VRAAG: Als Rohloff naven zo fantastisch zijn (wat ik opmaak uit de reviews), waarom maakt niemand (Shimano) dan ook naven zoals zij dat doen?
Misschien omdat het niet zo simpel is. Bovendien is zo'n naaf toch wel erg prijzig, daarom denk ik dat het grote publiek niet op die naaf van Shimano zit te wachten.
En daarna duizenden kilometers lang lekker trappen zonder schroefjes voor het afstellen, zonder doortrappen, zonder kettingen die in spaken terecht kunnen komen door een verkeerde afstelling van de derailleur.
Overdrijven is ook een vak hé? Ik rij toch al een aantal kilometertjes met derailleurs rond, maar nog nooit heb ik last gehad van een derailleur die in de spaken kwam, doortrappen of beroerd schakelen. Af en toe een beetje onderhoud doet wonderen. En afstellen van derailleurs is ook uitermate simpel, als je weet hoe dat moet. En ja, dat onderhoud is meer werk dan bij de Rohloff. Maar ook die is niet onderhoudsvrij.
Zo is de ketting nog steeds onbeschermd en zal dus relatief vaak gesmeerd moeten worden, al is het minder vaak dan bij een derailleur systeem. Ook slijt die ketting nog steeds, en het tandwieltje daarmee ook. Tuurlijk, wel minder en daarom ook goedkoper onderhoud, maar dat mag ook wel voor die aanschafprijs.
Verder hebben derailleurs nog altijd een beter rendement, mits schoon.
Dus, zo'n naaf blijft duur en voor de gemiddelde fietser is het gewoon die prijs niet waard. De gemiddelde fiets kost 'maar' Eur 700,- (waarschijnlijk zelfs minder). Daar heb je net een Rohloff voor, moet je de fiets er nog bij kopen. Bovendien zijn de voordelen voor de gemiddelde fietser ook niet erg groot. Die fietsen ook geen duizenden kilometers. En voor een stadsbarrel zijn 7 versnellingen ook meer dan genoeg. Bovendien zit daar een kettingkastje bij, zodat de ketting bijna geen aandacht behoeft, nog minder als bij de Rohloff.
De markt is gewoon te klein voor Shimano.
Voor een echte wereldfietser is de Rohloff natuurlijk wel geschikt. Scheelt je onderhoud en het rendement is dan niet zo heel boeiend. Maar voor bijna alle andere fietsers is het gewoon te duur, net zoals bijvoorbeeld een ligfiets dat is.