Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke van deze 2 batterijopladers voor DSLR camera - Forum Wereldfietser

Welke van deze 2 batterijopladers voor DSLR camera

Ik ben aan het zoeken gegaan voor een universele batterij oplader en kwam bij de Hahnel uit. De Hahnel Unipal Plus of de Hahnel Unipal Extra waarbij de laatste een kleine interne powerpack heeft. Ik heb zo een soort oplader nodig ivm mijn DSLR accu (Olympus E330 - modelaccu; PS-BLM1) ). Als deze vol is laad hij 1x een dslr batterij op.

Nu wil ik onderweg de oplader kunnen opladen via een powerpack welke geen idee. Heb hier totaal geen verstand van. Ik heb een son naaf dus opladen terwijl ik fiets is ook mogelijk (bush&muller E-werk + batterypack?). Naast de dslr accu wil ook de telefoon Samsung S4 + gps Etrex 30 af en toe kunnen voorzien van "eten" en op de langere termijn ook vast een tablet of zo iets.

Wie heeft er verstand van dit soort zaken en kan mij hierbij advies geven.
Zelf heb ik de Jupio LUC0060 (Universal fast charger). Zonder powerbank, en het doet wat het moet doen. Wat uiterlijk betreft lijken ze op elkaar. Reden van de aanschaf was het verminderen van het aantal laders en dus het gewicht wat je meesleept.
Hoe lang het duurt voor je met fietsen een powerbank of batterypack hebt opgeladen weet ik niet.
Peter - dank voor ga ik ook naar kijken. De hahnel van mijn fotozaak doorgekregen. En ja ik vind de combi DSLR accu, AA of AAA ook erg fijn scheelt ene hoop laders.

Maar eh, hoe laad je de jouwe op? Of heb je dagelijks toegang tot het elektriciteitsnet?
Inge,

Ik denk (mijn mening) dat je niet iets universeels moet zoeken. Daardoor is het net niet goed genoeg voor alles. Je kunt beter optimale oplossingen per deelprobleem zoeken. Nu heb ik (denk ik) niet de optimale oplossing, maar dit is hoe ik het doe:

Voor mijn camera (Canon Eos) heb ik twee accupacks mee en de oplader. Met één pack doe ik zeker twee weken. Als ik gelegenheid heb dan laad ik die op. Dat is bv als we in een B&B zitten, zicht hebben op het oplaadpunt (meestal toiletgebouw) of ik vraag receptie/buren. Ik maak ongeveer 1500 foto's in 4 weken.

Mijn GPS gebruikt 2 AA batterijen. Daar doe ik 2-3 dagen mee. Ik heb 6 batterijen en een oplader mee. Bij elke gelegenheid laad ik de lege batterijen op. Dat doe ik in meestal in het toiletgebouw, al dan niet in het zicht. Mijn redenatie is, dat als deze gestolen wordt (nog nooit gebeurd) dan koop ik wel niet oplaadbare batterijen.

De telefoon (smartphone) heb ik het grootste deel uit of in een 'lage stand'. Dan doe ik er zeker 5 dagen mee. Deze laad ik op net als de batterijlader. Maar ik heb ook een kleine powerbank mee. Daarmee kan ik de telefoon drie keer opladen.

De powerbank laad ik bij elke gelegenheid op, net als de batterijen en met dezelfde filosofie. Als hij weg is, jammer maar helaas.

Ik heb ook een MP3 speler mee. Die hoef ik in 4 weken maar één keer op te laden. En als hij leeg is, dan is het niet erg. Meestal doe ik dit als we in een B&B zitten.

Dan heb ik tenslotte nog een IPad mee. Als ik zuinig doe (lees: lage beeldschermintensiteit) dan kan ik er 3-5 dagen mee toe. Ik schrijf elke dag verslag en bekijk mijn foto's. Deze laad ik alleen onder toezicht op, dus in het zicht of receptie of buren.

