Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cumulus Lite Line 300 vs 400 - Forum Wereldfietser

Cumulus Lite Line 300 vs 400

Is er een groot verschil in pakvolume tussen deze twee slaapzakken van Cumulus?
Ik vermoed van niet 9 melk pakje groot de 400. Wel een andere stufzak kopen want die waarin hij wordt aangeleverd is wel heel erg klein.
Hoe groot zijn die melkpakjes dan? :)

Ik vraag het omdat een antwoord v Cumulus lijkt te suggereren dat er een significant verschil is
They both (400, Panyam 450) will be fine for warmer conditions as well but they are not so compact and lightweight as LL300.
Denk aan ca 1 1/2 liter.

Heb zelf er een Big Agnes pump sack bij gekocht om mijn thermarest matje op te pompen en deze dubbelt als stufsack.

Ik vermoed dat Cumulus maar 1 soort stufzak kent.
Cumulus heeft voor elke slaapzak een andere stuffsack. Natuurlijk is de 300 wat kleiner; maar of het een 'groot' verschil is, dat is subjectief. De 300 heeft een kwart minder dons dan de 400, maar het verschil is kleiner wat betreft textiel (want wel net zo lang, maar minder grote schotten). Het verschil volgens de website (5,7 tegen 4,4 liter) klinkt wat mij betreft wel realistisch.

Wat betreft dat antwoord van Cumulus: ik lig persoonlijk als het warm is veel liever onder een dunnere slaapzak dan onder een dikke met een paar ledematen er buiten voor koeling. Daarom heb ik naast m'n 400 nu een quilt 150 voor warme zomernachten en als ik ergens binnen slaap. Met een 300 gaat dat misschien iets beter.
Ik zou gaan voor de dunnere variant (zie motivatie Urje) en voor koudere nachten een lakenzak meenemen. Toen ik mijn Cumulus slaapzak kreeg, dacht ik ook dat hij noiit in de bijgeleverde stufzak past en heb ik Cumulus gevraagd een grotere te sturen. (en gekregen!) Echter: na enig oefenen past de slaapzak prima in de orginele stufzak.
Ok dank. Tja als het te koud wordt, is zo'n EHBO-isolatiedeken dan niet iets om over je heen te leggen? Licht en warm :)
Ik zou voor Cumulus wel de 'comfort'temperatuur nemen als maat; daarbeneden is het niet/minder prettig. Mijn X-lite 200 heeft een comfort-T van 8 en een 'limit' van 3; dat klopt precies in de zin dat 3 graden echt 'the limit' is met warme kleren aan...

Maar goed , dat was de vraag niet natuurlijk, maar lekker warm slapen is belangrijker dan pakmaat of gewicht uiteindelijk, bij slaapzakken.

Naar mijn ervaring helpt een lakenzak nauwelijks voor de warmte. Is alleen goed om de slaapzak schoon te houden, en eventueel bij zeer zwoele nachten om alleen de lakenzak te gebruiken.
Ik heb een warm Xtherm matje, dat schijnt ook nogal te schelen qua warmte en kun je wellicht met een minder warme slaapzak toch warm liggen. Dan zou de 300 een optie zijn.
Een lakenzak moet ook opgewarmd worden door je lichaam, een extra isolatielaag dus, om dons zo snel mogelijk zijn isolerende werk te laten doen kun je dus het beste met zo min mogelijk aan je slaapzak in. De lucht die vastgehouden wordt door het dons wordt zo het snelst opgewarmd waardoor er dus minder energie verloren gaat en je het langer warm hebt in je slaapzak. dus voor het slapengaan even een rondje wandelen en daarna de kleren uit en in de slaapzak.

Je kunt beter een te warme slaapzak meenemen dan één die te weinig warmte vasthoudt. Op koude kun je je kleden met warmte kun je alleen slim omgaan. (door je bijvoorbeeld niet teveel in te spannen)
dirik schreef:Ok dank. Tja als het te koud wordt, is zo'n EHBO-isolatiedeken dan niet iets om over je heen te leggen? Licht en warm :)
Bedenk wel dat het onder zo'n dekentje erg nat wordt, ademt niks.
Ademend alternatief heb ik uit de UK laten komen
http://www.thermartex.com/.
Werkt goed en damp gaat er door heen. Ook lekker licht.
Afbeelding
Gr. Leo
ook een ander prijsje Leo!

Anja