Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benjaminsroute Barcelona - Forum Wereldfietser

Benjaminsroute Barcelona

Deze zomer ga ik de route van Benjaminse richting Barcelona fietsen.
Ik begin in de Belgische Ardennen en ga niet tot Barcelona maar wel hoop ik Avignon te halen en dan om te keren, terug naar huis.
Ik ben redelijk goed voorbereid maar twijfel aan welke route ik zal nemen...via Nancy of Langres? Via Lyon of via Le Puy?
En wat zijn plekken die je vooral moet gaan zien?
Zijn er meer mensen hier die deze route hebben gefietst? (of gaan fietsen)
Tips zijn welkom!
Hallo Nina,

Welkom op dit forum... Over de Barcelona-route van Benjaminse is hier al aardig wat geschreven in de verschillende topics. Die info en met name de ervaringen van anderen kun je vinden via de zoekfunctie in de blauwe balk boven op de pagina.
Ook ik heb die route gefietst, via Nancy en Le Puy. Via Nancy ga je langs de Moezel en de Saône en dat is erg fijn fietsen over de jaagpaden. In de zomer is het niet leuk om door het erg warme en drukke Rhône-dal te rijden, dus zou ik de route via Le Puy nemen. Die bergen vallen best wel mee en het is er veel rustiger.
Jammer dat je het stuk door het Katharenland en de Pyreneeën niet doet, want dat is zeker een van de mooiere delen van deze tocht.

Veel fietsplezier op je tocht!
Ik fietste de route vooralsnog tot Lyon. Juist het stuk langs de Saone viel me tegen; niet iedereen houdt van eindeloze jaagpaden langs kanalen en rivieren. Er zitten wat aardige stukken tussen met wat boerenland maar toch ook wel wat verlaten gebieden. Ik kwam tijden geen terras tegen bijvoorbeeld.
Heb je wind mee op de jaagpaden dan doen deze paden hun naam eer aan; een snelle manier om de km's weg te zoeven. Bij sluis nr 85 raakte ik de tel kwijt...
Ook in Belgie neemt de route het dal langs Dinant met dit soort paden. Wat mij betreft aangenomen werk maar ik begrijp gezien de hellingen de routekeuzen van Benjaminse.
Na Dinant wordt het mooier en dus ook klimmen geblazen.
Het stuk richting Beaune en verder is mooi en kleinschalig; kleine wijngaarden.
Er zitten in de Bourgogne (en ook in Belgie) flinke stukken 'voie verte' paden bij. Dat zijn de voormalige spoorlijnen die in fietspaden zijn veranderd.
Heel saai maar relatief gemakkelijk te fietsen. Je krijgt er echter wel het bij automobilisten bekende autoroute-gevoel van: je schiet lekker op maar je glijdt door het land zonder er echt contact mee te hebben. Beetje vervreemdend om dat ook op de fiets mee te maken.
Zo te lezen hoort het daar, om het plaatje compleet te maken, ook dagenlang achtereen te miezeren, nietwaar?
Travelmaster schreef:Zo te lezen hoort het daar, om het plaatje compleet te maken, ook dagenlang achtereen te miezeren, nietwaar?
Dat je dat vandaag zegt is wel wat apart. Bijkans heel Frankrijk kreunt vandaag onder de hitte.
Ik zou misschien best verder willen fietsen dan Avignon maar meer dan 6 weken vakantie ging niet lukken helaas... :-)
Dat hou ik dan nog maar tegoed voor een volgende keer!
Ik ben nog nooit in Frankrijk geweest dus dit is al een avontuur op zich.
Ik wil ook graag héén en terug fietsen en de tijd nemen.
Bedankt voor zover de reakties, ik ga dr nog eens op mn gemak naar kijken.
Eerst maandag nog even naar Nijmegen en dan over 2 weken op de pendalen!