Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste onderhoud nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Eerste onderhoud nieuwe fiets

Weet iemand wat je moet doen qua onderhoud met de spaken van een fiets die een paar maanden oud is. Hoef je alleen te kijken of er spaken zijn die te los zitten. Of is het een standaard actie om eenmalig elke spaak een kwartslag vaster te draaien. Ben ook wel benieuwd wat de standaard actie is die een fietsenmaker in een dergelijk geval uivoert.
Aan een wiel dat recht is moet je niet prutsen.
Hoi Peter,

Dat ligt er maar net aan wie dat wiel gespaakt heeft. Indien het goede wielbouwer was, dan is het niet nodig, want dan is het wiel precies zo strak afgesteld en gespaakt, geölied en geknepen dat de spaken niet strakker gezet dienen te worden. Als de spaken nog moeten 'zetten' (en dus bijgesteld/strakker gezet dienen te worden), dan is het wiel niet optimaal gespaakt.

Om me bij bovenstaande poster aan te sluiten: indien het wiel recht is moet je er niets aan doen :)
Bij vrijwel elke nieuwe fiets krijg je een eerste checkup gratis. Dat zou je moeten doen na 500 à 1000 km. Hoe lang je daarover gedaan hebt is totaal irrelevant. Als je het door de fietsenmaker laat doen is het qua garantie uiteraard het beste.

Als je achterwiel niet door een goede wielbouwer is gespaakt moet je de spaakspanning meten. Als die te ver is gezakt moet je die weer op orde brengen.
Spaakspanning meet je met een spaakspanningsmeter. Iemand die vaak een spaakspanningsmeter gebruikt kan ook wel met de vingers voelen of de spaken een beetje strak staan. Als leek kun je zonder spaakspanningsmeter niet bepalen hoe strak een spaak staat en zeker niet hoe strak een spaak hoort te staan.
Men voelt of de spaken op spanning staan, of er een slag in het wiel zit en of er speling op de naaf zit. Als er geen slag in zit, wordt er doorgaans niet aan de nippels gedraaid.
Je kunt ook horen of een wiel goed gespaakt is. Zolang het wiel recht is en je geen tik hoort, zal het wel in orde zijn (zolang er tenminste geen spaken breken).
Een paar jaar terug had ik een nieuw achterwiel gekocht en nieuwe velgen om mijn voornaaf (met een Son dynamo, vandaar) laten zetten. Na 500 à 1000 km had ik even terug moeten komen voor een servicebeurt, maar daar had ik geen tijd voor/zin in; de zaak waar ik destijds mijn fiets gekocht heb (en de nieuwe wielen had aangeschaft) ligt nl. een halve dag fietsen van mijn woonplaats en dat is soms niet handig.
Enkele maanden na de vernieuwing van mijn wielen begon ik een regelmatig getik te horen. Het bleek van mijn spaken te komen. De wielen waren nog wel recht, maar de spaken zaten niet strak genoeg meer. Ik heb toen zelf de spaken net zolang aangedraaid tot het getik verstomde. Nu, 2 jaar later, zijn ze nog steeds geruisloos.
keesswart schreef:Je kunt ook horen of een wiel goed gespaakt is. Zolang het wiel recht is en je geen tik hoort, zal het wel in orde zijn (zolang er tenminste geen spaken breken).
Daarmee kieper je dus alle goede raad van vakantiefietsenwielenbouwend Nederland in de prullenbak. Ja, het kan.

Een tik hoor je als de spanning van een spaak tijdens de rondgang telkes tot nul nadert. Als het om één spaak gaat heb je pech met die spaak. Als het met veel spaken die kant op gaat ben je de kwaliteiten van het wiel onderweg grotendeels verloren. Spaken hevbben hier namelijk veel van te lijden.
Als je 60 kilo weegt en 10 kilo spullen meeneemt hou je dit nog best lang vol.
Voor dit alle kanten opgaat:

Wat voor fiets heb je gekocht en waar heb je die gekocht? Je hebt goede fietsenzaken die weten wat het is om met een fiets met bagage rond te trekken, maar je hebt ook een stelletje klungels die liever tegen oudjaar vuurwerk verkopen.
Ik zou altijd het eerste onderhoud door de fietsenboer laten uitvoeren.
Prutsen kan altijd nog wel
Ave Gone schreef:
keesswart schreef:Je kunt ook horen of een wiel goed gespaakt is. Zolang het wiel recht is en je geen tik hoort, zal het wel in orde zijn (zolang er tenminste geen spaken breken).
Daarmee kieper je dus alle goede raad van vakantiefietsenwielenbouwend Nederland in de prullenbak. Ja, het kan.
Ik heb het inderdaad wat te rooskleurig voorgesteld en had beter kunnen zeggen: zodra je een tik hoort of wanneer het wiel niet recht is, moet er zeker ingegrepen worden.
En een nieuwe fiets zou ik sowieso wegbrengen voor een servicebeurt.
(Krijg je echter op een meerdaagse tocht onderweg te maken met protesterende spaken - ver weg van een goede fietsenmaker en niet in het bezit van een spaakspanningsmeter, dan zou ik toch maar zelf de boel wat vaster gaan draaien, ook al is dat natte vingerwerk. Zelf heb ik op deze wijze al 20 jaar geen gebroken spaken meer gehad (met 25 kg bagage en een eigen gewicht van 72 kg).

Overigens ben ik wat dit betreft maar een eenvoudige 'ervaringsdeskundige'. Voor goed onderbouwde technische adviezen kun je beter bij Leon alias Ave Gone terecht. :wink:
Ik ben dan ook benieuwd wat Leon van deze uitspraak vindt:
Michaj schreef: Indien het goede wielbouwer was, dan is het niet nodig, want dan is het wiel precies zo strak afgesteld en gespaakt, geölied en geknepen dat de spaken niet strakker gezet dienen te worden. Als de spaken nog moeten 'zetten' (en dus bijgesteld/strakker gezet dienen te worden), dan is het wiel niet optimaal gespaakt.
Bedankt voor de antwoorden. Het ging in dit geval om een stadsfiets waarbij we geen eerste onderhoudsbeurt hadden laten uitvoeren omdat de dealer wat verder weg was. Ik had het idee dat de spaken te weinig spanning hadden. Ik heb daarom elke spaak een heel klein beetje aangespannen. Het ging dus niet om een handgespaakt wiel waarbij dit niet nodig zou moeten zijn.
Mijn m-gineering wielen hebben nooit behoefte gehad aan naspannen.
Wim schreef:Mijn m-gineering wielen hebben nooit behoefte gehad aan naspannen.
Dat hoor ik graag Wim. Voor het even na laten spannen van de wielen van de fiets die ik nu laat bouwen, zou ik anders dagen onderweg zijn!
keesswart schreef:Ik ... had beter kunnen zeggen: zodra je een tik hoort of wanneer het wiel niet recht is, moet er zeker ingegrepen worden.
Krijg je op een meerdaagse tocht onderweg te maken met protesterende spaken - ver weg van een goede fietsenmaker en niet in het bezit van een spaakspanningsmeter, dan zou ik toch maar zelf de boel wat vaster gaan draaien, ook al is dat natte vingerwerk.
Uiteraard! Beter net te weinig spaakspanning dan geen spaakspanning. Het enige dat je echt niet moet doen is de spaken zo hard aandraaien dat je iets stukdraait. Dat komt gelukkig niet zo gauw voor, maar het kan wel.