door
Carl » vr 12 jun, 2015 20:54
Oliveiro7 schreef:Samen met een vriendin en haar broer ben ik de Sint Jacobsroute aan het fietsen. We zijn inmiddels vlakbij Poitiers. We volgen vaak de boekjes, (clemens, nu bij boekje 2) maar soms ook gps of Google maps.
Is er iemand die leuke, degelijke en low budget (maar netjes) campings weet?
Jaha: Clemens!

Ik heb vrijwel alle campings waar ik overnacht heb uit de routeboekjes gehaald. Eén aanrader die me invalt: de ferme Petite Grange bij St. Aulaye, aan de route. Boerencamping met buitengewoon vriendelijke beheerder die me 's ochtends in huis vroeg voor het ontbijt. De man vertelde me zijn koeien te hebben weggedaan omdat toeristen houden minder hard werken is.

Nou vooruit, nog een: de dag erna stond ik weer op een boerderij, ook bij heel vriendelijke mensen, bij Loupiac. Was wel drie km van de route af, en verschrikkelijk steil omhoog, met bordjes die steeds de verwachting wekten dat je er haast was, en dan moest je nóg weer verder omhoog... Wel werd ik ontvangen met een zelfgestookte alcoholische versnapering (jammer dat ik niet drink, een concept dat trouwens in Frankrijk zelden begrepen wordt) en kon ik voor de andere ochtend een bestelling voor de bakker opgeven. Ga je via Oloron-Ste-Marie, dan kan ik je de camping (Beau Rivage) in Navarrenx van harte aanbevelen. Dicht bij de supermarkt, wel tamelijk 'aangeharkt' naar mijn begrippen maar misschien is dat juist wat jij 'netjes' vindt, en gerund door een buitengewoon vriendelijk Brits echtpaar.
Burgos heeft een camping (Fuentes Blancas) aan de route niet ver van de stad, handig als je die wilt bezichtigen. Beetje uit het ANWB-boekje, veel Engelsen met campers en niet echt goedkoop al durf ik niet meer te zeggen wat ik er betaald heb. Mocht je de noordelijke route (Cantabria) rijden - waar de campings trouwens helemaal dun gezaaid zijn -, dan heeft de camping in Sena de Luna (routevariant langs Río Luna tussen La Magdalena en Villablino) absoluut het mooiste uitzicht van de hele route, en het was er heel rustig. De chagrijnige beheerder werd daarmee wel gecompenseerd. In O Padrón bij Fonsagrada kun je naast de albergue kamperen op een grasveldje. Dat deed ik trouwens ook op de Camino Francés in Los Arcos (maar dan op een stenig dor binnenplaatsje). Kamperen bij een albergue combineert het hebben van je eigen plekje met de meestal heel interessante gesprekken die je met de wandelpelgrims kunt voeren, zeker doen als je de kans hebt.
Buen camino!
Carl