Additionally, paste this code immediately after the opening tag: International fietsticket in automaat - Forum Wereldfietser

International fietsticket in automaat

Misschien al oud nieuws, dan mijn excuuses, maar het viel me gisteren op dat de automaat nu ook treinkaartjes naar Belgie verkoopt. Onder Internationale kaartjes -> Belgie en dan staat ie in het lijstje.
Ik heb net even gechat met de NS of dat kaartje ook in Duitsland geldig was, want het kaartje dat ik vorig jaar kocht om naar Keulen te gaan met regionale treinen was ook 12 euro, dus dat lijkt op elkaar...maar men zei dat het alleen een kaartje voor Belgie was, en dat Duitse internationale treinkaartjes niet binnenkort in de automaat komen.

Ik vindt het wat vreemd dat internationale kaartjes kennelijk maar beperkt internationaal zijn...maar de wegen van de NS zijn nu eenmaal wonderbaar. (Ik heb nog duidelijk gezegd dat ik niet vroeg naar reserveren op Duitse IC treinen, voor het geval dat ze me niet snapte...)

Dus ik ben best blij dat ik buiten lokettijden nu ook met fiets en al op de trein naar Belgie kan springen, maar jammer dat ze Duitsland er niet gewoon bij regelen!
Maar misschien heeft Bert hier nog wel wat info over, de gemiddelde NS service medewerker vind ik vrij vaak teleurstellend qua kennis.
Je kunt uit de NS-automaten fietskaartjes halen voor Belgie, Luxemburg en één Frans station: Rijsel.
Deze kaartjes kosten 12 Euro per enkele reis. Een retour kost 24 Euro.
Deze kaartjes zijn geldig naar de aangegeven station in de automaat. Je moet een station selecteren.
Je kunt uit deze automaten geen kaartje alleen maar terug halen. Bijvoorbeeld: je fietst van Antwerpen naar Luik. Je kunt in Nederland een fietskaartje uit de automaat halen naar Antwerpen, maar van Luik terug kan niet via de NS-automaat. Overigens kost een fietskaartje dat je in Belgie koopt naar Nederland 9 Euro.
Duitsland zit niet in de NS-automaten, door de verschillende tarieven in Duitsland en het verplicht reserveren in IC-treinen.
Er zitten wel een paar Duitse stations in de NS-automaten voor gewone kaartjes, maar deze zijn duur, omdat je via de NS-automaat geen aantrekkelijke Duitse kortingen kunt boeken.
Op de grensstations Enschede, Venlo en Heerlen staan DB-automaten voor fietskaartjes met regionale Duitse treinen die vanaf deze stations vertrekken.
DB automaten op grensstations is een begin...het was me al opgevallen dat kaartjes naar Duitsland knetter duur zijn in de automaat van de NS, als er geen enkele korting op zit snap ik waarom ja!
Dank je voor de toelichting Bert.
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat voor gebruikers van het OV de grenzen in Europa, zelf in de Benelux zo absurd belangrijk zijn.

Treinkaartje voor de fiets om heel België door te rijden (tot meer dan 200 km): 5 euro
Treinkaartje voor fiets om heel Nederland door te rijden:6 euro (als ik me niet vergis)
Treinkaartje voor de fiets om van Essen tot Roosendaal te reizen (minder dan 10 km) gekocht in België: 9 euro
Treinkaartje voor de fiets om van Roosendaal tot Essen te reizen (minder dan 10 km) gekocht in Nederland: 12 euro

Er mag altijd iemand mij proberen uit te leggen wat de logica is achter die bedragen. (En die Essen-Roosendaal is natuurlijk maar een voorbeeld, dus het argument 'dan fiets je die afstand toch' vind ik ook niet overtuigend.)

Renaat
Revanho schreef:Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat voor gebruikers van het OV de grenzen in Europa, zelf in de Benelux zo absurd belangrijk zijn.

Treinkaartje voor de fiets om heel België door te rijden (tot meer dan 200 km): 5 euro
Treinkaartje voor fiets om heel Nederland door te rijden:6 euro (als ik me niet vergis)
Treinkaartje voor de fiets om van Essen tot Roosendaal te reizen (minder dan 10 km) gekocht in België: 9 euro
Treinkaartje voor de fiets om van Roosendaal tot Essen te reizen (minder dan 10 km) gekocht in Nederland: 12 euro

Er mag altijd iemand mij proberen uit te leggen wat de logica is achter die bedragen. (En die Essen-Roosendaal is natuurlijk maar een voorbeeld, dus het argument 'dan fiets je die afstand toch' vind ik ook niet overtuigend.)

Renaat
Helaas Renaat,

Ook al merk je het op de fiets nauwelijks, maar grenzen zijn nog altijd grenzen. Verschillende railbeheerders en verschillende vervoerders. Bij de grens houdt het tarief van de vervoerder op en begint het tarief van de andere vervoerder opnieuw te tellen.
Kijk eens naar de posttarieven: een brief van Roosendaal naar Essen kost evenveel, als een brief van Roosendaal naar Australie.

Een fietskaartje van Amsterdam naar Wenen (1200 km) kost hier 12 Euro. Net zoveel als een fietskaartje van Roosendaal naar Essen.
Dan doen ze het bij DB toch beter, http://www.bahn.de/p/view/buchung/mobil ... icket_LZ01

Ook voor Nederlanders en Belgen te gebruiken zolang je een creditcard hebt. Je hebt iig geval geen automaat nodig en kan tot kort voor vertrek een kaartje kopen, ook in het thuisland.

Overigens heb ik hier persoonlijk geen ervaring mee.