Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets(en) op trein: Kopenhagen > BE/NL - Forum Wereldfietser

Fiets(en) op trein: Kopenhagen > BE/NL

Hallo,
Eerste post hier op dit forum, met een vraag. Ik keek al even via de zoekfunctie, maar kon op het eerste zicht geen (tenzij verouderd) antwoord vinden.

In september plan ik een fietstrip van Brussel naar Kopenhagen. Graag keren we met onze fiets op de trein terug naar Brussel. Dat blijkt - na even rondgezocht te hebben - niet zo evident...:

* Elke verbinding vanuit Kopenhagen lijkt te gebeuren met een ICE-trein. De website van de NMBS vermeldt expliciet dat vervoeren van fietsen op deze treinstellen niet mogelijk is.

* Ik lees veel goede ervaringen over de nachttreinen, maar die schijnen sinds niet zo lang geleden afgeschaft te zijn.

* ...


Zijn er volgens jullie voor de hand liggende alternatieven? Of manieren om dat verbod op ICE-treinen te vermijden?

Beste groeten!
Het beste kijk je voor het plannen van een treinreis binnen Europa op http://www.bahn.de. Jammer genoeg is het hier ook niet altijd mogelijk om informatie te verkrijgen als je fahrradmitnahme aanvinkt. Wat ik zo zie is dat de uitdaging zit in het Belgische deel van de reis. (Kopenhagen-Duisburg gaat prima).
Dat zal dan ook de grootste uitdaging worden. Je kan die overigens uitbesteden aan een winkel als de http://www.treinreiswinkel.nl. Als je dan vervolgens ziet hoelang het duurt zou je bijna gaan kiezen voor vliegen. (of terugfietsen)
Bij de treinreiswinkel kunnen ze je alles vertellen over de nachttreinen. Volgens mij zijn deze niet geheel afgeschaft, maar halen ze tegenwoordig kopenhagen niet meer helemaal.

Vorig jaar van Nederland naar Malmö en terug gereisd inclusief fiets.

Ik heb er zelf vorig jaar voor gekozen om gewoon in elk land kaartjes te kopen. In Duitsland duurde dat wel erg lang en het was veel overstappen, maar Denemarken was erg snel en goedkoop met de fiets mee.

Mijn oplossing zou zijn om gewoon te gaan. Als je gewoon Engels kan, kunnen ze je bij alle loketten gewoon helpen aan een kaartje te komen. Maar dat kan soms wel eens lang duren en niet de meest goedkope oplossing zijn. Het is wel een manier waarop je nog eens wat langer kan doen over de rit naar kopenhagen en zonder dat gestress zit.
wdvill schreef: In september plan ik een fietstrip van Brussel naar Kopenhagen. Graag keren we met onze fiets op de trein terug naar Brussel.


Zijn er volgens jullie voor de hand liggende alternatieven? Of manieren om dat verbod op ICE-treinen te vermijden?

Beste groeten!
Beste,

Wat ik graag doe als ik door Duitsland terug moet (in mijn geval naar Amsterdam) is om een paar (twee) dagen uit te trekken voor de terugreis.
En dat met het quer durchs land ticket (door de week) of het schones wochenende ticket in het weekend. Zie http://www.bahn.de/p/view/angebot/regio ... e-qdl_LZ01

Aan het einde van de dag voor mijn trip door Duitsland al net voor of net over de grens een camping vinden, en er een rustige vakantieavond van te maken.

De volgende dag naar het station (in Duitsland) fietsen (in jullie geval Flensburg) Dan op het eigen moment (dus niet treingebonden) met het in de automaat verkrijgbare ticket, waarbij ook een 'eigen' reisplan uitgeprint kant worden met de tussentijden en de overstapperrons (kom daar nog eens om NS!)

Daarmee kom je vrij eenvoudig naar Aken. Er is een leuke natuurcamping in Hertzogenrath, alwaar je (weer) een laatste kampeeravond hebt. De volgende dag per fiets of trein door naar BXL.

Zeker met twee of drie is het goed kostenbewust, en kan je over het algemeen (zeker door de week in de vakantie) de trein die je wil nemen ook met fiets mee in.
Reken soms (in het weekend of aan het einde van de dag) op meer fietsen, zodat er goed strak met de bagage eraf ingeparkeerd moet worden.

Grote voordeel hiervan is dat je niet vooraf een terugticket (en vertrekstation, -datum, - tijd, -reis) hoeft vast te leggen.
Nadeel kan het half dozijn overstappen zijn, die overigens vaak op het zelfde perron of met perfect werkende liften naar een ander perron.
En verstandig om een boek ter hand te nemen, een fijne proviandvoorraad en de treindag als zodanig te genieten.

