Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spiritus onderweg bijvullen - Forum Wereldfietser

Spiritus onderweg bijvullen

Beste wereldfietsers,

Korte vraag: hoe vullen jullie je voorraad Spiritus onderweg aan als je niet de hele tijd een volle liter mee wil sjouwen? In de winkels onderweg kun je toch alleen 1-liter flessen vinden?

Toelichting: het elegante betrouwbare systeem van Trangia trekt mij erg aan. Het enige waar ik dus over twijfel is als ik op (langere) fietsvakantie ga of ga hiken, lijkt het me niet fijn om gebonden te zijn aan 1 liter refills.

Wat dat betreft lijkt me een multifuel brander weer makkelijker: dan loop je gewoon naar het tankstation, vul je je flesje (van 35 cl of 50 cl) en betaal je voor de benodigde hoeveelheid.
Tja, je vult je 35 of 50 cc flesje en je laat de rest staan, gooit het weg of schenkt het aan een dankbare passant, wat kost nou spiritus?
Kosten is wat mij betreft een klein deel van het plaatje. Ik vind het meer zonde. Misschien dat je er een enkele keer iemand anders blij mee kan maken... Maar de helft weggooien ben ik niet zo van.

Ik vroeg me af hoe gebruikers van alcoholbranders (Trangia) hiermee omgaan.
timmeh schreef:
Wat dat betreft lijkt me een multifuel brander weer makkelijker: dan loop je gewoon naar het tankstation, vul je je flesje (van 35 cl of 50 cl) en betaal je voor de benodigde hoeveelheid.
Over welke brandstof heb je het hier? Als je benzine wilt tanken in West-Europa is de minimale afname al snel 5 liter, een halve liter snappen de moderne pompen niet, en de pomphouder is er ook niet echt blij mee. In Oost-Europa is dat gelukkig wel anders, maar ook hier rukt de moderne tijd op. Misschien is het beter te weten hoeveel je per dag gebruikt en dan de hoeveelheid die je schat nodig te hebben met die van 1 of 2 dagen te vergroten. Overigens is die liter aan het eind van de tocht geen liter meer. en zeul je minder mee, hoeveel dat met spiritus is weet ik niet.
_Peter_ schreef:
timmeh schreef:
Over welke brandstof heb je het hier? Als je benzine wilt tanken in West-Europa is de minimale afname al snel 5 liter, een halve liter snappen de moderne pompen niet, en de pomphouder is er ook niet echt blij mee. In Oost-Europa is dat gelukkig wel anders, maar ook hier rukt de moderne tijd op. Misschien is het beter te weten hoeveel je per dag gebruikt en dan de hoeveelheid die je schat nodig te hebben met die van 1 of 2 dagen te vergroten. Overigens is die liter aan het eind van de tocht geen liter meer. en zeul je minder mee, hoeveel dat met spiritus is weet ik niet.
Ik had het hier over benzine ja. Van veel mensen heb ik begrepen dat dit toch meestal geen probleem is. Soms moet je het wellicht even snel voordat ze merken dat je er zonder auto iets aan het vullen bent en ze naar buiten kunnen komen om te zeggen dat het niet mag ofso.
Klein beetje alcohol weggooien lijkt me minder bezwaarlijk dan autobrandstof stoken.
Ik heb het meezeulen van de brandstof voor mijn Trangia nooit als een zwaarwegend probleem ervaren. Ook niet tijdens mijn lange wandeltochten met een rugzak. Hoort nu eenmaal bij dat systeem... Neem je toch gewoon iets minder van iets anders mee (eten, water, kleding, tent...)?
_Peter_ schreef:Als je benzine wilt tanken in West-Europa is de minimale afname al snel 5 liter, een halve liter snappen de moderne pompen niet, .
Heb je dat daadwerkelijk al meegemaakt? Ik nog niet.
Spiritus is ook verkrijgbaar in 500 ML :D http://www.sidscampstore.nl/brandspiritus-500ml
Ik neem een Trangia brandstoffles mee in een extra bidonhouder. Met een volle fles heb ik de afgelopen vakantie (4 weken) gedaan. Maar ik moet eerlijk zeggen dat we ongeveer de helft van de dagen niet zelf gekookt hebben. Ik gebruik trouwens bio-ethanol 100%, voorraadje van 6 liter via internet gekocht. Brandt heter en is gemakkelijker aan te steken dan spiritus (80%?)
timmeh schreef:hoe vullen jullie je voorraad Spiritus onderweg aan als je niet de hele tijd een volle liter mee wil sjouwen? In de winkels onderweg kun je toch alleen 1-liter flessen vinden?
Je sjouwt niet de hele tijd een volle liter mee, alleen de eerste dag. De tweede dag 900ml, 3e dag 800ml etc (ik doe als theeleut ongeveer 10 dagen met een liter).