Aanname hierbij is wel dat we regelmatig op campings zitten en in Europa fietsen. Als ik in Verweggistan vaak wild zou kamperen, dan zou ik voor een naafdynamo en een bufferaccu gaan.

Ik heb dus de fotolader mee, de batterijenlader en een gecombineerde lader IPad/telefoon/MP3 speler.

Nogmaals, ik zeg niet dat dit de beste manier is. Dit is de manier waarop ik alles in 4 weken 'levend' kan houden.
Hans - dank voor deze kijk op het oplaadprobleem.

Voor de camera heb ik ook 2 accu's en ja daar doe je lang mee. Ik zou het alleen handig vinden om deze ook in geval van nood aan een powerpack te kunnen hangen. En dus is een usb aansluiting op de oplader gewenst. Maar ik kan natuurlijk ook gewoon uitproberen zoals jij het beschrijft aangezien het komend jaar en de jaren erna toch UK of Frankrijk is/ wordt. Zou voor nu ook financieel wat gunstiger zijn.

Voor de GPS heb ik nog geen oplader (batterijen natuurlijk) maar er zitten er bij mij ook 2 in. Dus die zou ik dan toch mogen mogen kopen. Komt de Hahnel bijvoorbeeld weer inzicht.

De telefoon gebruik ik ook erg weinig en neem aan dat je met lage stand de vliegtuigstand bedoeld? Alleen mijn telefoon onbewaakt in het toiletgebouw achterlaten zou ik niet zo goed aandurven. Dus dat zou voor mij dan laden via de powerbank worden. Aan wat mag ik denken qua powerbank sterkte. Ik heb echt totaal geen idee.

Mp3 speler neem ik vermoedelijk niet mee. Kleine compacte radio ben ik nog over in dubio.

Tablet/ laptop heb ik nog niet maar wil ik sowieso ergens in de nabije toekomst aanschaffen en ja die zou ik ook nooit zonder toezicht opladen.
Omdat ik toch al een naafdynamo heb dacht ik er aan om hier een bufferaccu aan te hangen.

Iets wat ik ook met interesse volg is de Kraftwerk https://www.kickstarter.com/projects/ez ... ower-plant - als hij doet wat men beweerd dan zou dit de ideale powerbank zijn, denk ik. Maar goed komt pas rondom Feb 2016.
Inge1 schreef: Maar eh, hoe laad je de jouwe op? Of heb je dagelijks toegang tot het elektriciteitsnet?
Op de meeste campings is er altijd wel iemand die een beetje stroom overheeft, als je het lief vraagt. Zonder camping wordt het kiezen tussen wat je belangrijk vindt. Overigens data uitzetten op je telefoon zorgde bij mij al bij een verviervoudiging van de gebruikstijd.
Voor de camera heb ik 2 accu's en dat is meestal genoeg voor 2 à 3 weken.
Voor wat betreft batterijen ben ik erg tevreden over Eneloops met bijbehorende snellader. Ik koop deze meestal bij Conrad.

Telefoon zet ik niet in de vliegtuigstand, dan kun je hem net zo goed uitzetten. Maar ik zet wel wifi en blauwtand uit.

Dure spullen laad ik alleen op in het toiletgebouw als ik er zicht op heb.

Powerbanks worden steeds goedkoper met meer capaciteit. Ik zou gewoon naar een geschikte aanbieding kijken met voldoende vermogen. Ibood e.d. Hebben nog wel eens van deze aanbiedingen.
Data heb ik niet op de telefoon - maar wie weet schaf ik voor die tijd een Aldi prepaid abonnement aan - nadeel tijdelijk een ander telefoonnummer. Of eens uitzoeken of er ook een tijdelijk data abonnement bij Simpel kan worden afgesloten. Hier min Nederland heb ik geen wifi nodig.

Eneloops batterijen heb ik.

Maar eh wat bedoel je met "blauwtand?

Ga ik ibood in de gaten houden - vanaf welke capaciteit moet ik aan denken?
Inge1 schreef:Maar eh wat bedoel je met "blauwtand?