Fijne trip gewenst, groet, Hans
Als ik even mag inhaken Hans:

Mijn ervaring in de Duitse stoptreinen is juist dat er vaak een wagon extra is speciaal voor fietsen. Ik heb dan vorig jaar ook geen problemen gehad met de bagage erop te laten zitten.
Heel erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe!
_Peter_ schreef:Het beste kijk je voor het plannen van een treinreis binnen Europa op http://www.bahn.de. Jammer genoeg is het hier ook niet altijd mogelijk om informatie te verkrijgen als je fahrradmitnahme aanvinkt. Wat ik zo zie is dat de uitdaging zit in het Belgische deel van de reis. (Kopenhagen-Duisburg gaat prima).
Dat zal dan ook de grootste uitdaging worden. Je kan die overigens uitbesteden aan een winkel als de http://www.treinreiswinkel.nl. Als je dan vervolgens ziet hoelang het duurt zou je bijna gaan kiezen voor vliegen. (of terugfietsen)
Kopenhagen-Duisburg/Aken lijkt inderdaad een te overwegen optie: voor niet gek veel geld is er een verbinding vanuit Kopenhagen (met 2 overstappen) met gewone IC-treinstellen. Dan is het enkel de vraag op welke manier bij een vooraf geboekte reis fietsplaatsen te reserveren of aan te vragen zijn...

aandegracht schreef:...

Beste,

Wat ik graag doe als ik door Duitsland terug moet (in mijn geval naar Amsterdam) is om een paar (twee) dagen uit te trekken voor de terugreis.
En dat met het quer durchs land ticket (door de week) of het schones wochenende ticket in het weekend. Zie http://www.bahn.de/p/view/angebot/regio ... e-qdl_LZ01

Aan het einde van de dag voor mijn trip door Duitsland al net voor of net over de grens een camping vinden, en er een rustige vakantieavond van te maken.

De volgende dag naar het station (in Duitsland) fietsen (in jullie geval Flensburg) Dan op het eigen moment (dus niet treingebonden) met het in de automaat verkrijgbare ticket, waarbij ook een 'eigen' reisplan uitgeprint kant worden met de tussentijden en de overstapperrons (kom daar nog eens om NS!)

Daarmee kom je vrij eenvoudig naar Aken. Er is een leuke natuurcamping in Hertzogenrath, alwaar je (weer) een laatste kampeeravond hebt. De volgende dag per fiets of trein door naar BXL.

Zeker met twee of drie is het goed kostenbewust, en kan je over het algemeen (zeker door de week in de vakantie) de trein die je wil nemen ook met fiets mee in.
Reken soms (in het weekend of aan het einde van de dag) op meer fietsen, zodat er goed strak met de bagage eraf ingeparkeerd moet worden.

Grote voordeel hiervan is dat je niet vooraf een terugticket (en vertrekstation, -datum, - tijd, -reis) hoeft vast te leggen.
Nadeel kan het half dozijn overstappen zijn, die overigens vaak op het zelfde perron of met perfect werkende liften naar een ander perron.
En verstandig om een boek ter hand te nemen, een fijne proviandvoorraad en de treindag als zodanig te genieten.

Fijne trip gewenst, groet, Hans
Op dezelfde manier, lijkt me een waardig alternatief. Een dagje langer onderweg maakt het nu niet... Ben wel benieuwd naar de feitelijke totaalprijs dan! Als je wil kom je voor minder dan €150 wel van Kopenhagen tot in Brussel (zij het zonder fiets) met een vooraf geboekte trip.
Hoe dan ook lijkt het genoemde quer durchs land ticket bijzonder interessant, te meer daar we wellicht met zijn drieën zullen zijn (= €20 pp).

Extra vraagje @aandegracht : in welke mate heb jij je route (treinoverstappen + bestemmingen etc) dus vooraf uitgestippeld? Als dat quer durch lands tickets inderdaad enkel voor regionale treinen geldt zullen er inderdaad nogal wat overstappen mee gemoeid zijn...


Bedankt!
Beste,

Inderdaad, je zal qua overstappen wel wat te doen hebben. Maar alle bagage rolt terwijl jij naast de fiets loopt.
Ik zou mij er niet te druk over maken. Met drie man heb je de perfecte combinatie van een niet te ruim gezelschap (zodat je niet met mogelijke capaciteitsproblemen van de treinen komt te staan en in dezelfde fietscoupe terecht kan) aan een zeer democratische prijs. (Zo noemen jullie dat toch?)

