door
Wim » zo 29 mei, 2005 21:13
Deze keus is al vaak besproken. Met beide materialen kan een goede ontwerper een goed en sterk frame maken. Wel zijn er door de aard van het materiaal verschillen. Aluminium is van zichzelf veel minder sterk dan staal, en kan niet goed tegen buigen. Daarom moet de ontwerper voor een alu frame veel meer materiaal gebruiken. Dat materiaal kan het beste gebruikt worden om de buisdiameter te vergroten, want dan buigt het materiaal ook nog eens veel minder door. Het gevolg is dat alu frames bij gelijke sterkte veel stijver zijn. Tot op zekere hoogte is dat een voordeel, maar voorbij een bepaald punt niet echt meer. Ook moderne stalen frames met oversized buizen zijn immers stijf genoeg voor gebruik met veel bagage. Zelf vind ik alu te stijf, en heb ik liever staal. Smaken verschillen echter: mijn vrouw vindt alu frames prettig, en we hebben dus net voor haar een alu Santos 26 inch Travelmaster gekocht. Dat is zeker een heel erg mooie fiets. Iets te nerveus voor mijn smaak, maar elke klap van de trappers is raak.
Bij de Santos 26 inch fietsen speelt overigens nog iets heel anders, en dat was voor ons van doorslaggevend belang: de alu frames zijn langer dan de chromo frames. De geometrie van de alu frames paste mijn vrouw beter.
Veel plezier.
Wim