Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rolweerstand rohloff - Forum Wereldfietser

rolweerstand rohloff

Mss kaart ik hier al een eerder behandeld onderwerp aan maar here we go .
Ik rijd al vele jaren met een destijds tweedehands aangekochte cannondale badboy met Rohloffnaaf / kettingaandrijving.
Ik vind dat de fiets nooit echt fijn "gebold" heeft en daarmee bedoel ik dat de interne rolweerstand van de naaf te groot is ten opzichte van een derailleur.
Als ik mij niet vergis geeft Rohloff een 3 procent grotere weerstand aan op toz van derailleur, bij mij ligt het denk ik boven de 5 procent !
Het is voor de rest een prachtige techniek en de naaf schakelt overigens perfect maar het systeem kan mij hierdoor niet langer bekoren.
Zijn er nog gebruikers die hetzelfde probleem hebben gehad en vandaar van deze naaf zijn afgestapt ?
Heb er zelf geen ervaring mee, met een Rohloff, maar deze klacht heb ik tijdens zoekwerk op internet vaker voorbij zien komen, temidden van de bekende halleluja-verhalen over de naaf.
Het maakt dat ik wel twee keer denk voordat ik de prijs van een redelijk goede fiets in een naaf ga stoppen...
Ik vraag me tegelijkertijd af of dat echt daadwerkelijk aan de naaf te wijten is. Hoe wordt die extra weerstand bepaald? Kan het niet zijn dat factoren als bandenspanning e.d. een grotere rol spelen? Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor.
Zie eerder topic :
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=17808

Ook bij dit topic was voornamelijk de bandenkeuze het discussie punt
Ga ook weer terug naar derailleur, Sram 9. Ik vind de herrie van een Rohloff niet prettig, went nooit en heb al 2 lekke naven gehad.
Daarnaast vind ik 't de meerprijs niet waard dus terug naar de basis! Ziet er mooier uit ook, zeker i.c.m. een slank stalen frame.
jumbo schreef:Zie eerder topic :
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=17808

Ook bij dit topic was voornamelijk de bandenkeuze het discussie punt
Nee, het ligt niet aan de bandenkeuze want de rolweerstand is ook goed voelbaar wanneer ik de crank draai bij opgetilde fiets.
De crank zelf draait overigens soepel bij gedemonteerde ketting dus daar zit de weerstand ook niet en er zijn ook geen slepende remmen :-)
Het zit hem echt in de naaf zelf, nu heb ik geen ervaring met andere rohloff naven
dus ik weet niet of het probleem eigen is aan het ontwerp of dat het aan mijn naaf zelf ligt ...
thierry v schreef:Nee, het ligt niet aan de bandenkeuze want de rolweerstand is ook goed voelbaar wanneer ik de crank draai bij opgetilde fiets.
Dat je een weerstand voelt, wil nog niet zeggen dat die weerstand zo groot is dat het uitmaakt.

Even schatten en rekenen:
De kracht van de weerstand zou je kunnen bepalen door een touwtje met een bekend gewicht aan de trapper te hangen als die horizontaal naar voren staat.
Stel het gewicht is 200 g. Dat is een kracht van 2 N.
Stel je trapt met 75 omw/min wat zo'n beetje standaard is.
Stel je hebt crancks van 170 mm lang, ook standaard.
De omtrek is dan 1,06 m.
Je traps met 75 omw/min, dat is 1,2 omw/s
De omtreksnelheid van je voet is dan 1,06 x 1,25 = 1,32 m/s
Ge zombineerd met de kracht is het op te brengen vermogen dan 2 x 1,32 = 2,64 W.
Dat is niet niets maar ook niet iets waar je conclusies uit kunt trekken.
Ave Gone schreef:
thierry v schreef:Nee, het ligt niet aan de bandenkeuze want de rolweerstand is ook goed voelbaar wanneer ik de crank draai bij opgetilde fiets.
Dat je een weerstand voelt, wil nog niet zeggen dat die weerstand zo groot is dat het uitmaakt.

