Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tweedehands randonneur - Forum Wereldfietser

Tweedehands randonneur

Hallo,

ik ben op zoek naar een nieuwe fiets voor dagelijks gebruik, maar ook waarmee ik eens wat langere dagtochten of meerdaagse tochten zou willen doen. Omdat het budget beperkt is wou ik tweedehands een oude randonneur kopen. Na wat zoeken heb ik eentje gevonden:
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 94046.html

Ik ga deze zo meteen bekijken. Nu was mijn vraag of dit een goede aankoop zou zijn en of de vraagprijs een beetje ok is. Ik zou deze fiets zelf een beetje willen opmaken en zo gaandeweg ook meer willen leren over zelf een fiets uit elkaar te halen en terug in elkaar te zetten.

Groeten,
Olivier
Ik ken Flandria alleen van B-kwaliteit fietsen, dit lijkt me er ook zo een. Hij ziet er voor zijn leeftijd (circa 1980?) nog wel goed uit. Een vriend van mij had lang geleden zo'n fiets en het was zaak je handen goed aan het stuur te houden. Na een kleine aanrijding was z'n voorwiel mooi geplooid en van het achterwiel braken achter elkaar door de spaken.
Even de wiki checken:

>Typisch aan een trekkersfiets:
> Een frame dat voldoende stijf is om stabiel te rijden met bagage.
Waarschijnlijk niet.

> Een niet te korte liggende achtervork om niet met de hakken
> tegen de tassen te komen bij het fietsen.
Ok.

>Lichte verzetten om met bagage tegen hellingen op te fietsen.
Nee

> Goede remmen voor afdalingen.
Nee

> Een sterk achterwiel omdat de meeste bagage achterop zal gaan.
Nee (call it an educated guess...)

> Een sterke achterdrager.
Nee

> Een stuur dat je met meerdere handposities kunt vasthouden.
Ok. Maar je moet er wel van houden.

> Betrouwbare en ietwat robuuste onderdelen want je wilt ver
> van huis niet snel op zoek naar een fietsenmaker.
Nee

> Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo
> mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming.
Nee, de vorige eeuw is echt voorbij.

> Verder zo eenvoudig mogelijk: wat er niet op zit kan niet stuk.
Ja.
Ik vind persoonlijk €115 nogal veel voor zo'n onbekend merk.

Neemt niet weg dat met wat kennis ook zo'n oude fiets een goede vakantiefiets kan zijn.
Flandria was "vroeger" zeker geen onbekend merk, maar inderdaad 115 euro is aan de hoge kant.
Zou ik niet doen, je kan veel beter vinden voor die prijs. Frame is weinig bijzonder en (veel van) de onderdelen deugen niet. Bovendien heb ik nogal sterk de indruk dat de voorvork van die Flandria verbogen is, op basis van de eerste foto. Kan optisch bedrog zijn, maar toch...
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik zoek nog wat verder dus :-)