Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wenen naar Budapest, welke oever? - Forum Wereldfietser

Wenen naar Budapest, welke oever?

Eind augustus willen wij van Wenen naar Budapest langs de Donau fietsen. In de meeste reisverslagen lees ik gruwelverhalen over de fietswegen in Hongarije (slecht/geen wegdek, gevaarlijke trajecten via autowegen enz.), maar al die verslagen zijn behoorlijk gedateerd. Kan iemand me zeggen hoe de actuele situatie is in Hongarije?
Grof gezegd kan je van Bratislava naar Komarno en van Komarno naar Budapest zelf kiezen langs welke oever je rijdt, via de Slowaakse kant of vie de Hongaarse kant. Ik heb ook van Esterbauer GPX-bestanden gekregen voor beide routes, maar welke is nu het mooist (landschap, historische plekken)/beste te berijden/veiligst. Kan iemand mij raad geven?
Dit is een volkomen probleemloos traject, vaak rijd je over een dijk met daarop een prima fietspad. Na Wenen kun je tot Bratislava de zuidoever volgen langs Carnuntum, daarna de EV6 (ook de zuidoever) richting Boedapest via Györ. Zie de Open Cycle Map. In Hongarije kun je vrijwel overal prima veilig fietsen zonder last van autoverkeer, dankzij EU-investeringen in fietsinfrastructuur. Veel info vind je in het routeboekje Limesroute 2 van Clemens Sweerman (misschien wel een beetje verouderd intussen, laatste druk 2009). Op mijn website staat ook een verslagje van het traject Wenen-Boedapest.
Dank je wel, Peter, een pak van m'n hart. :D

Kun je nog iets zeggen over de keuze tussen de hongaarse oever en de slowaakse?
Ik was iets te enthousiast met mijn kwalificatie "volkomen probleemloos" voor het hele traject, want na Györ (zeker de moeite waard) zijn we afgebogen richting Balatonmeer en daarna terug naar Boedapest, dus het traject Györ-Boedapest langs de Donau ken ik niet. Ik heb wel een recent verslag gevonden, weliswaar in omgekeerde richting.
Dank voor het verslag, ik denk dat ik er wel uit ben. :lol:

We blijven aan de Hongaarse kant van de Donau. Ik las ook in de fantastische reisgids van Esterbauer dat de wegen aan de Slowaakse kant veel slechter en gevaarlijker zijn. Bovendien lijken alle interessante steden en landschappen aan de Hongaarse kant te liggen.

Nogmaals dank aan allen,

Bert Vester.