Ga ik ibood in de gaten houden - vanaf welke capaciteit moet ik aan denken?
Blauwtand = Bluetooth

Ik zou toch minimaal voor 2000 gaan. Maar heel veel verstand heb ik daar niet van, er zijn er vast die daar meer van weten.
2000 is een beetje weinig :-)

kijk eens naar de Xtrom 15000

en voor eneloop oplaadbare batterijen bij sk.Nkon

als thuislader voor eneloops gebruik ik de Maha Powerex MH-C9000 lader


voor onderweg Panasonic Eneloop BQ-CC16 snellader + 4 AA Eneloop

bedenk wel dat batterijen met een snellader opladen de levensduur van batterijen verkorten.
Hans - Dat is makkelijk bluetooth doe ik niet aan. je ziet Engels begrijp maar Nederlands.... :wink:

Jasmon - De Eneloops + thuisoplader heb ik. Ga ik kijken naar de powerbank + snellader die je noemt.
Nog even een andere kijk op de zaak: ik heb afgelopen vakantie heel veel gehad aan mijn WakaWaka Power Plus, een powerbank (en zaklamp, maar dat terzijde) op zonne-energie. Genoeg om de camera van mijn Samsung NX300m volledig op te laden (een systeemcamera die beduidend meer energie verbruikt dan een DSLR). Ook mijn telefoon kon ik ermee opladen, en de e-readers ook. Gewoon altijd buiten zetten of bovenop je tassen binden, en laden gaat vanzelf. Je kunt 'm trouwens ook aan het lichtnet hangen om 'm op te laden.

Aanradertje dus, en te verkrijgen op: https://nl.waka-waka.com/store/catalogu ... -power_23/

Ik heb dus geen stopcontact nodig gehad - maar ik had een erg zonnige vakantie. Maar het is een prettig idee niet van het lichtnet afhankelijk te hoeven zijn. Voor de Garmin: zelfde systematiek als Hans, maar ik had iets van 12 batterijen (met lage zelfontlading, Eneloop) bij me, een geen batterijlader. Dat was een gokje maar pakte prima uit.
Travelmaster schreef:Nog even een andere kijk op de zaak: ik heb afgelopen vakantie heel veel gehad aan mijn WakaWaka Power Plus, een powerbank (en Aanradertje dus, en te verkrijgen op: https://nl.waka-waka.com/store/catalogu ... -power_23/
En hier een ander geluid.

ik heb mindere ervaringen (of een slecht exmplaar).
Bij mij laadt deze nauwelijk tot niet op de zonnecellen. zelfs niet met langduringe en vervloedige zonuren die we deze zomer hebben gehad.
laden op lichtnet geeft geen problemen.
Ook zonde. Mijne doet dat namelijk ook prima. Off-topic, heb je ze er al over benaderd? Misschien heb je namelijk een maandagmorgenmodel.
Mijn ervaring lijkt op die van Hans. Maar een paar dingen anders. Ik heb wel originele opladers voor mijn camera's, wat duurder, maar door een slechte ervaring met een vreemd merk hou ik me hier bij. Verder heb ik toch zo'n blauwe campeerstekker bij me en een klein verloopsnoertje. Als ik op een camping kom neem ik een keer per zoveel dagen stroom er bij. Voor die paar euro geen gezeur. Laad dan rustig in mijn tentje de powerbank op, de tablet, GSM, MP3 speler etc. Op de andere dagen geen stroom nodig of bij wild camperen geen stroom mogelijkheid. En als ik een keer ergens koffie drink, laad ik meestal de powerbank wel even bij. Ik heb de powerbank ook wel eens een nacht in de wasgelegenheid lagen liggen, niks gebeurd, maar ik ben er zelf dan onrustig door.
Ik heb trouwens de genoemde powerbank 12000 voor 39 euro gekocht, destijds aanbieding bij ANWB. ff zoeken levert op.
Ik heb een 4 x usb- stekker van Mr Handsfree. Dat scheelt alvast een paar opladers. Met een powerbank van 12000 mAh en een CEE-verloopstekker voor de campingpaal heb ik voldoende mogelijkheden om bij te laden. Mijn telefoon is tegelijk gps-apparaat en mp3-speler, verder hebben we nog een sony RX100 compactcamera en twee tablets. Als alles opgeladen is, kan ik een dag of vier vooruit zonder stopcontact. Dat is in de dagelijkse fietstochtpraktijk ruim voldoende.
Travelmaster - WakaWaka Power Plus vind ik een mooi idee heb je inderdaad geen elektriciteit nodig maar veel zon in de UK vermoedelijk niet. Vandaar dat die voor mij nu afvalt. Tegen de tijd dat ik naar Australië (jaartje of tig) ga dan wil ik alles op zonne-energie kunnen opladen. Vandaar dat ik de Kraftwerk heel erg aantrekkelijk vind - opladen met aansteker gas en je kunt een tijdje vooruit. Eigenlijk een soort van WakaWaka Power Plus maar dan net effe anders.
12 batterijen mee nemen wil ik als het enigszins kan voorkomen - zou 4 erg mooi vinden. 1 set opladen en de andere in de GPS.