Ik heb een Trangia fles van een liter in een bidon onder m'n frame hangen. Zit op die manier niet in de weg; let wel even op of je genoeg ruimte hebt, ik heb 1mm speling met het spatbord voor :)

In Noorwegen was rødsprit inderdaad alleen te krijgen in 1-liter flessen (en alléén bij benzinepompen). In GB daarentegen ben ik "meths" alleen tegengekomen in flesjes van 350 en 500ml (hardware stores, benzine pompen).
_Peter_ schreef:
Als je benzine wilt tanken in West-Europa is de minimale afname al snel 5 liter, een halve liter snappen de moderne pompen niet, .
ik ook nog nooit
Reinder schreef:
_Peter_ schreef:
Als je benzine wilt tanken in West-Europa is de minimale afname al snel 5 liter, een halve liter snappen de moderne pompen niet, .
ik ook nog nooit
Ik ook niet, ik fiets daarentegen ook nauwelijks in West-Europa, die enkele keer dat ik wel benzine nodig heb waren ze in ieder geval niet blij met mijn komst. Op de Balkan en verder naar het oosten daarentegen staan ze er soms zelfs op om speciaal voor jou een half litertje te tanken.
Benzine tanken in de Spaanse Pyreneeën, afgelopen maand, is soms het hierboven genoemde probleem gebleken. Minimale afname is 5 liter in een gelijktijdig aan te schaffen jerrycan.
Schijnt te maken te hebben met veiligheid.. (!)

Dus na een dag lang flink buffelen werd het noodgedwongen salade. En bonen koud eten.. Geen thee of koffie.. Jammer.

Een pomp verderop de volgende dag lukte het wel. No problemo... (zelfde merk, zo'n zelfde klein keuteldorp)

Wij kozen deze keer niet voor de spiritusbrander maar hadden het beter wel kunnen doen. In elke supermarkt is iig medicinale alcohol verkrijgbaar. Scheelt gedoe!
Met een whisperlite kun je ook wasbenzine branden - overal verkrijgbaar en vind je geen benzine heb ja altijd nog ene andere optie. Maar moet zeggen dat ik de wasbenzine (coleman fuel) beter vind branden dan benzine. Zou daarom niet voor een spiritus brander gaan.
Inge1 schreef:Met een whisperlite kun je ook wasbenzine branden - overal verkrijgbaar
In Nederland wel, en soms goedkoper dan autobenzine zelfs.
In Spanje en Frankrijk heb ik echter menig flesje wasbenzineACHTIG spul aangeschaft dat met de Whisperlite maar bijzonder belabberd wilde branden. Op een gegeven moment was dat mooi geweest en ben ik in het buitenland overgegaan op euro95, ondanks de aanhoudende adviezen van anderen over spul dat wél zou werken.

Yvon, heb je bij dat jerrycantankstation gevraagd of je een halve liter mocht tanken? Doe ik nooit.
@avegone, tot 2x toe werd het een niet fijne discussie met de pompbediende.
Vragen hielp niet, zomaar los gaan ook niet want ze zien het meteen natuurlijk.
We hadden de minste kans bij vrouwelijke medewerksters overigens..

@Inge, wasbenzine hebben we in Spanje niet kunnen vinden in de dorpssupermarktjes.
snowfreakyvon schreef:Vragen hielp niet, zomaar los gaan ook niet want ze zien het meteen natuurlijk. We hadden de minste kans bij vrouwelijke medewerksters overigens..
Voor de volgende keer: stop de fles al voor het naderen van het tankstaion zonder dopje in de verticale bidonhouder, let op of er een pomp vrij is, rij zo aan dat je aan de kant van de fiets staat waar ze het slechtste zien wat er gebeurt en tank het flesje vol voordat Juanita haar tortilla con jamon kan doorslikken:-)

Ik heb wel eens een discussie gehad met een tankstationhouder in het voormalige oosten van Duitsland, ná het tanken. Helaas voor hem waren zijn opties beperkt en was de tijd voorbij dat hij de Stasi kon informeren. Hij realiseerde zich dat ik niet bang was voor de Polizei en liet het er maar bij.

Groetjes,
Leon
Is het dan niet handiger/minder frustrerend/legaler om aan een tankende automobilist te vragen of ze je fles willen vullen en hem/haar daarvoor rijkelijk te belonen?
Ave Gone schreef:
snowfreakyvon schreef:Vragen hielp niet, zomaar los gaan ook niet want ze zien het meteen natuurlijk. We hadden de minste kans bij vrouwelijke medewerksters overigens..
Voor de volgende keer: stop de fles al voor het naderen van het tankstaion zonder dopje in de verticale bidonhouder, let op of er een pomp vrij is, rij zo aan dat je aan de kant van de fiets staat waar ze het slechtste zien wat er gebeurt en tank het flesje vol voordat Juanita haar tortilla con jamon kan doorslikken:-)

Ik heb wel eens een discussie gehad met een tankstationhouder in het voormalige oosten van Duitsland, ná het tanken. Helaas voor hem waren zijn opties beperkt en was de tijd voorbij dat hij de Stasi kon informeren. Hij realiseerde zich dat ik niet bang was voor de Polizei en liet het er maar bij.

Groetjes,
Leon
Zo hoorde ik onderweg eens een verhaal over een nogal eigenzinnige duitse fietser die het dus ook zo deed. De pompeigenaar verplichte hem vervolgens 2l (min hoeveelheid) af te rekenen. Hier was hij het natuurlijk niet mee eens, een hoop discussie volgende. Uiteindelijk betaalde de duitser het gevraagde bedrag maar nam ter compensatie een stapel koeken mee uit het winkeltje. De nacht bracht hij door in een Spaanse cel :lol:

Maar ik vermoed dat deze escalatie voorkomen had kunnen worden als hij wat sociaal vaardiger was geweest...