door
Wim » wo 08 jun, 2005 08:41
Ik weet niet precies wat je met 'trekken' bedoelt, maar kan me er vanuit mijn ervaring met een zware tweewielkar wel iets bij voorstellen. Als ik daarmee over bijvoorbeeld een verkeersdrempel rijd trekt het ook ineens flink naar achteren op het moment dat ik de kar over die drempel moet trekken. Dat is natuurlijk normaal; je kar moet ineens een steile klim maken, en daarvoor is veel energie nodig. Die moet jij dan ineens leveren. Dat valt op, omdat je fiets zelf niets meemaakt, en je dus niet de sensatie krijgt van een fiets die zelf vertraagt omdat je een hobbel neemt. Fietsen met een kar betekent dan ook altijd een wat wisselende kracht naar achteren. Daar merk je niet zoveel van als je zoals ik die kar achter een tandem hebt hangen, maar wel meer als het een zware kar achter een solo fiets is.
Misschien dat een groter en dikker wiel iets uitmaakt, maar heel veel zal het niet zijn. Voor weinig geld kun je dat uit proberen door er een Schwalbe Big Apple op te zetten (nu ook leverbaar in de maat 50-305). De kar zal er allicht wat rustiger door liggen (en misschien ook minder slijten), en de rolweerstand blijft laag. Als je bang bent dat een Big Apple de strijd niet overleeft kun je voor zwaarder gebruik ook een Maraton 47-305 kiezen. Zelf heb ik alleen ervaring met tweewielers, en dan zijn lichte banden stevig genoeg: in negen jaar nog nooit een buitenband versleten (behalve door verdroging), en slechts een keer een lekke band.
Wim