Wimbas - klinkt ook als een handig plan. Maar hoe lang is dan je verloopsnoertje? Mijn ervaring op campings is dat caravans bij elektriciteitsaansluitingen staan en er op tent-velden geen zijn. Voor mij zou de blauwe stekker gewoon een UK stekker zijn.

Net even snel gegoogled op ANWB en Powerbank en kom dan eigenlijk alleen deze tegen: Xtorm powerbank XB102 http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/xtor ... xb102.html voor leden 74,95. Kan ik dus beter nog even voor verder zoeken. Of voor de Kraftwerk gaan - blijft me aantrekken.
Inge1 schreef:Travelmaster - WakaWaka Power Plus vind ik een mooi idee heb je inderdaad geen elektriciteit nodig maar veel zon in de UK vermoedelijk niet. Vandaar dat die voor mij nu afvalt. Tegen de tijd dat ik naar Australië (jaartje of tig) ga dan wil ik alles op zonne-energie kunnen opladen. Vandaar dat ik de Kraftwerk heel erg aantrekkelijk vind - opladen met aansteker gas en je kunt een tijdje vooruit. Eigenlijk een soort van WakaWaka Power Plus maar dan net effe anders.
12 batterijen mee nemen wil ik als het enigszins kan voorkomen - zou 4 erg mooi vinden. 1 set opladen en de andere in de GPS.
Twaalf was ook overdreven hoor, volgens mij heb ik er zeker 4 niet gebruikt. Maar als jij je WakaWaka elke dag in een waterdicht hoesje bovenop je tassen/rol legt, denk ik dat je met het daglicht in het VK echt wel een eind komt hoor. Ik heb 'm bij thuiskomst in de vensterbank geplaatst (binnen, niet ideaal), en hij was vrij snel weer vol. Maar je moet dan geen verbruikers hebben die binnen een dag moeten worden opgeladen.

Voor in Australië: http://nl.waka-waka.com/nieuws/2014/10/wakawaka-base/. Zou er elk moment moeten zijn.
Inge1 schreef: Net even snel gegoogled op ANWB en Powerbank en kom dan eigenlijk alleen deze tegen: Xtorm powerbank XB102 http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/xtor ... xb102.html voor leden 74,95. Kan ik dus beter nog even voor verder zoeken. Of voor de Kraftwerk gaan - blijft me aantrekken.

bij Coolblue in de aanbieding
jasmon schreef:2000 is een beetje weinig :-)
Klopt, ik zie nu thuis dat hij 'maar' 5000 is. Daar kan ik drie keer de telefoon mee opladen en ongeveer eenderde iPad.

@Peter: die USB stekker met vier poorten ziet er goed uit. Werkt die met een IPad? En werkt hij ook als je meerdere dingen tegelijk wilt opladen? Ik heb ooit zoiets met twee poorten gekocht, maar als ik de iPad op de ene zet, dan doet hij op de andere niets meer.