Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor koken op grote hoogte met Omnifuel - Forum Wereldfietser

Tips voor koken op grote hoogte met Omnifuel

Hoi,

Over een paar weken gaan we fietsen in Laddakh. Ik heb een Primus Omnifuel. Vanwege de hoogte (overnachten tussen 2800-4700m) en de kwaliteit van de brandstof vroeg ik mij af of ik nog ergens rekening mee moet houden.

Bijvoorbeeld:
- Heb ik t.o.v. 'zeeniveau' meer brandstof nodig?
- Heb ik speciale brandstof nodig om voor te verwarmen?
- Kun je in Leh (daar vliegen we naar toe) goede brandstof krijgen?
- ...
Ja, je verbruikt op hoogte meer brandstof(hoeveel meer heb ik nooit bijgehouden, maar het is aanzienlijk). Andere brandstof om voor te verwarmen is niet nodig, maar alchohol zou kunnen als je je brander schoon wil houden (andere discussie).
Let vooral ook op het eten dat je meeneemt. Wij hebben in Chili eens 3 dagen lang halfgare rijst moeten eten omdat op hoogte het water niet warm genoeg wordt om (bijvoorbeeld) rijst gaar te krijgen. Krijg nog honger als ik eraan denk :x
Ha ha, ik ben wat gaan rondneuzen en het duurt 2 tot soms wel 3x zo lang om iets gaar te krijgen vergeleken met zeeniveau. Dat wordt dus meer brandstof meezeulen. En simpel koken: elke dag aardappelpuree, joepie :shock:
Ja, aardappelpuree, maar ook noodles, couscous(of iets soortgelijks), snelkookpast (2/3 min op zeeniveau) gaat prima. Beetje afhankelijk van wat er te krijgen is.