En in elke Duitse kaartautomaat kan je vrij eenvoudig een 'fahrplan' uit laten draaien.
Ik plan meestal alleen de 'ongeveer' terugreisdatum en verder een goede proviandmand. Dat is het enige, dat je op sommige reizen telkens een 10 minuten overstap hebt zodat je niet wat kan eten of een koffie kan nemen.

Met drie man kan je - gezien de geringe kosten van inderdaad Eur 20 p.p. en Eur 9 voor het fietskaartje - zelfs nog overwegen om twee volle dagen in Duitsland te verblijven, waarbij je 's ochtends of 's middags een stuk van een uur of vijf met de trein doet, en het andere deel van vier uur nog ontspannen wat fietst.
Als je de tijd hebt, of gewoon maakt (je reist tenslotte om te ontspannen, tenminste de meestse mensen) zijn de Duitse regionale treinen en voordeelkaartjes nauwelijks te overtreffen in prijs en gemak vind ik. Alleen als je de IC treinen wil pakken over lange afstanden kan je pech hebben dat er geen fietsplekken zijn over de hele afstand. Maar als je buiten het weekend en de spits plant, is dat een gok die wel te nemen is als je toch een dag in reserve hebt. Dan pak je gewoon een stuk van de reis een regionaal treintje. En als je daardoor een uurtje of wat moet wachten op een overstap, pak je gewoon de fiets en maakt een rondje. Meer kans om mooie dingen te zien!
In Nederland is de Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl

In Belgie kun je internationale treinkaartjes kopen en reserveringen doen voor de fiets bij "special products" van de NMBS:
https://www.b-europe.com/Reizen/Praktis ... 20Products
e-mail: spp@b-rail.be
Let wel op de kosten voor reservatie/reservering
Clank schreef:Als ik even mag inhaken Hans:

Mijn ervaring in de Duitse stoptreinen is juist dat er vaak een wagon extra is speciaal voor fietsen. Ik heb dan vorig jaar ook geen problemen gehad met de bagage erop te laten zitten.
Kopenhagen-Amsterdam was een paar jaar geleden een eitje met twee fietsen en een Bob Yak. We hadden geen ICE, gewoon normale treintjes. Reis duurde niet super lang.

Zoals Clank zegt hebben Duitse treinen vaak uitstekende fietsvoorzieningen (althans, dat is tot dusver mijn ervaring), echt krankzinnig veel beter dan dat we in "fiets"land Nederland hebben (wij hebben blijkbaar liever geen fietsen in de trein....).
Wij zijn een paar jaren geleden netjes geholpen bij een station in Denemarken (ik ben vergeten welk)
We waren een paar dagen voor vertrek naar een willekeurig station gegaan en daar hebben ze ruim de tijd genomen voor de vergelijking tussen snellere en goedkopere routes. Uiteraard rekening houdend met de mogelijkheden tot fiets meenemen.

Groeten Ruud
Ik ben vorig jaar met een schones-wochenende-kaart vanuit Flensburg naar Nederland getreind. De mensen die een 'normaal' kaartje hadden zaten 3/4 van de reis in dezelfde treinen als ik. We kwamen zowaar tegelijk aan in Nederland, alleen had ik tussendoor ergens een stoptreintje, terwijl zij op een IC stonden te wachten. In vergelijking met de heenreis (citynightline zonder bed) was de deze terugreis een stuk comfortabeler en goedkoper, maar wel langer.
Het enige waar je op moet letten is dat je vroeg genoeg in de trein stapt. Voor mij was 11 uur 's ochtends vroeg genoeg om thuis te komen, maar als je in één dag naar België wil zal je toch wel om 9 uur in de trein moeten zitten.
De route plannen deed ook ik met de Duitse kaartautomaten, ze kunnen een complete dagplanning uitprinten. En als je per ongeluk (of expres) ergens een trein mist, print je gewoon een nieuwe.
Heel erg bedankt voor de antwoorden! Morgen zet ik aan naar Kopenhagen.
Terugreis per trein zal de week van de 21e zijn. Ik denk in Kopenhagen een trein te nemen tot aan Duitse grens, en vanaf daar met voornoemde Quer Durch Lands treinkaart te reizen tot bvb. Aachen... En dan een laatste trein tot Brussel.
Als een qdl-kaartje koopt voor 44 euro plus kosten voor je fiets natuurlijk, vergeet dan de achterkant niet in te vullen, dit niet doen kan je een boete opleveren, en er wordt op gecontroleerd zoals ik zelf heb ondervonden. (niet bekeurt gelukkig)