Even schatten en rekenen:
De kracht van de weerstand zou je kunnen bepalen door een touwtje met een bekend gewicht aan de trapper te hangen als die horizontaal naar voren staat.
Stel het gewicht is 200 g. Dat is een kracht van 2 N.
Stel je trapt met 75 omw/min wat zo'n beetje standaard is.
Stel je hebt crancks van 170 mm lang, ook standaard.
De omtrek is dan 1,06 m.
Je traps met 75 omw/min, dat is 1,2 omw/s
De omtreksnelheid van je voet is dan 1,06 x 1,25 = 1,32 m/s
Ge zombineerd met de kracht is het op te brengen vermogen dan 2 x 1,32 = 2,64 W.
Dat is niet niets maar ook niet iets waar je conclusies uit kunt trekken.
Ik heb met de fiets net de helft van de great divide gefietst, ongeveer 2500 km.
Als ik na een dag fietsen van ongeveer 100 km even wisselde met de derailleur fiets van mijn compagnon voelde ik onmiddellijk het verschil in rolweerstand, het maakt dus wel degelijk een groot verschil !
En nee het lag ook niet aan het gewicht/bepakking want het verschil was ook merkbaar met onbepakte fietsen.
Het is door het maken van deze reis dat mijn enthousiasme voor Rohloff een beetje gekeldert is .
Je zou verwachten dat met zo'n merkbaar verschil er iets aan zou lopen. Werd je naaf ook warm?
Travelmaster schreef:Je zou verwachten dat met zo'n merkbaar verschil er iets aan zou lopen. Werd je naaf ook warm?
Heb ik nog niet aan gevoeld zal ik vanavond eens doen, fiets er straks mee naar huis van mijn werk ..
Ik houd het hier op de hoogte !
Bij versnellingsnaven varieert de weerstand naargelang de versnelling waarin je fietst en nog eens naargelang het vermogen. Je kunt dit nalezen in een artikelop de site van Fahrradzukunft. De kunst is om de verhoudingen zo te kiezen dat je meest in de versnellingen kunt rijden met de laagste weerstand.
thierry v schreef:Als ik na een dag fietsen van ongeveer 100 km even wisselde met de derailleur fiets van mijn compagnon voelde ik onmiddellijk het verschil in rolweerstand, het maakt dus wel degelijk een groot verschil !
Voor die conclusie moeten de fietsen verder wel identiek zijn, zoals ook eerder opgemerkt.

(ik fiets zelf ook niet met een rohloffnaaf overigens)
Een Rohoff-naaf loopt zeker iets zwaarder. Voor de een is dat een probleem, voor de ander wordt dat voldoende gecompenseerd door de andere voordelen.
Het is net als het geluid in de 7e versnelling, het soms wat lastiger schakelen tussen de 7 en 8 en de olielekkage die soms kan optreden (maar wat geen enkel probleem is, zij het dat je broek en je tapijt vies worden)

Maar wat krijg je er meer fietsplezier voor terug! Je kan bergop makkelijk terugschakelen, je kan -met een riem- je kettingolie thuislaten en je loopt nooit meer te pielen met een ketting.
Maar heb je het geld er niet voor, of voor over; neem dan vooral een derailleursysteem. Ook daarmee kun je de hele wereld rondfietsen.

Afbeelding
3 tot 5% meer weerstand tov een derailleur...

Waar heb je het in vredesnaam over? Dat zijn toch absolute peanuts in vergelijking met wat je verder nog allemaal tegenkomt aan weerstand tijdens het fietsen? Een zuchtje tegenwind, een helling van een half procentje, een extra bidon water of een volle tube tandpasta in je fietstassen hebben volgens mij aanzienlijk meer invloed...
En vergeet niet je benen te scheren :D
Ave Gone schreef:
thierry v schreef:Als ik na een dag fietsen van ongeveer 100 km even wisselde met de derailleur fiets van mijn compagnon voelde ik onmiddellijk het verschil in rolweerstand, het maakt dus wel degelijk een groot verschil !
Voor die conclusie moeten de fietsen verder wel identiek zijn, zoals ook eerder opgemerkt.

(ik fiets zelf ook niet met een rohloffnaaf overigens)
Het waren idd twee totaal verschillende fietsen ( o.a 28 inch wielen tegen 26 inch voor de rohloff ) maar mijn compagnon zijn derailleur fiets kost maar de helft bij nieuw aankoop, dan is het wel sneu dat deze ook nog is een stuk beter blijkt te rijden.
Duurder is dus niet altijd beter.
wimmo17 schreef:3 tot 5% meer weerstand tov een derailleur...

Waar heb je het in vredesnaam over? Dat zijn toch absolute peanuts in vergelijking met wat je verder nog allemaal tegenkomt aan weerstand tijdens het fietsen? Een zuchtje tegenwind, een helling van een half procentje, een extra bidon water of een volle tube tandpasta in je fietstassen hebben volgens mij aanzienlijk meer invloed...
En vergeet niet je benen te scheren :D
3 tot 5 procent meer rolweerstand peanuts op een rit van 2500 km gedurende bijna een maand ???
Ik denk dat velen het hier toch niet mee eens zullen zijn :shock:

De naaf wordt overigens totaal niet warm wat ik overigens ook niet verwachtte ...
Ik denk dat ik met de fiets is ga binnenspringen bij een gespecialiseerde fietszaak maar als blijkt dat het gewoon aan het concept van de naaf ligt dan zal mijn volgende fietsvakantie ( met wel een beetje spijt in het hart ) met een derailleur fiets worden .
Het gaat hem ook niet om die procenten natuurlijk; dit gaat om gevoel. Als TS het gevoel heeft dat de fiets minder goed rolt dan is dat zo, ook al gaat het om 3-5% verlies.
Een derailleur is gewoon een eenvoudiger en directer systeem, vooropgesteld dat het niet vol modder zit en dat de ketting een beetje recht loopt en gesmeerd is.
Als ik me niet vergis is de Rohloff ooit bedacht juist voor MTB's? Dus wanneer blubber een belangrijke hinder is?
Veel vakantiefietsers rijden voornamelijk op asfalt...(TS trouwens niet begreep ik)
Met een derailleur moet je helling af overigens wel mee blijven trappen, anders remt het systeem ook behoorlijk af.
De meeste weerstand zit bij mensen tussen hun oren.
En dat valt niet te repareren.