een hotel. En ten tweede omdat campings in Griekenland niet zo dikbezaaid zijn als bv in Frankrijk. Bovendien vaak gericht op campers ipv tentjes. Hou in elk geval rekening met stevige haringen vanwege de rotsige of stenen ondergrond. Wildkamperen schijnt overigens vrij makkelijk te zijn.

Hou met dagafstanden rekening met warmte, flinke klimmen en dat het vroeger donker is dan hier! Ik had geen geweldige conditie en heb de eerste twee weken maar zo'n 40-50 km per dag gefietst.

Griekse bussen nemen fietsen mee in de bagageruimte - soms wel een beetje gezeur omdat er altijd veel bagage is. Op treinen kan je fiets ook mee, maar die rjjden vaak maar een of twee keer per dag:

Het leuke van fietsen in Griekenland is dat je overal makkelijk iets te eten en te drinken vind, overal wel iets te zien is en alom de zee natuurlijk (als je daar van houdt).

Tot slot ik ben met trein (Munchen, Venetie) en boot naar Patras gereisd - heen en terugreis duren zo wel lang (ruim vier dagen voor Amsterdam-Patras). Maar geen gedoe met fietsverpakking en ik vond het leuk onderdeel van mijn vakantie.

Veel plezier!